REKLAM VE EKONOMİ - ethmozguven.files.wordpress.com · 1 t.c. marmara Ünİversİtesİ sosyal...
Transcript of REKLAM VE EKONOMİ - ethmozguven.files.wordpress.com · 1 t.c. marmara Ünİversİtesİ sosyal...
1
T.C.
MARMARA ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
HALKLA İLİŞKİLER ANABİLİM DALI
REKLAMCILIK VE TANITIM BİLİM DALI
REKLAM VE EKONOMİ
ETHEM ÖZGÜVEN
ECE RENKLİYÜZ
ECE GÜÇEL
Danışman: ÖĞR.GÖR.DR.BURÇİN ERTÜRK
İSTANBUL, 2015
2
İÇİNDEKİLER
1.GIRIŞ............................................................................................................................. 5
2. REKLAM VE EKONOMİ’ YE GENEL BİR BAKIŞ............................................. 5
2.1. DÜNYADA REKLAMCILIK ENDÜSTRISI............................................... 6
2.2.TÜRKIYE’DE REKLAMCILIK ENDÜSTRISI............................................ 8
2.3.REKLAM HARCAMALARI.......................................................................... 9
2.3.1.Türkiye’de Reklam Harcamaları....................................................... 10
2.3.1.1.Reklamcılar Derneği 2015 İlk Yarıyıl Yatırımları.............. 12
2.3.1.2.Gazete, Dergi ve Radyo Reklam Yatırımları...................... 13
2.3.1.3.Açıkhava ve Sinema Reklam Yatırımları............................ 13
2.3.1.4.Dijital Reklam Yatırımları.................................................. 13
2.3.2. 2014 Yilinda Amerika'da En Fazla Reklam Harcamasi Yapan 10
Büyük Şirket.......................................................................................................... 14
2.3.2.1. Procter & Gamble4........................................................... 14
2.3.2.2. At&T.................................................................................. 14
2.3.2.3. General Motors Company................................................. 14
2.3.2.4. Comcast Corporation........................................................ 15
2.3.2..5. Verizon Communications................................................. 15
2.3.2.6. Ford Motor Company....................................................... 15
2.3.2.7. American Express............................................................. 15
2.3.2.8. Fiat Chrysler Automobiles............................................... 15
2.3.2.9. L'oréal.............................................................................. 15
2.3.2.10. Walt Disney.................................................................... 16
2.3.3. Dünyadaki En Büyük 25 Reklam Pazari........................................ 16
2.3.4. 2013 Radyo Ve Televizyon Gelir Türleri....................................... 16
2.3.5. Gerilla Pazarlama............................................................................ 17
2.3.6. Düşük Bütçeli Popüler Reklam Örneği.......................................... 18
3
3. EKONOMI VE REKLAM....................................................................................... 18
3.1.MEDYA PLANLAMA................................................................................. 23
3.1.1.Medya Planlamaya Ait Kavramlar................................................. 23
3.1.1.1. Erişim............................................................................. 24
3.1.1.2. Sıklık............................................................................... 24
3.1.1.3. Etkili Sıklık ve Erişim..................................................... 24
3.1.1.4. Koveraj........................................................................... 25
3.1.1.5. Rating............................................................................. 25
3.1.1.6.Pay.................................................................................. 25
3.1.1.7.Bin Kişi Maliyeti............................................................. 26
3.1.1.8. Brüt İzlenme Oranı Maliyeti.......................................... 26
3.1.1.9. Medya Planlama Süreci.................................................. 26
3.1.2. Reklam Bütçesinin Belirlenmesi................................................... 29
4. İNTERNET REKLAM FİYATLARI..................................................................... 33
4.1. GÖRÜNTÜLENME BAŞINA MALIYET( CPM: COST PER MILE -
THOUSAND IMPRESSIONS- ..................................................................................... 33
4.1.1. Uygulama Örnekleri...................................................................... 33
4.1.2. Piyasa Standartları......................................................................... 33
4.1.3. Fiyatlandırma Örneği.................................................................... 34
4.1.4. Avantajlar / Dezavantajlar............................................................. 34
4.2. TIKLANMA BAŞINA MALIYET( CPC: COST PER CLICK )................ 34
4.2.1. Uygulama Örnekleri...................................................................... 35
4.2.2. Piyasa Standartları......................................................................... 35
4.2.3. Avantajlar / Dezavantajlar............................................................. 36
4.3.DÖNÜŞÜM BAŞINA MALIYETLER........................................................ 36
4.3.1. Aksiyon Başina Maliyet( Cpl: Cost Per Lead / Cpa: Cost
Per Action) .............................................................................................. 36
4.3.2. Piyasa Standartları......................................................................... 37
4.3.3. Avantajlar / Dezavantajlar............................................................. 37
4.4. SATIN ALMA BAŞINA MALIYET( CPA: COST PER ACQUSITION ). 37
4.4.1. Uygulama Örnekleri....................................................................... 37
4
4.4.2. Piyasa Standartları......................................................................... 38
4.4.3. Avantajlar / Dezavantajlar............................................................. 38
4.5. ALTERNATIF REKLAM MALIYETLERI............................................... 38
5. SONUÇ...................................................................................................................... 39
KAYNAKÇA................................................................................................................ 40
5
1.GİRİŞ
Reklam kısaca, insanları gönüllü olarak belli bir davranışta bulunmaya ikna edip satın
alma davranışının gerçekleştirilmesini sağlayan çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla yer ve
zaman satın alnıarak yapılan duyurudur diyebiliriz. Reklam ekonomisi, tanımda
bahsettiğimiz satın alınan yer ve zaman kavramına yönelik olup makalemizde bu konu
hakkında daha ayrıntılı bilgi vermeye çalışacağız.
2. REKLAM VE EKONOMİ’ YE GENEL BİR BAKIŞ
Tüketim kültürünün oluşmasında, kitle toplumunun meydana gelmesinde ve bireyin tüketici
olarak kimlik değiştirmesinde reklam endüstrisi önemli bir rol oynamaktadır.
Reklamcılık endüstrisinin gelişim sürecinde toplumsal olayların rolü büyüktür. Endüstrinin 1.
