Stappenplan om te verkopen op internet - april 2011
-
Upload
robert-hamminga -
Category
Business
-
view
1.446 -
download
0
description
Transcript of Stappenplan om te verkopen op internet - april 2011
2011 Copyright RedFoxBlue 1
“SALES & INTERNET”april 2011
SAM MasterClass 2010IN 6 STAPPEN NAAR SALES OP INTERNET
2011 Copyright RedFoxBlue 2
O
De stappen die we volgen zijn:1. Stand van zaken, internet, social media, bloggen, slideshare etc etc2. Sales en internet3. Online sales stappenplan4. What to do tomorrow
AGENDA, VRAGEN , TELEFOON, HANDOUT
VRAGEN, TELEFOON,
HANDOUT
2011 Copyright RedFoxBlue 3
AGENDA: IN 6 STAPPEN NAAR SALES OP INTERNET
Sales en internet• Sales en internet
Stand van zaken, internet, social media, bloggen, slideshare etc etc• Linkedin• Twitter• Email nieuwsbrief• Whitepaper• E-book• Site• Google ranking• Affiliate• etc……………
Online sales stappenplanEenvoudig online stappenplan
What to do tomorrowWat gaat u doen om straks, ok mag ook morgen, te starten.
Actie……………?
Actie……………!
2011 Copyright RedFoxBlue 4
MIJN ZESSTAPPENPLAN
•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..•………………………………………………………………..
SORRY HANDOUT IN
ZW WT
2011 Copyright RedFoxBlue 5
WAT DOET U AL AAN SALES OP INTERNET
2011 Copyright RedFoxBlue 6
EN HET IS ZO SIMPEL………..
2011 Copyright RedFoxBlue 7
TJA MAAR DAT WAS 5 ½ JAAR GELEDEN
2011 Copyright RedFoxBlue 8
ONTWIKKELINGEN IN SALES
Sales
• Sales buitendienst ontbreekt het aan vereiste analyse capaciteiten, de basis tot nemen pro actieve commerciële acties
• Meer integrale samenwerking sales en marketing (binnen en buiten)
• Meer behoefte consultative selling als gevolg van complexiteit
• Meer hunters die ook kunnen farmen (hunter consultants)
• Focus op bestaande klanten en op zoek naar nieuwe segmenten
2011 Copyright RedFoxBlue 9
ONTWIKKELINGEN SALES
Sales• Communicatie voorkeur klant verandert
• mobiel• internet
• Communicatie wereldwijd
• Klant meer macht dan sales• transparantie informatie en markt
• COS dalend
• Bezoek is niet altijd de oplossing• Verkorting salescycli
• Communicatie sales onderling
• Salesforce automation
• Sales is een combinatie van kunst en wetenschap, de kunst draagt zorg voor een goede klantrelatie, de technologie verbetert het salesproces en meting.
2011 Copyright RedFoxBlue 10
SALES 2.0
Sales 2.0 is het gebruiken van innovatieve verkoop methodes, gericht op het creëren van waarde voor zowel koper als verkoper en mogelijk gemaakt door Web technologie.
2011 Copyright RedFoxBlue 11
MISVATTINGEN
• Is niet nodig bij onze klanten
• Juiste salesman wil do the job
• OK show me the money now
• Onze klanten willen ons echt zien
• Werkt alleen in snelle internet wereld
Hoe dachten we in 2000 over • Reisbureaus• Werving en selectie• Boekhandel• etc HOE LANG KUNT U ZICH NOG PERMITTEREN NIET AANWEZIG TE ZIJN OP INTERNET?
2011 Copyright RedFoxBlue 12
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 1/2
•Doelgroep selectie
•Kanaal keuze
•Propositie bepalen
•Marktdruk leggen
•Hitrates verbeteren
2011 Copyright RedFoxBlue 13
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN 2/2
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves. U zult er aan dit rijtje nog een aantal kunnen toevoegen, om nog maar niet te spreken van de mogelijkheden die smartphones ons tegenwoordig en in de toekomst gaan bieden.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
2011 Copyright RedFoxBlue 14
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1.Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves. U zult er aan dit rijtje nog een aantal kunnen toevoegen, om nog maar niet te spreken van de mogelijkheden die smartphones ons tegenwoordig en in de toekomst gaan bieden.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
2011 Copyright RedFoxBlue 15
BEPAAL JE DOELSTELLINGEN
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Inzet kanalen binnen online mix
Online doelstellingen
Bedrijfsdoelen
Marketing / verkoop doelstellingen
Doelst
ellin
gen:
wat
wille
n we
conc
reet
bere
iken,
hoe
veel
om
zet,
welke
doel
groe
p, a
anta
l kla
nten
, wel
ke
prod
ucte
n, w
elke
mar
ge, w
elk
mar
ktaa
ndee
l en
binn
en w
elk
tijds
best
ek.
