Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

24
Pag. 1 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012 Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved GAUC – Adwords Edition Training Day, 21 november 2012

description

Presentatie over de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Google Adwords zoals gegeven tijdens de GAUC 2012 - Adwords edition - training day op 20 november 2012 door Wolter Tjeenk Willink, oprichter van Traffic Builders zoekmachinemarketing

Transcript of Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Page 1: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 1 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

GAUC – Adwords Edition

Training Day, 21 november 2012

Page 2: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 2 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Wolter Tjeenk Willink

Oprichter Traffic Builders zoekmachinemarketing

Blogger, gastspreker, oud-voorzitter IAB taskforce search

Expert panel

Pelle den Engelsman

Jasper Aarts

Introductie

http://nl.linkedin.com/in/wolter

http://twitter.com/trafficbuilders / @trafficbuilders

Page 3: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 3 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Opgericht in 2001

Anno 2012 ca. 25 medewerkers

Experts op het gebied van:

Zoekmachine-optimalisatie (SEO)

Zoekmachine-adverteren (SEA)

Performance-based display advertising

Social media marketing

Conversie-optimalisatie

Web analytics

Traffic Builders zoekmachinemarketing

Page 4: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 4 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Google Adwords als advertentieplatform

Google Adwords in de marketingmix

5 Belangrijke basisprincipes:– Keywordselectie– Accountstructuur– Keyword match types– CPC biedingen– Quality Score

Google Adwords Clinic

Training day agenda

Page 5: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 5 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Google’s eigen zoekmachine

Google zoekpartner netwerk

Google Adwords als advertentieplatform

Page 6: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 6 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Contextual targeting (text ads)

Category targeting

Site targeting

Remarketing

Google Adwords als advertentieplatform

+

Page 7: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 7 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Overzicht nieuwe, innovatieve advertentiemogelijkheden

Contextual dynamic creative ads (U.S.)

Above the fold advertising

Comparison ads (vergelijkingen in de zoekresultaten)

Product listing ads

Click-to-call ads

Etc.

Volledig overzicht: http://www.google.com/ads/innovations/

Google Adwords als advertentieplatform

Page 8: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 8 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Overzicht diverse targeting mogelijkheden

Keyword targeting (standaard)

Language targeting

Location targeting

Device targeting

Audience/interest targeting

Google Adwords als advertentieplatform

Page 9: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 9 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

2 Belangrijkste trends anno 2012/2013

Multi-channel marketing: “Zero Moment Of Truth”

Multi-device tracking: “sequential/simultaneous screening”

Google Adwords in de marketingmix

Page 10: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 10 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

ZMOT: Zero Moment Of Truth

Oud marketingmodel: stimulus (advertising) leidt direct tot actie (aankoop)

Google Adwords in de marketingmix

Page 11: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 11 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

ZMOT: Zero Moment Of Truth

Nieuw marketingmodel: creëer bereik in alle fasen van het koopproces

Google Adwords in de marketingmix

Page 12: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 12 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Sequential/simultaneous screening

Creëer en meet bereik op alle platformen in gebruik tijdens het koopproces

Google Adwords in de marketingmix

Page 13: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 13 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Sequential/simultaneous screening

Search speelt een cruciale rol bij het switchen tussen platformen/devices

Google Adwords in de marketingmix

Page 14: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 14 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Trends en ontwikkelingen vertaald naar uw Google Adwords campagne

Welke advertentiemogelijkheden zet u in, bijv. Search versus Display?

Adverteert u alleen op conversiekrachtige keywords, of ook generieker?

Richt u zich alleen op deskop/laptop gebruikers, of juist op alles tegelijk?

Zijn er aparte campagnes ontwikkeld?– Search versus Display– Desktop/Laptop gebruikers versus Mobile/Tablet gebruikers

Rekent u al deze onderdelen af op dezelfde “Last Click” kosten per

conversie?

Kortom: is uw inzet van Google Adwords campagnes wel goed afgestemd

op het koopproces van uw doelgroep?