Dünya Savaşı sonrası toparlanma hareketleri, 2. Dünya savaşında sekteye uğrayarak bir düşüş
gösterse de 1950’lerden sonra hızla bir toparlanmaya gitmiştir. Reklamcılık endüstrisi de
sanayi ile birlikte gelişme göstererek David Oglvy, Leo Burnett gibi yaratıcı dehalarını ortaya
çıkarmıştır. Küresel şirketlerin sınır dışına çıkmasıyla beraberlerinde reklam ve iletişim
takımlarını da götürmeleri, reklamcılık endüstrisinin ulusallıktan çıkıp uluslararası alana
çıkmasına vesile olmuştur. 1960’lardan itibaren pazar arayışları artan özellikle Amerika gibi
ülkeler, ürünlerini dış pazarlarda alıcılara ulaştırmak için reklamlara ciddi ihtiyaçlar
duymuştur.
Reklamcılık endüstrisinin gelişimi de bu dönemlere rastlamaktadır. Çeşitli reklam ajanslarının
tek bir çatı altında toplanması, satın almalar ve şirketlerin birleşmesi, reklamcılık alanını da
tekelleşmeye doğru itmiştir. 1980’lerde liberal ekonomik modellerin desteklenerek
yaygınlaşması, reklamcılık endüstrisinin başarılarını daha yukarılara taşımıştır. Günümüzde
6
reklamcılık alanında belli başlı 5 büyük grup yer almaktadır. Bu gruplar dünya reklamcılık
piyasasının büyük çoğunluğunu idare ederek yılda 530 ile 540 milyar dolar seviyesinde
reklam yatırımları gerçekleştirmektedir. Endüstrisinin bu denli bir ekonomi yaratırken
karşılığında ne gibi beklentileri olduğu ise tartışmalı bir hal almaktadır. Reklamların tüketime
yönlendirmesi, bireyleri yabancılaştırması, bireylerin düşünme ve üretme kapasitelerini
kısıtlamasının yanında, yalnızca ürün satan, abartıdan uzak, toplumsal yaşamda olması
gereken bir unsur olduğu da söylenmektedir. Bu çalışmada reklamcılık endüstrisinin
toplumsal yapıyı ve bireyi nasıl etki altına aldığı, mülkiyet yapısıyla birlikte popüler kültür
bağlamında reklamcılık endüstrisi nasıl bir şemaya oturmaktadır, tartışılacaktır.
2.1.DÜNYADA REKLAMCILIK ENDÜSTRISI
Reklamcılık alanı tek başına reklamın kendisiyle tanımlanacak bir olgu değildir. Reklamcılık
içerisinde reklamveren, reklam mecrası, reklam ajansları gibi farklı bileşenler yer almaktadır.
Bu bileşenler içerisinde reklamverenler, aynı zamanda büyük endüstri araçlarını ellerinde
bulunduran iş dünyasını karşılamaktadır. Dolayısıyla reklama yön veren, mesajlarını halka
ulaştıran büyük sermaye sahipleridir. Bu sermaye sahipleri ürün ve hizmetlerini halka
tanıtmak maksadıyla reklam ajanslarına başvurmakta ve ajans da işbirliği içinde olduğu
yapım, ulaşım, yeme içme dâhil farklı sektörlerle birlikte bir reklam ürünü ortaya
koymaktadır. Bu ürünün içeriği yalnızca sermaye sahibinin halkın tutum ve davranışlarını
değiştirme amacını güder.
Dünyada ilk reklamverenler olarak Amerikan şirketleri P&G ve Unilever ön plana
çıkmaktadır. İlk büyük reklamveren olan P&G aynı zamanda “soap opera”ların da doğuşunu
sağlamış ve isim anneliğini yapmıştır (Hızal, 2010: 113). Reklamlarını, yaptığı ve medyaya
ücretsiz dağıttığı dizilerin arasına yerleştirerek, yeni bir uygulama başlatmıştır.
Reklamverenin endüstri devriminin imkânları ile denizaşırı ülkelere gidişi kimi zaman
doğrudan üretimlerini orada yapmaya başlamaları, kimi zaman da dağıtım/temsilcilikler
vermeleri 1900’lü yılların başına rastlamaktadır. General Motors’un Amerika Birleşik
Devletleri dışındaki ilk fabrikasını 1899 yılında Londra’da kurması, GM’in reklam ajansı olan
Walter Thompson’m da ülke dışında bir şube açmasını sağlamış ve bu olay reklamcılıkta bir
ilk olmuştur (Hızal, 2005: 113).
7
İkinci dünya savaşı sırasında tüm sektörlerde bir gerileme yaşandıktan sonra 1950’ler ve
1960’lar reklamcılıkta “yaratıcılık devrimi” olarak nitelendirilmektedir. Leo Burnett, David
Ogilvy gibi yaratıcı reklam dehaları ve ajanslarının kurulması bu döneme rastlamaktadır
(Hızal, 2005: 113). Bu ajanslar 1980’lerden sonra gruplaşma içerisine girerek tekelleşmeye
başlamıştır. Birçok reklam ajansı satın almalar yaparak sektörde rekabetin azalmasını ve
tekelleşmeyi tetiklemiştir. Örneğin Omnicom bünyesinde Türkiye bağlantıları da olan BBDO
Worldwide, DDB Worldwide, TBWA Worldwide, WPP Grup bünyesinde J. Walter
Thompson, Ogilvy&Mather Worldwide, Y&R Advertising gibi reklam ajansları
bulunmaktadır (Hızal, 2010: 118). Bu gruplaşmalar iletişim dünyasında yoğunlaşma olarak
adlandırılmıştır.
Yoğunlaşmanın bir başka yönü gruplar arası satın almalar ve birleşmeler ekseninde
görülmektedir. Advertising Age dergisinin Mayıs 2006 tarihinde yayınladığı ajans raporlarına
göre bu birleşme ve satın almalar şöyledir: 2003 yılında dünyada ilk elli pazarlama iletişimi
grubu arasında sıralanan Grey Grup’un tamamı ve Asatsu’nun %20’si 2005 yılında WPP
Grup tarafından satın alınmıştır. Dentsu Grup’un, WPP Grup’a bağlı Young and Rubicam
reklam ajansında %25 ve Publicis Grup’ta ise %15 oranında sahipliği bulunmaktadır (Hızal,
2005: 118).