WELKE DOELSTELLINGEN ?
2011 Copyright RedFoxBlue 16
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves. U zult er aan dit rijtje nog een aantal kunnen toevoegen, om nog maar niet te spreken van de mogelijkheden die smartphones ons tegenwoordig en in de toekomst gaan bieden.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke
knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
2011 Copyright RedFoxBlue 17
WIE IS JE DOELGROEP
• Doelgroep: segmenteer je doelgroep, gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten. Dat kan dus ook op dmu niveau zijn. • Gebruik je kennis uit de offline wereld en toets deze met de online wereld. • Welke doelgroep is meest kansrijk, welke problemen en kansen hebben ze• Je doelgroepkeuze bepaald je kanaal, tone of voice en verwachte resultaat
WELKE DOELGROEPEN SELECTEER JE EN WAT HOUDT ZE BEZIG ?
2011 Copyright RedFoxBlue 18
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves. U zult er aan dit rijtje nog een aantal kunnen toevoegen, om nog maar niet te spreken van de mogelijkheden die smartphones ons tegenwoordig en in de toekomst gaan bieden.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
2011 Copyright RedFoxBlue 19
KANALEN
2011 Copyright RedFoxBlue 20
WELKE KANALEN GEBRUIK JE
• Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. • In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves.• Wat doet je doelgroep online, waar zitten ze, welke sites, blogs, groepen, welke concurrenten van je doen wat, etc bepalen richting• Hoe kijkt doelgroep naar jou• Groundswell model WELKE KANALEN ZET JE IN ?
2011 Copyright RedFoxBlue 21
KANALEN
Info via het internet, advies in de winkel, online koop na vergelijk websites concurrenten. Per post komt het product binnen, te tracen via internet, waarbij de klant via internet een filmpje kan zien over de installatie en per email op de hoogte wordt gehouden van upgrades en een tevredenheids onderzoek. Per fax stuurt hij een opdracht voor een accessoire, welke bevestigt wordt per email.
2011 Copyright RedFoxBlue 22
De B2B offline-online sandwich: welk kanaal gebruikt men in welke fase?
2011 Copyright RedFoxBlue 23
Nog eens, gekoppeld aan kanaalkenmerken
verkoper/
2011 Copyright RedFoxBlue 24
BESLISPROCES OP INTERNET
• Low involvement• relatief goedkoop• gewoonte product• Impuls…
• High involvement• risico bij foute aankoop• langer beslisproces • advies nodig
2011 Copyright RedFoxBlue 25
KANALEN: bieden van meer toegevoegde waarde >> hogere kosten
2011 Copyright RedFoxBlue 26
KANALEN: of deze………….
Wél huis-aan-
huisbladen
Wél ongeadresseerd
reclamedrukwerk
Wél huis-aan-
huisbladen
Wél ongeadresseerd
reclamedrukwerk
Kosten per contact
€ 3 - € 5
€ 1 - € 2,5
€ 0,50 - €1,00
€ 0,10 - € 0,20
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
Respons
Beleving
Interactie
€ 0,03
SEM
2011 Copyright RedFoxBlue 27
SALES OP INTERNET MOGELIJKHEDEN…….
2011 Copyright RedFoxBlue 28
SALES OP INTERNET MOGELIJKHEDEN…….
2011 Copyright RedFoxBlue 29
JARGON
Indicator Wat is het Te berekenen
CPM Kosten per 1000 Totale promotie kosten/ingezette hoeveelheid1.000/100.000 = 100
CPR CPL Kosten per reactie / lead
Totale promotie kosten/aantal responses1.000/500= 2,00
CPO Kosten per order Totale promotiekosten/aantal orders1.000/400 = 2,50
CPS Kosten per sales Totale promotiekosten/aantal orders –retour en wanbetaling1.000/333= 3,00
CR Conversie ratio Aantal kopers/aantal respondenten333/500 = 0,67
ROI Return on Investment Opbrengsten/totale promotie kosten
2011 Copyright RedFoxBlue 30
AAN DE SLAG
DOELGROEP
SITE
Linkedin/ facebook
ADWORDS
SLIDESHARE
AFFILIATE
BLOG
NIEUWSBRIEF
2011 Copyright RedFoxBlue 31
SOCIAL MEDIA (1/2)
Wat zijn social media:Online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen.