Google Adwords in de marketingmix

Page 15: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 15 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Het koopproces van uw doelgroep & Google Adwords mogelijkheden

Google Adwords in de marketingmix

Page 16: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 16 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

1. Keywordselectie

Zorg voor een optimale mix van generieke en conversiekrachtige keywords

Optimaliseer idealiter niet sec op CPA, maar op totale marge

5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords

Page 17: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 17 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

2. Account- en campagnestructuur

Zonder uitgekiende structuur géén maximaal resultaat uit Google Adwords

5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords

Veelgemaakte fout: een te platte accountstructuur

Page 18: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 18 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

2. Account- en campagnestructuur

Relevantie is leidend: zoekintentie > keywords > ad text > landingspagina

5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords

Tip: splits campagnes, advertentiegroepen en

keywords uit

Page 19: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 19 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

3. Keyword match types

Varieer met match types

Pas biedstrategie aan

5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords

Broad match

Bijv. vakantie

Modified br. match

Bijv. +vgoedkope +vakantie

Phrase match

Bijv. “goedkope vakantie”

Exact match

Bijv. [goedkope vakantie]

Laag

Hoog

CTR%Aansluiting bij zoekintentie

Negative match

Bijv. -spanje

Page 20: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 20 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords

4. Quality Score & CPC

Relevantie, relevantie, relevantie

Zoekopdracht > Keyword

Zoekopdracht/keyword > Ad text

Zoekopdracht/keyword > Landing page**Ook kwalitatieve aspecten als laadsnelheid, privacy statement, etc.

Invloed Quality score op CPC

Min. CPC: minimum bedrag per klik gebaseerd op Quality Score

Gem. CPC: werkelijke kosten per klik, afhankelijk van AdRank/Auction

Page 21: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 21 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords

5. Ad Rank

Ad Rank bepaalt de advertentiepositie en werkelijke CPC

Formule: Max. CPC bod x Quality Score

Max. CPC QS Ad Rank Ad. positie

A €0,40 6 €0,40 * 6 = 2,4 1

B €0,35 5 €0,35 * 5 = 1,8 2

C €0,80 2 €0,80 * 2 = 1,6 3

D €1,00 1 €1,00 * 1 = 1,0 4

E €0,05 5 €0,05 * 5 = 0,3 5

X €0,25 (A-37,5%)

10 €0,25 * 10 = 2,5 1

Page 22: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 22 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

5 Belangrijke basisprincipes Google Adwords

5. Ad Rank

Ad Rank bepaalt de advertentiepositie en werkelijke CPC

Formule: Max. CPC bod x Quality Score

Max. CPC QS Ad Rank Ad. positie Gem. CPC

A €0,40 6 €0,40 * 6 = 2,4 1 (1,8 / 6) + €0,01 = €0,31

B €0,35 5 €0,35 * 5 = 1,8 2 (1,6/ 5) + €0,01 = €0,33

C €0,80 2 €0,80 * 2 = 1,6 3 (1,0 / 2) + €0,01 = €0,51

D €1,00 1 €1,00 * 1 = 1,0 4 (0,3 / 1) + €0,01 = €0,31

E €0,05 5 €0,05 * 5 = 0,3 5 -

X €0,25 (A-37,5%)

10 €0,25 * 10 = 2,5 1 (2,4/10) + €0,01 = €0,25

Page 23: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 23 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Google Adwords clinic

Accountreviews: direct concrete tips ter verbetering!

Accounttoegang Traffic Builders (verwijderd na sessie)– Geheimhoudingsverklaring aanwezig indien wenselijk– Volledig gedeeld met publiek (op het scherm) OF – Alleen de hoofdlijnen (geen budgetinformatie)

Algemene vragen– Strategie– Optimaal benutten van de mogelijkheden van Adwords– Budgettering– Etc.

Page 24: Trends en ontwikkelingen Google Adwords - GAUC – Adwords Edition 2012

Pag. 24 | Traffic Builders – GAUC – Adwords Edition – Training Day 20 november 2012Copyright Traffic Builders B.V. 2012 – All rights reserved

Wilt u weten hoe we voor uw organisatie van toegevoegde waarde

kunnen zijn?

Traffic Builders B.V. Uw contactpersonen

Schoutstraat 53-55 - Ravi van Beeck

1315 EW Almere - Wolter Tjeenk Willink

Tel. 036-5374241

E-mail: [email protected]

Contact