Reklamcılık sektöründe bu birleşmelerin yanında reklamverenlerin harcamaları da her geçen
yıl artmaktadır. Amerika’da 2011 yılında 158,3 milyar TL olarak gerçekleşen reklam
harcamaları, 2012 yılında yüzde 4,9 büyüyerek 166 milyar dolara yükselmiştir. 2013 yılında
bu rakam 171,05 milyar dolara yükselmiştir. 2018 yılında bu rakamın 220 milyar dolar olması
beklenmektedir. Bu harcamaların büyük kısmını televizyon mecrası alırken, dijital
reklamcılık da git gide artarak yüzde 16,6’lık bir pay elde etmiştir. 2010 yılında 26 milyar
dolar olan harcamalar, 2014 yılında 47.58 milyar dolara çıkmıştır (http://www.statista.com).
Dünyada reklam harcamaları 2013 yılında 531 milyar dolar arasında gerçekleşmiştir. Bu
rakamın yüzde 40’ını televizyon mecrası almıştır. Yazılı basın 90,26 milyar dolar, dijital
mecralar 117 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir (http://www.statista.com).
Mobil reklamcılık ise hala küçük olmasına – bu sene 14.3 milyar dolarlık büyüklük ile toplam
reklam pazarının %2.8’ine denk gelmekte – rağmen çok hızlı büyüme göstermiştir. Mobil
8
reklamcılığın 2013’de %77, 2014 %56 ve 2015’de ise %48 büyüyerek 2015’de toplam 33.1
milyar dolarlık büyüklükle pazarın %6’sına ulaşması beklenmektedir (ZenithOptimedia
Raporu, 2013).
2.2.TÜRKIYE’DE REKLAMCILIK ENDÜSTRISI
2007 yılında 91 milyon TL’ye ulaşan resmi ilan ve reklamlar, 2009 yılında 123 milyon TL’ye
ulaşmıştır (Hızal, 2010: 119).
2000’li yıllar reklamcılıkta uluslararası şirketlerin Türkiye’de birleşme ve satın almalarla boy
gösterdiği yıllar olmuşturReklamcılar Derneği’nin Zenith Optimedia Reklam Harcamaları
Tahmin Raporu’na göre Türkiye’de 2000 yılında yüzde 43 olan TV’deki reklam harcamaları,
2014 yılında yüzde 56’ya çıkmıştır. Aynı dönemde yüzde 41 oranında paya sahip olan gazete,
günümüzde yüzde 19’a gerileyerek reklam alımında büyük kan kaybetmiştir. Aynı şekilde
açık hava reklamcılığı yüzden 9’dan yüzde 7’ye, radyo yüzden 4’ten yüzde 2’ye, dergi yüzde
7’den yüzde 4’e gerilerken, internet reklamcılığı, 2009’da yüzde 7 iken, 2014’te yüzde 12’ye
yükselmiştir.
2008’deki ekonomik dalgalanma 2009 yılındaki radyo-televizyon reklam yatırımlarına
doğrudan yansımış ve toplam yatırım bir önceki yıla göre % 17,45 oranında gerilemiştir.
Ancak küresel krizin Türkiye ekonomisine yansımaları beklenildiği kadar sert olmayınca
2010 yılından itibaren reklam yatırım oranları dikkat çeken bir artış ivmesi kazanmıştır. 2010
yılında % 15,72 oranında artış gösteren reklam yatırımları 2011 yılında %30,43 oranına
yükselerek önemli bir sıçrama gerçekleştirmiş, 2012 yılında ise % 28.07 oranıyla istikrarlı bir
artış eğilimi içine girmiştir. (Çelikcan, 2013).
Reklamcılar Derneği’ne üye kuruluşların gerçekleştirdiği yatırımlara göre; 2012 yılında 4
milyar 652 milyon TL olan medya yatırımları 2013 yılında % 9,2 oranında artarak 5 milyar
80 milyon TL olarak gerçekleşmiştir. Yatırımların % 57.25’ini televizyon, % 22.43’ünü
basın, %9.74’ünü dijital, % 6.85’ini açık hava, % 2.61’ini radyo, % 1.13’ünü sinema
reklamları oluşturmuştur. 2014 yılının ilk on ayında ise 2.979 milyon TL olan reklam
harcamalarında, televizyon ilk sırada yer alırken, dijital mecralar payını giderek artırmaya
9
başlamıştır. 2014 yılında Türkiye’de reklam yatırımları yüzde 52 ile televizyon, yüzde 19.40
ile basın, yüzde 18.20 ile dijital mecralarda gerçekleşmiştir (http://rd.org.tr/haber-13.html).
Türkiye’de reklam hizmetleri alanında 8.289 girişim yer almaktadır. Bu firmalar Türkiye
bütünündeki firmaların oldukça küçük bir bölümünü oluşturmakla birlikte, 2003-2008 yılları
arasında reklamcılık alanında firma sayısında gerçekleşen büyüme (%111,56) dikkat
çekicidir. Bu alanda yer alan firmalar, kültür ekonomisini oluşturan tüm firmaların %
10,34‟ünü oluşturmaktadır. TÜİK Genel Sanayi ve İşyerleri Sayımı verisi (GESĠS)33, 2002
yılında İstanbul’da reklam hizmetleri alanında 1.689 işyeri olduğunu göstermektedir.
İstanbul’da yer alan bu firmalar, Türkiye bütününde reklam hizmetleri alanında mevcut olan
firmaların %48,77‟sini oluşturmaktadır (TÜİK, 2010).
İstanbul Ticaret Odası (İTO) kayıtlarından 2010 yılı itibariyle üye firma sayısına
bakıldığında, NACE sınıflandırma sistemi altında belirlenmiş olan altı grup için toplam 4.307
firma kayıtlı olduğu görülmektedir. Bu firmalar arasında reklam kampanyalarını tasarlayan ve
gerçekleştiren firmaların %58,65‟lik bir orana sahip olduğu görülmektedir (İTO, 2010).