• Social networks• Linkedin• Facebook• Ning• Hyves
• Social content• Youtube• flickr
• Blog• Twitter• Blogger
2011 Copyright RedFoxBlue 32
SOCIAL MEDIA – Linkedin (1/3)
Wat is het:• LinkedIn is the world’s largest professional network with over 100 million members and growing rapidly. LinkedIn connects you to your trusted contacts and helps you exchange knowledge, ideas, and opportunities with a broader network of professionals.• In NL 2,6 milj.• In Nederland dat tussen de 25 en 39 jaar is? • 80% van de Nederlandse LinkedIn-gebruikers alleen maar reeds bekende contacten verzamelt
Wat kan je ermee• Je indien je op Linkedin staat waarschijnlijk dit ook als eerste resultaat in google ziet onder je naam• Kortom: jij wordt gevonden• Profiteren van elkaars zakelijk netwerk ( 1 en 2 de lijn)• Vinden baan, personeel, zakelijke contacten, introductie• Groepen (lid worden of zelf opzetten)• Recommendations• Wie heeft jou gezocht • Reference search• Introductie bij prospect• Adverteer op Linkedin• Company profile
2011 Copyright RedFoxBlue 33
SOCIAL MEDIA - Linkedin (2/3)
Hoe• Aanmelden www.linkedin.com • Profiel 100%
• Denk aan relevante zoekwoorden• Maak company page (algemeen, carriere, diensten)
• Werk aan je netwerk• Wel persoonlijk
• Werk aan je aanwezigheid• Vertel je netwerk wat je wil of mee bezig bent• Vertel een groep wat je wil• Discussieer mee met ander• Geef• Stel vragen en beantwoord ze
• Kern • Relaties bestaan uit uw relevante doelgroep ( bouw actief aan uw netwerk)• Uw doelgroep u ziet als autoriteit op uw vakgebied ( u wordt spontaan gevraagd)• Stuur uitnodiging mee bij iedere actie ( u nodigt zelf uit).
2011 Copyright RedFoxBlue 34
SOCIAL MEDIA – Linkedin (3/3)
Hoe• Zorg dat uw profiel op Linkedin is afgestemd op uw doelgroep, spreken ze Engels of Nederlands, wat zijn zoektermen die ze gebruiken in google en staan die ook bij uw “functie omschrijving” en “summary”.• Stuur uw klanten en prospect voor of na het gesprek een persoonlijke uitnodiging, kortom breid uw netwerk uit.• Zoek actief naar potentiële prospects en stuur ze naast een uitnodiging relevante info in de vorm van een link naar interessant onderwerpen, downloads of whitepapers.• Reageer op updates van uw relaties.• Stuur minimaal eens per week een “share an update” met voor de doelgroep relevante info.• Denk aan het toevoegen van een bedrijfspresentie of productpresentatie onder “applications”.• Word lid van groepen of maak er zelf een aan en geef daarin antwoorden of stel zelf vragen/ stellingen. Weet u niet van welke groepen lid te worden, kijk eens van welke groepen uw gewenste klanten al lid zijn• Zoek onder (gratis) “events” naar bijeenkomsten die voor uw doelgroep relevant zijn en kijk of daar prospects komen die u graag wilt spreken• Besteed dagelijks 10 minuten aan uw Linkedin netwerk
2011 Copyright RedFoxBlue 35
SOCIAL MEDIA – Twitter (1/2)
Wat is hetTwitter is a real-time information network that connects you to the latest information about what you find interesting. Simply find the public streams you find most compelling and follow the conversations.In NL 450.000 gebruikers
Wat kan je ermee• Bedrijven staan in contact met hun relaties• Snel delen info met relaties en snelle feedback• Delen info met bedrijf + en -/-• Men volgt jou of zoekt specifiek keyword• Volg jezelf en concurrenten • Kortingsbonnen • Virale marketing • Persoonlijke marketing• Klantenservice • Mening relaties• Concurrent bekijken• Informatie verspreiden• Interne communicatie • Snelle bestands opbouw
2011 Copyright RedFoxBlue 36
SOCIAL MEDIA – Twitter (2/2)
Hoe• Meld je aan bij www.twitter.com• Twitter interessante tweets of retweet• Zoek followers• Zet je bedrijfsnaam maar ook andere relevante keywords in search en volg deze, gebruik handige tools hiervoor• Reageer op • http://search.twitter.com/search
2011 Copyright RedFoxBlue 37
SOCIAL MEDIA – Facebook
Wat is het• Facebook is a social utility that connects people with friends and others who work, study and live around them. People use Facebook to keep up with friends, upload an unlimited number of photos, post links and videos, and learn more about the people they meet." • In NL 3,8 mln gebruikers
Wat kan je ermee•Bouwen aan je community •Uitbreiden abonnees op nieuwsbrief •Delen met je groep•Nieuwe klanten ontmoeten •Merk uitbouwen•Mening relaties•Informatie verspreiden•Verkoop
2011 Copyright RedFoxBlue 38
SOCIAL MEDIA – Blog
Wat is het• Een blog is een website waarop regelmatig nieuwe bijdragen verschijnen. Volgers krijgen een reactie bij nieuwe berichten. Vaak persoonlijke of specialistisch van aard.