Bununla birlikte reklamcılıkta lider ajanslar kategorisinde MediaCat Dergisi 2014 verilerine
göre Türkiye’nin en büyük reklam ajanslarının zirvesinde uluslararası ağa dâhil olmuş olan
Güzel Sanatlar yer almaktadır. Onu sırasıyla Y&R İstanbul, TBWA/İstanbul, Lowe İstanbul,
Publicis Türkiye ve Alice BBDO takip etmektedir (MediaCat, 2013)
(http://www.alyldrm.com/dunyada-ve-turkiyede-reklamciligin-ekonomi-politigi/).
2.3.REKLAM HARCAMALARI
1966 yılında ABD’de 16.6 milyar dolar olan reklam harcamaları 1994 yılında da 38 milyar
dolara yükselmiştir(Kurtuluş, 1989:27). Günümüz iletişim çağında ise dünya genelinde bu
harcamalarda belirgin bir artış söz konusudur.
Genel olarak işletmeler, reklam yolu ile tüketicilerin tercihlerini etkileyerek talebi arttırmaya
çalışırlar. Talebin artması ise işletme için var olan pazarın genişlemesi demektir. Bunun
sonucunda işletmenin satışlarında muhtemel artışlar olur. Reklamın yapılmaması durumunda
ise, karın azalması ve tüketicinin zihninde edinilen yerin kaybedilmesi gibi sonuçlarla
karşılaşılabilir.
10
Günümüz ekonomik şartları, pazarlama konularının önemini büyük ölçüde arttırmış
bulunmaktadır. Pazarlama fonksiyonunu dışa açılma zaruretine inanmış olan ve bu yolda çaba
harcayan işletmeler için de aynı derecede önem taşımaktadır. Rekabetin artmasıyla birlikte,
hem üretilen ürünlerin kalitesi hem de reklam harcamaları artmıştır. Her alanda rekabetin
artması ve ürün çeşitliliğinin gelişmesi ile birlikte reklam verenler de en ufak bir şirket içi
mali dalgalanmada reklam harcamalarını kısmak yerine, pazar paylarını korumak için
artırmaya yöneleceklerdir.
2.3.1.Türkiye’de Reklam Harcamaları
Türkiye’de reklama ayrılan bütçeler konusunda dünyadan farklı bir tablo söz konusudur.
Financial Times son yıllarında reklam yatırımlarına gereken önemi veren Türkiye’de reklam
harcamalarının 2004 yılında yüzde 40 büyüyerek 1.27 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir.
2005 yılı reklam harcamaları ise yüzde 25 artışla 1.6 milyar dolar civarında olmuştur. Ancak
Türkiye'de medya sektöründeki bu büyüme yeterli olmamaktadır. Hâlâ Türkiye’ de reklam
harcamaları Gayri Safi Milli Hasıla’nın yüzde 0.5'ine denk geliyor. Bu oran Doğu ve Orta
Avrupa’da yüzde l ila 2 arasında değişiyor. Sadece Bulgaristan'da bu oran yüzde 0.92’dir
(www.vatanim.com.tr/root.vatan?exec=yazardetay&Newsid=98111&Categoryid=4&wid=49
- 105k, 15/02/2008, 13:30).
Türkiye’de reklam harcamalarında her geçen yıl belli oranlarda artış görülmektedir. Bu
artışları daha geriden gözlemleyebilmek için 1993 ile 2005 yılları arasındaki bu değişimi
gösteren rakamları aşağıdaki tablodan görmek mümkündür;
11
(http://www.iaatram.com/reklam_istatistikleri2.asp, 01/05/2006;23:10)
Türkiye’ deki reklam harcamalarının %80’ ini gazete, dergi ve televizyon reklamları, %20
sini radyo, sinema ve açık hava (outdoor) reklamcılığı oluşturmaktadır. 1998 yılında
ölçülebilir belli başlı alanlara ödenen yayın ücretleri olarak 930 milyon dolarlık bir reklam
harcaması gerçekleştirilmiştir( http://www.rd.org.tr, 10/07/2008, 14:50).
Reklama yapılan bu yatırımların sektörel olarak dağılımı ise 2005 ve 2006 yılları arasında şu
şekilde bir trend göstermiştir;
(http://www.hurriyetkurumsal.com/tr/reklam.asp, 05/05/2007,12:30)
Belirtilen firma adetleri tahmini sayılardan oluşmaktadır(Gıda Sanayicileri Odası, 2008).
Tablodan da görüldüğü üzere Türkiye’de reklama yapılan harcamalar sektörel olarak oldukça
fazla değişiklik göstermektedir. 2005 yılından 2006 yılına geçişte en büyük artışı gösteren
gıda sektörü 185.945$ reklam yatırımı yapmıştır. Gıda sektörünü %38 lik artışla kozmetik ve
kişisel bakım, %36 lık artışla inşaat ve dekorasyon, %21 lik artışla da mobilya ve ev tekstili
sektörleri izlemektedir. 2005 ve 2006 yılları arasındaki en az reklam harcaması artışı otomotiv
ve içecek sektöründe görülmektedir(http://www.hurriyetkurumsal.com/tr/reklam.asp,
05/05/2007, 13:25).
2007 yılının ise en büyük reklam verenleri sıralamasında ilk 50 firma arasına, 12 büyük gıda
ve içecek üreticisi girdi. Sektörün en büyük reklam verenleri sırasıyla Unilever (2), Ülker (4),
12
Coca Cola (5), Eti (7) ve Frito Lay (9) oldu. Sıralamada ilk beş firmayı sırasıyla Nestle (14),
Danone (16), Kraft (28), Numil gıda (30), Atlantik Gıda (39), Has Gıda (43) ve Kent (44)
takip etti. Sektörün tüketici tarafından en çok tanınan markalarına sahip olan bu firmalar,
reklam mecrası olarak ağırlıklı olarak televizyonu kullandılar.
Cola 1.404.345 sn ile bu kategoride ikincilik koltuğunda yer aldı. Yapılan ölçümlemelerinde
2007 yılında gıda sektöründen dergilerin fazla reklam payı alamadığı ortaya çıktı. Bu
kategoride ilk 50 arasında sadece 2 firma var. Dergi reklamlarında gıda sektörü olarak 528,25
sayfa kullanımla Ülker birinci olurken, onu 228,50 sayfa kullanımla Efes Pilsen takip
etmiştir(MTM, 2008).
2.3.1.1.Reklamcılar Derneği 2015 İlk Yarıyıl Yatırımları
Reklamcılar Derneği üyesi medya ajanslarının verileriyle hazırlanan 2015′in ilk yarısındaki
reklam yatırımları şu şekildedir. Türkiye’de ilk 6 ayda toplam reklam yatırımı 4.282 milyon
TL’yi bulmuştur. Televizyon, açıkhava ve sinemada artış vardır. Dijital mecralar ise %22′lik
yükselişle reklam yatırımlarında önemli bir paya sahiptir.Reklamcılar Derneği’nin her 6 aylık
dönem sonunda hazırladığı Türkiye’deki reklam yatırımları çalışmasının 2015 yılı ilk 6 ay
sonuçlarına göre 2014’ün ilk 6 ayına göre %7,81 büyüyen reklam yatırımları toplamı 4.282
milyon TL’yi buldu.
13
Yatırımların %52’sini televizyon, %17.38’ini basın, %20.62’sini dijital, % 6.7’sini açıkhava,
% 1.95’ini radyo ve % 1.28’ini ise sinema reklamları oluşturmuştur.
2.3.1.2.Gazete, Dergi ve Radyo Reklam Yatırımları
2015’in ilk 6 ayında gazetelerin reklam yatırımından aldığı pay düşerken,net reklam
gelirinde de %3’lük düşüş gerçekleşmştir. Gazetelerdeki düşüşü dergilerin de
izlediği görülmüştür. Toplam dergi reklamı yatırımı bir önceki yıla göre %7 oranında azalmış
ve 2014 yılında dergideki reklam yatırımı 54 milyon TL iken bu rakam bu yıl 50 milyon
TL’de kalmıştır.
Reklam yatırımlarında düşüş gerçekleşen bir diğer mecra ise radyolar olup toplam radyo
reklamı yatırımı bir önceki yıla göre %5 oranında azalmıştır. Bu rakama yerel reklam
yatırımları dahil değildir. 2014 yılında aynı dönemde 66 milyon TL olan radyo reklam
yatırımı 2015 yılında 63 milyon TL’ye gerilemiştir.
2.3.1.3.Açıkhava ve Sinema Reklam Yatırımları
Açıkhava reklamlarına yapılan yatırım ise yükselişe geçmiştir. 2014 yılında 199 milyon TL
olan toplam açıkhava reklam yatırımı 2015 yılında 214 milyon TL’ye ulaşarak %8’lik bir artış
sağlanmıştır.
Bir diğer yükseliş ise sinema reklamlarında yaşanıp sinema reklam yatırımları bir önceki yıla
göre %22 oranında artmıştır. 2014 yılında 34 milyon TL olarak ölçümlenen yatırım 2015
yılında 41 milyon TL’ye yükselmiştir.
2.3.1.4.Dijital Reklam Yatırımları
Yılın ilk yarısında dijital reklam yatırımı %22 oranında artmıştır. 2014 yılının ilk yarısında
541 milyon TL olarak gerçekleşen dijital reklam yatırımı 2015 yılının ilk 6 ayında 662 milyon
TL’ye ulaştı. Bu rakamlara arama motorları da dahil.
Yatırımlarda başı çeken ilk beş ülke; ABD, Norveç, Avustralya, Kanada ve İsveç.
14
Reklam Yatırımının GayriSafi Yurtiçi Hasıla’ya (GSHY) oranı açısından bakıldığında ise
dünya ortalaması binde 75 civarındayken bu oran Türkiye’de binde 30-35 olarak
gerçekleşmiştir.. Ekonomik kriz yaşanan ülkelerin Reklam Yatırımı/GSYH oranının
Türkiye’nin üstünde olduğu görülmektedir (http://www.connectedvivaki.com/reklamcilar-
dernegi-2015-ilk-yariyil-yatirimlarini-acikladi/).
2.3.2. 2014 Yilinda Amerika'da En Fazla Reklam Harcamasi Yapan 10 Büyük Şirket
Kitlesel olarak bakıldığında,2013 senesi amerika’daki şirketlerin reklam harcamaları %2
artarak 137.8 Milyar Dolar oldu. Reklam sektörü açısından bbakıldığında buumut verici bir
gelişme olarak gözükse de, 2014 yılı ,2010’dan bu yana yüzdelik büyüme olarak bakıldığında
en az gelişen yıl olarak kaldı. Reklam sektörü bu yıl tam olarak nasıl büyüyecek bunu
gösterecek, fakat 2014 yılında en çok bütçeyi ayıran 10 şirketler şunlar;
2.3.2.1. Procter & Gamble4.
Şirketin reklam harcamaları %4.2 geriledi ve 4.6 Milyar Dolar oldu. Şirketin CFO'su( Finans
Baş Sorumlusu) reklam harcamalarının daha da çok düşeceğini belirtmişti fakat, şirket yine de
dünyada en fazla reklam harcaması yapan şirketlerin başında geliyor. Şirket ayrıca reklam
harcamalarının büyük bir çoğunluğunu dijital reklamcılığa ayıracağını çünkü bu tarz
reklamların TV reklamlarından daha karlı olduğunu belirtmişti. Şirketin geçen yıl yaptığı en
popüler reklam ise, Youtube'da 58 milyon kez görüntülenen '' Always#LikeAGirl
kampanyasıydı.
2.3.2.2. At&T
2013 yılı, en büyük b2b (business to business) şirketleri listesinde Apple ve Microsoft gibi
devlerle birlikte yer alan şirketin reklam harcamaları, %0.1 artarak 3.3 Milyar Dolar oldu.
2.3.2.3. General Motors Company
Şirketin reklam harcamaları, %0.7 düşerek, 3.1 Milyar Dolara geriledi.