Wat kan je ermee
Hoe• Ga naar bijvoorbeeld naar:
• www.blogspot.com• www.blogger.com • www.wordpress.com
• Meld je aan• Je bent klaar • Weg van de lange adem, een blog maakt geen zomer, regelmaat.• Toon je specialist. • Koppel het aan twitter en/ of Linkedin
2011 Copyright RedFoxBlue 39
TOOLS
Hoe• Maak gebruik van handige tools om je social media te beheren, plannen, checken, meerdere accounts tegelijk beheren etc• www.hootsuite.com• www.tweetdeck.com• www.socialoomph.com• www.twittervolger.nl • etc ……………
2011 Copyright RedFoxBlue 40
E-MAIL MARKETING – wat is het (1/4)
Wat is email marketing • E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die email gebruikt om een boodschap naar een doelgroep te sturen. ( ontwikkelingen, nieuwe zaken, hulp vraag, uitnodiging, aanbiedingen, informatie)
Voordeel:• Goedkoop• Direct / onmiddellijk• Push• Track en trace
Nadeel:• Spam• Opbouw bestand
2011 Copyright RedFoxBlue 41
E-MAIL MARKETING – wat kan ik ermee (2/4)
• Komt bovenop normale sales• Extra bezoekers op site• Zekerheid tov concurrentie en resultaten google (fundament van je business)
• Contact moment met relaties • Aankondiging• Verkoop• Product aankondiging• Update gegevens• Onderzoek• Nieuwsbrief• Service alert• Uitnodiging • Geeft info over interesse ( track en trace)• Het werkt
MIJN MAILBOX VAN EEN UUR ( en interessant?)
Subsidie voor inburgering op werkvloer
Leer van uw fouten in vijf stappen
E-zine 19: Interview met Jack Zantman, CFO DutchView (voorheen NOB): van staatsbedrijf naar private equity
Les meilleurs cadeaux et les montres
Nieuw: Alles-in-één laptopgeluid en comfort van Logitech
Nieuwsbrief Bedrijvendatabank 20-05-2010
Nederlandse startup levert mobiel platform Le Figaro
+2 centimetres a l'epaisseur en 2 mois.
Lieber Spieler, bitte machen Sie Platz in Ihren Taschen für unseren Willkommensbonus.
Kosten R&D nieuwe producten en Time to market sterk verlagen?
OpReisGids19/05/2010: Trainingskamp
Valuable Recruiting Conference for a Price That's Nice
TourPRess Nieuwsmailing - 19-05-2010
2011 Copyright RedFoxBlue 42
E-MAIL MARKETING – hoe (3/4)
Opbouw email bestand met trigger• Tips• White paper / e-book• Gratis iets • Vooraankondiging• Kortingsbon• Laatste info het eerst• Nieuwste ontwikkelingen • Meet in google analytics afvallers
Maken template nieuwsbrief• CTA, gegevens, in/uitschrijven, links naar site etc
Vergroot effectiviteit bestand• Ga segmenteren op abonnees (man/vrouw etc)• Houd bestand actueel ( spam > spam)• Denk aan thema’s en contact momenten ( regen, lunch, weekend?)• Testen A en B
2011 Copyright RedFoxBlue 43
E-MAIL MARKETING – trace (4/4)
Meetbaar• Ieder artikel en nieuwsbrief heeft unieke link per abonnee >> alles is meetbaar
Ontvangen – openen – lezen – actie • Ontvangen• Openen
• pas op voor spam titels• vraag in titel, naam in titel, voordelen• afzender > herkenbaar?
• Lezen• relevante info• belangrijkste bovenaan• call to action• Persoonlijk
• Actie• call to action• trigger• interessante info achter doorclick
• Tracking
2011 Copyright RedFoxBlue 44
SITE
Wat is een goede site• Een site die werkt• Inhoud, navigatie, ontwerp• Zorg dat duidelijk is wat u doet• Zoek mogelijkheid• Html tov bijv. flash• Tekst passend bij zoekcriteria• Gebruik zoekwoorden / denk aan titel• Up to date• Integreer social media en nieuwsbrief• Sitenaam
Wat kan ik ermee• Imago en merkwaarde versterken• Informatie verstrekken• Nieuwe klanten• Online verkopen• Etc
Hoe• Neem specialist (te herkennen…)• Usability test• Eye tracking• Leer van anderen
Te veel
Doolhof
Te gretig
Te zakelijk
Te onduidelijk
Wie is het
2011 Copyright RedFoxBlue 45
SITE -conversie
Wat is het:• % bezoekers op een website die gewenste actie ondernemen
Hoe:• Genereren van kwalitatief bezoek. • Website zelf dient ingericht te zijn om conversie te maximaliseren• Juiste landingspagina passend bij bezoeker• Duidelijke vervolgstappen• Benadruk steeds de voordelen van het product bijvoorbeeld dmv testimonials • Overtuigen goede keuze vertel over hoeveel mensen u voorgingen • Vertrouwen • Urgentie creëren:nog x stuks op voorraad
Direct weg
Niet interessant
Niet begrijpen navigatie
Te veel vragen
Betaalmethode
Deal
2011 Copyright RedFoxBlue 46
VINDBAARHEID
Wat is hetVindbaarheid: ranking van uw site op de populaire zoekwoorden binnen populaire zoekmachines
• Zoekmachine marketing: betaalde plek in zoekmachines• Zoekmachine optimalisatie: Het zo inrichten van de website dat een hoge ranking op relevante zoekwoorden wordt verkregen• Zoekmachine de-optimalisatie ( jaja)
• Zoekmachines• Via Via• Linkbuilding• Goede url direct• Banners en links• SEO• Longtail
2011 Copyright RedFoxBlue 47
VINDBAARHEID - speelveld
www.touchgraph.com/TGGoogleBrowser.html
2011 Copyright RedFoxBlue 48
VINDBAARHEID - wie doet er toe
www.cleverstat.com
2011 Copyright RedFoxBlue 49
VINDBAARHEID - welke woorden doen ertoe
https://adwords.google.nl/select/KeywordToolExternal
2011 Copyright RedFoxBlue 50
VINDBAARHEID - even checken
2011 Copyright RedFoxBlue 51
VINDBAARHEID - even checken
2011 Copyright RedFoxBlue 52
GOOGLE ADWORDS
Wat is google adwords• Hoe groot uw budget ook is, u kunt uw advertenties weergeven op Google en in het advertentienetwerk.
Wat kan ik ermee• Sales / leads / traffic / bekendheid• Gericht schieten, getarget bereik• Enkel betalen indien kliks
Hoe• Ga naar Google adwords• Maak account aan• Zoek voucher of betaal
2011 Copyright RedFoxBlue 53
AFFILIATE MARKETING
Wat is affiliate marketing•Affiliate marketing is een manier van online marketing waarbij de adverteerder de uitgever/website ( affiliate) betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die hij genereert via deze website(s), nieuwsbrieven of zoekmachine campagne, afgerekend op basis van cpm, cpc, cpl of cps.
Wat kan ik ermee• sales / leads / traffic / bekendheid• gericht schieten
Hoe• www.tradetracker.com/nl• www.tradedoubler.nl• www.m4n.nl • www.scootmedia.nl
2011 Copyright RedFoxBlue 54
SLIDESHARE
Wat is slide share• Upload en delen van presentaties in beeld en geluid
Wat kan ik ermee• Google• Men vindt je• Expert• Koppel aan Linkedin / facebook
Hoe• http://www.slideshare.net/ • aanmelden• uploaden denk aan keywords
2011 Copyright RedFoxBlue 55
CUSTOMER ADVOCACY
Wat is customer advocacy• Albert Heijn• Iens•
Wat kan ik ermee• Er is geen marketing budget wat op kan tegen wat mensen zeggen.