15
2.3.2.4. Comcast Corporation
Şirket, Super Bowl'dan önce Stark Trek temalı büyük maliyetli bir reklam yayınlamıştı. Buna
rağmen geçen yıl, reklam harcamaları %1.7 düşerek, 3 Milyar Dolara geriledi.
2.3.2..5. Verizon Communications
Harcamalar %3.6 düşerek, 2.5 Milyar Dolara geriledi. Verizon, 2013 yılı SugarString adında
yeni bir girişim başlatmış fakat 2 ay sonra iptal edilmişti.
2.3.2.6. Ford Motor Company
Şirket, harcamalarını %3.6 düşürdü ve 2.5 Milyon Dolar harcadı. Super Bowl öncesi James
Franco'nun oynadığı reklam ise, 2013 yılında şirketin en akılda kalıcı reklamıydı.
2.3.2.7. American Express
2013 yılında şirket, direkt satıştan daha etkili bir yöntem olan online satış yoluna gitti ve
reklam harcamalarını %7.9 arttırarak, 2.4 Milyar Dolar harcadı. 2014 yılında en akılda kalan
reklamları ise Tina Fey'in oynadığı Everyday kredi kartı reklamlarıydı.
2.3.2.8. Fiat Chrysler Automobiles
Fiat, 2014 yılında pek çok yüksek maliyetli kampanya yürüttü ve reklam harcamaları %14
artarak 2.2 Milyar Dolar oldu.
2.3.2.9. L'oréal
Harcamalar %2 düşerek, 2.2 Milyon Dolara geriledi. Raporlara göre, 2014 yılında şirketin
markalarından en fazla büyüyenlere, reklam için ya çok az bütçe ayrıldı ya da hiç ayrılmadı.
16
2.3.2.10. Walt Disney
Walt Disney'in reklam harcamaları %7.4 büyüyerek, 2.1 Milyar Dolara çıktı. 2013 yılında
vizyona giren ''Frozen'' filmi ise reklam harcamalarının büyük bölümünü
kapmıştır(http://onedio.com/haber/204-yilinca-en-fazla-reklam-harcamasi-yapan-sirketler-
544872).
2.3.3. Dünyadaki En Büyük 25 Reklam Pazari
Zenith Optimedia düzenli olarak her yıl ana akım medyadaki reklam harcamalarından yola
çıkarak dünyadaki reklam pazarını değerlendiriyor. Advertising Age dergisinin Türkçe
versiyonunda Zenith Optimedia raporunun kapsamlı bir değerlendirmesi yer alıyor.
2012 ve 2013 verilerinin karşılaştırmalı şekilde yer aldığı rapor, 2013 yılında da dünyadaki en
büyük reklam harcamasının ABD’de yapıldığını gösteriyor. 2012′de 161 milyar dolar
civarındaki reklam yatırımı 2013 yılında 167 milyar dolara yaklaştı. İkinci sırada Japonya yer
alırken, üçüncü sırada 41 milyar dolara yakın reklam yatırımıyla Çin bulunuyor.
Türkiye 2013 yılında tahmini 3 milyar dolarlık reklam harcamasıyla 25′inci sırada yer aldı.
Avrupa ülkelerinin büyük çoğunluğunun geçtiğimiz yıl reklam yatırımlarında küçülme
yaşamış olması rapordaki dikkat çekici noktalardan biri.
2013 yılında ülkelere göre kişi başına düşen reklam harcamasına baktığımızda ilk sırada 734
dolarlık harcama ile İsviçre’nin yer aldığını görüyoruz. İkinci sırada 556 dolarla Avustralya
yer alırken 529 dolarla ABD üçüncü sırada yer alıyor. ABD’yi, kişi başına 500 dolarlık
reklam harcamasıyla Avusturya’nın takip ettiğini görülmekte. Türkiye ise kişi başı 43 dolarlık
reklam harcamasıyla 22′nci sırada yer alıyor. Türkiye’yi Çin, Endonezya ve Hindistan takip
ediyor.
17
(http://www.mediacatonline.com/makale/dunyadaki-en-buyuk-25-reklam-pazari/)
2.3.4. 2013 Radyo Ve Televizyon Gelir Türleri
Reklam gelir dağılımına bakıldığında reklam sektöründe en fazla gelir televizyon reklamları
oluşturduğunu göstermektedir. Gelir dağılımında % 94 orana sahip olan televizyon reklamları
en fazla gelir dağılımını reklam filmleri kapsamaktadır.
http://akademikperspektif.com/2015/05/21/turkiyede-reklam-sektoru/
2.3.5. Gerilla Pazarlama
18
1900’lü yılların ikinci yarısında ortaya çıkan “Gerilla Pazarlama” yani “Guerilla Marketing”,
temel olarak hırçın bir pazarlama yöntemidir ve çok düşük bütçelerle büyük etki bırakır,
müşterinin zihninde önemli bir yer edinmeye çalışır. Gerilla Pazarlama yönteminde, afiş,
görsel ve diğer akla gelebilecek her pazarlama metodu kullanılır ve küçük bütçeli firmaların
büyük bütçeli firmalarla başedebilmesini sağlar. Az masraf ve büyük yaratıcılık prensibine
dayanan gerilla pazarlamasında amaç, olabildiğince şaşırtıcı ve ilgi çekici yöntemlerle
tüketicinin dikkatini çekmek ve akılda kalmaktır. Bu bağlamda milyon dolarlar harcamadan
da ses getirecek reklam kampanyaları tasarlamak mümkündür.
2.3.6. Düşük Bütçeli Popüler Reklam Örneği:
Popüler hale gelen düşük maliyetli videoların en büyük örneklerinden biri de Dollar Shave
Club’ın promosyonudur. Bu video 4.500 dolara mal edilip 48 saat içerisinde 12,000 sipariş
verilmesine sebep olmuştur. 2012 de çekilen bu video bugün 20 milyonun üzerinde
görüntülemeye sahiptir.