Meer weten: • www.google.nl/alerts• www.hootsuite.com• www.tweetdeck.com• www.socialoomph.com• Boek “Als jij de klant was” Nicolette Wuring
2011 Copyright RedFoxBlue 56
AAN DE SLAG
DOELGROEP
SITE
Linkedin/ facebook
ADWORDS
SLIDESHARE
AFFILIATE
BLOG
NIEUWSBRIEF
2011 Copyright RedFoxBlue 57
Wat u ook kiest, word een professionele flipperkast speler!
2011 Copyright RedFoxBlue 58
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves. U zult er aan dit rijtje nog een aantal kunnen toevoegen, om nog maar niet te spreken van de mogelijkheden die smartphones ons tegenwoordig en in de toekomst gaan bieden.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
2011 Copyright RedFoxBlue 59
PROPOSITIE
• Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
• Kortom wie wil je zijn en wat wil je betekenen voor je prospects, ook hier denk in diensten / producten maar ook aan jezelf als persoon
• Hoe hecht je prospects aan je
Wie wil ik zijn en wat wil ik betekenen?
2011 Copyright RedFoxBlue 60
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves. U zult er aan dit rijtje nog een aantal kunnen toevoegen, om nog maar niet te spreken van de mogelijkheden die smartphones ons tegenwoordig en in de toekomst gaan bieden.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
2011 Copyright RedFoxBlue 61
MARKTDRUK
Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder kanalen.
Hoe fors gaat u de markt in ?
2011 Copyright RedFoxBlue 62
6 STAPPEN VAN HET ONLINE STAPPENPLAN
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg: website, nieuwsbrieven, flickr, QR code, Linkedin, Facebook, twitter, slideshare, google, blogs, affiliate sales, whitepaper, e-book, seo, Youtube, apps of Hyves. U zult er aan dit rijtje nog een aantal kunnen toevoegen, om nog maar niet te spreken van de mogelijkheden die smartphones ons tegenwoordig en in de toekomst gaan bieden.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend met welk product geladen met welke boodschap je de markt gaat betreden.
5. Marktdruk: gaan we eerst voelen hoe het water voelt en testen is of direct vol de markt in. Het zal vaak ook te maken hebben met het beschikbare budget en ontwikkeling van kanalen zoals genoemd onder 3.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
2011 Copyright RedFoxBlue 63
HITRATES
• Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen.
• Meten = weten >> wat moeten we meten
• Gebruik tools om je ratio’s te meten en zo te verbeteren
• www.google.nl/alerts www.hootsuite.com www.tweetdeck.com www.socialoomph.com www.sociamediacheck.com www.twittercounter.com• google alert > rs feed > igoogle account• google analytics• nieuwsbrief statistieken
Weet wat je meet en hoe?
2011 Copyright RedFoxBlue 64
DAGELIJKSE / PERIODIEKE TAKEN
• Plan Do Check Act
• Bekijk je analyse ( analytics, tweetdeck, google alert, omzet cijfers etc)
• Zet stuk op blog
• Denk aan post op twitter / facebook / Linkedin
• Abonneer je op relevant e magazine en slurp nieuwe ontwikkelen op
• Zet verbeteringen in gang
• Reserveer tijd
2011 Copyright RedFoxBlue 65
WAT GA IK VANAF MORGEN DOEN
Kort en eenvoudig plan:
• Vul je 6 stappenplan in • Definieer doelgroep, product/dienst• Definieer onderscheidend voordeel• Definieer doelstelling internet
• imago, verkoop, informatie, acties, folder, etc
• Breng website op orde (zoekwoorden, nieuwsbrief, koppeling social media, cta)• Linkbuilding, landingpages• Email nieuwsbrief opzetten• Social networks, linkedin, twitter, youtube)• Monitor uw site en uzelf (google analytics en alert)• Bouw aan traffic en dbase ( google adwords, aanmeldingen)• Integreer offline en online
2011 Copyright RedFoxBlue 66
Zo en nu aan de:
BORREL
2011 Copyright RedFoxBlue 67
xx
• Robert Hamminga• Getrouwd, 3 kids, 2 goudvissen , 1 konijn • Hoofddorp• [email protected]• 0031 - 619228708• http://nl.linkedin.com/in/roberthamminga
VRAGEN OF ONDERSTEUNING NODIG