3. EKONOMI VE REKLAM
Dilimize Fransızcadan geçmiş olan ekonomi sözcüğünün kökeni Yunanca oikos (ev) ve
nomos (kurallar) sözcüklerinin birleşiminden türeyen Oikonomikos sözcüğüne
dayanmaktadır. İlk anlamıyla bir evin en doğru şekilde idare edilmesini kapsayan kurallar
bütününü ifade eden sözcük zamanla ekonomi bilimine adını vermiştir.
Bilindiği üzere insan ihtiyaçları sınırsız, bu ihtiyaçları karşılayabilecek kaynaklar ise kıttır. Bu
nedenle çözüm getirilmesi gereken pek çok sorun ortaya çıkmaktadır. İktisatçılar kıtlığı,
bulunabilen, kolay veya güç elde edilebilen ancak insanların tüm ihtiyaçlarını karşılayamayan
bütün mallar için kullanmaktadırlar. Bir iktisatçının gözünde kıt mal, fiyatı olan ve bir bedel
ödenerek satın alınan her türlü mal ya da hizmettir. İşte ekonomi biliminin temel konusu bu
19
kıt kaynakların paylaşımına ve kullanımına ilişkin ilkeleri neden sonuç ilişkileriyle birlikte
ortaya koymaktadır.
Günümüzde ekonominin oldukça geniş bir çalışma alanı bulunmaktadır. Genel olarak makro
ve mikro ekonomi olmak üzere iki boyutta incelenen konular kapsamında Gayri Safi Milli
Hasıla para ve maliye politikaları, istihdamı arz ve talep fonksiyonları, enflasyon, gelir
dağılımı, ekonomik büyüme, kalkınma, tüketici davranışları, rekabet, fiyat, maliyet, üretim,
bölüşüm, verimlilik vb konular incelenmektedir.
Pazarlama ve reklam, ekonomi ile doğrudan ilişki içerisinde olan alanlardır. Bir ülkedeki
ekonomik yapı, o ülkedeki toplumsal, siyasal, kültürel vb. pek çok yapıya etki ettiği gibi
kurumsal faaliyetlere, pazarlama ve reklam çabalarına da etki etmektedir. Genel ekonomik
durum öncelikle işletmelerin mal ve hizmet üretmeleriyle ilgili tüm süreçler üzerinde etkili
olmaktadır. Hammadde alımı, işlenmesi, işgücü giderleri gibi üretim ve dağıtım maliyetleri
pazarlama karmasının tüm elemanları üzerinde söz sahibidir. Örneğin, üretim maliyeti yüksek
olan bir ürünün satış fiyatı da doğal olarak yüksek olacaktır ve bu durum da ürünün satıldığı
yerden, ürün için yapılan reklam, kişisel satış gibi tüm tutundurma çabalarına yansıyacaktır.
Reklâmın ekonomi içindeki konumu hakkında farklı görüşler vardır. Geleneksel görüşlere
göre; reklâmın rekabeti önlediği, pazara girişe engel olduğu, monopolcü bir yapıya yol
açtığı, israfa ve toplumsal açıdan maliyetlere neden olduğu ifade edilmektedir. Diğer
görüşe göre ise, reklâm pazar bilgisi sağlayan, tüketicinin arama maliyetlerini azaltan ve
rekabetçi pazarlara girişi kolaylaştıran bir araçtır (Ekelund ve Saurman,1999: 35).
Bir işletme reklâm ile bir marka sadakati sağlayabilirse tüketicinin hafızasında ürün
açısından ayrı bir öneme sahip olabilir. Reklâm sayesinde bu ürün ya da hizmet diğer benzer
ürünlerden farklılaşmış sayılacaktır. Bu durumda tüketici ürünün fiyatındaki değişmelere
karşı daha az duyarlı olacak ve böylece reklâm talep esnekliğini azaltacaktır. İşletme fiyatı
yükseltirse reklâm yaparak ürününü farklılaştırmış talep eğrisi de değişeceğinden talep sıfır
olmayacaktır. Talep azalacak ancak bu azalış eğer bu işletme rekabet koşulları altında
çalışıyor olsaydı, meydana gelebilecek azalıştan daha az olacaktır. Öte yandan pazar
koşulları içerisinde her hangi bir değişim karşısında ürün farklılaştırması yapan işletme
20
fiyatını azaltma yönünde fazla bir istek duymayacak, hatta tam tersi fiyatını artıma arzusunda
olacaktır (Ekelund ve Saurman,1999: 38). Ürün farklılaştırma süreci fiyat oranları, dizayn,
satış maliyetleri, imtiyaz hakları ve tüketici hizmetlerinde farklılaştırma gibi çeşitli ekonomik
argümanlarla ortaya çıkabilmektedir. Bu farlılaştırmalar genel olarak aşağıdaki biçimlerde
gerçekleşmektedir (Çoban, 2003: 148):
İlk yaklaşım; ürüne bağlılık, marka isminin etkisi, işletmenin itibarının dikkate alındığı
kuruluşlar ya açık ya/ ya da samimi davranışlara bağlı olarak oluşmaktadır.
İkinci yaklaşım; gizli know-how’un korunması ya da patentlerin kontrolünün bir sonucu
olarak kaliteli ürünlerin dizaynından dolayı meydana gelebilmektedir.
Üçüncü yaklaşım ise; maliyetli olduğu tespit edilen alternatif dağıtım kanallarında, dağıtımın
kontrolü aracılığıyla ortaya çıkabilen yaklaşımdır.
Son yıllarda özellikle birim maliyetlerden dolayı ürün farklılaştırmaları çok fazla
gerçekleştirilmektedir. Çünkü işletmeler ürün farklılaştırma yoluyla rekabet güçlerini
artırmaktadır.
Reklâm, maliyetleri artırır, maliyet artışı da fiyatları artırır görüşünün aksine reklâmın
artırdığı talep sonucunda satışlar artarak ürünün birim maliyeti düşecektir. Rekabet ortamını
şiddetlendirmesi nedeniyle artan rekabet düşük fiyat olarak tüketiciye yansımakta ve tüketici
ürünlerin fiyatları konusunda bilgi sahibi olarak bilinçli seçim yapma olanağı kazanmaktadır.
Yüksek reklâm maliyetleri yeni işletmelerin pazara girmesine engel olur görüşünün aksine,
reklâm monopolü önleyen önemli bir faktör olarak yeni işletmelerin ürün ve hizmetlerinin
tüketicilere duyurulmasını sağlayarak, haksız rekabeti önleyerek pazarda fırsat eşitliği
sağlayacaktır (Tayfur, 2006: 194). Çünkü tüketici bir üründen ne kadar tüketeceği ya da
seçeceği, nasıl bir işlem sırası takip edeceğine karar vermede ürünün marjinal maliyeti ile
marjinal yararını birbirine eşitleyip davranışının net yararını maksimum yapmaya
uğraşacaktır. Buna göre tüketici istediği ürüne ulaşmak için zaman boyutunu ve maliyeti
düşünmek zorundadır. İşte bu noktada reklâm devreye girerek arama maliyetini minimum
düzeye indirmektedir (Ceran & Karaçor ,2013).
21
Reklâmın bilgi iletmek açısından önemini ortaya koyan görüşe göre reklâm; ürünün kalitesi,
fiyatı, satış şartları vb. konularda bilgiler vererek marka tutkunluğunun azalmasını ve
işletmelerin ürünlerine karşı olan talebin daha esnek hale gelmesini sağlamaktadır (Davut,
2002: 97). Bir işletmede reklâm yapılması kararı verilmiş ise öncelikle alınması gereken
önemli kararlar bulunmaktadır. Bu kararlar; ne kadar bütçe ayrılacak, hangi sunuş ve araçlar
kullanılacak ve reklâmın başarısını ölçme konusunda en iyi yöntemlerin tespit edilmesidir
(Kotler, 1984: 324). Reklâm bütçesi hazırlama genellikle zorlu bir süreci gerektirir ve bazı
unsurların göz önünde bulundurulması gerekebilir. Bu unsurlar; pazarın büyüklüğü,
işletmenin ulaşmak istediği pazar payı, rakip işletmelerin reklâm harcamaları ile reklâm
kampanyası sonucunda satışlardan beklenen artışlar (Yaylacı, 1999: 181) şeklinde
sıralanabilir.
Reklâmveren, reklâm mesajı ile ulaşmak istediği hedef kitleyi belirledikten sonra reklâm
yapacağı medya aracını kolayca seçebilir. Televizyon, radyo, gazete ve dergilerin alternatif
maliyetlerini hesaplayarak, görece etkililik ve ulaşılan 1000 kişi başına maliyet tahminini,
medya aracı türü seçimini ve reklâm zamanlamasını yapabilir (Dutka, 2002: 35).
Reklâm maliyetleri açısından medya araçlarının seçiminde, hedeflenen kitleye en yüksek
oranda, en düşük 1000 kişiye ulaşım maliyeti ile ulaşma özelliğine göre seçim yapılır.
Televizyon, birçok reklâmveren tarafından, bir reklâm mesajının iletilmesinde en etkin medya
aracı olarak görüldüğünden, maliyet etkinliği, geniş kitlelere erişebilme avantajı
sağladığından tercih edilir. Televizyon ile milyonlarca kişiye ulaşılabildiğinden hedeflenen
kitlenin büyük bir bölümüne ulaşılabilmesi nedeniyle, televizyonun 1000 kişiye ulaşım
maliyetleri düşük olur. Ancak, 1000 kişi maliyeti düşük olmasına karşın, bir televizyon
reklâm filminin çekilmesi ve yayınlanması çok yüksek maliyetlidir. Reklâm filminin süre
maliyeti bazı reklâmverenlerin bütçesinin üzerindedir ve televizyon reklâmı prodüksiyonu
diğer medyalara göre daha maliyetlidir.
Radyo, bir medya aracı ve destek aracı olarak artan öneme sahiptir. Ancak, radyo her
reklâmveren için uygun bir medya aracı olmayabilir. Aslında radyo, diğer medya araçlarına
22
göre belki de en az maliyetli olanıdır. Bir radyo reklâmının hazırlanma maliyetinin
düşüklüğüne, mesajın yerel radyo spikeri tarafından okunması da katkı sağlar.
Gazeteler, reklâmverenlere hedeflenen pazara geniş erişim imkânı sunan bir medya aracıdır.
Çünkü gazete, tüketiciler tarafından reklâmlar da dâhil olmak üzere bir bütün olarak
güvenilir olduğu kadar güncel ve hızlı bir bilgi kaynağı olarak görülür. Ulusal reklâmverenler
ile yerel perakendeciler arasında da mükemmel bir köprü vazifesi görür ve yerel bir
perakendeci bu sayede kolaylıkla ulusal bir kampanyanın parçası durumuna gelebilir. Yerel
bir günlük gazeteye, ulusal düzeyde hazırlanan reklâm kampanyasının benzerini uygulamak
oldukça etkili ve düşük maliyetli bir reklâm yapılmasını sağlar. Gazeteler, esnek bir mecra
olsa da ulusal çapta kapsam satın almanın maliyeti oldukça yüksektir.
Dergiler, hedeflenen özel kitlelere ulaşabilme imkânı sunan bir medya aracıdır. Ancak,
yüksek reklâm maliyetleri ve erişilen az nüfuslu özel kitleler nedeniyle 1000 kişiye ulaşım
maliyeti açısından diğer kitle iletişim araçlarına göre yüksek maliyetlidir (Başal, 1998: 119-
131; Sissors ve Baron, 2008: 281-282).
İnternet, çok daha geniş kitlelere ulaşabilme imkânı sunan önemli bir medya aracıdır.
Reklâm maliyetleri, kullanıcının tarayıcısına ulaşan reklâmla her 1000 karşılaşma başına
maliyet olarak belirlenir. Diğer medya araçlarında olduğu gibi maliyet, reklâm boyutuna bağlı
olarak büyük oranda farklılaşır (Sissors ve Baron, 2008: 398. akt (Ceran & Karaçor ,2013).
Reklam ve iletişim ortamları arasında vazgeçilmez bir ilişki söz konusudur. Nasıl ki reklamın
gerçekleşetirilebilmesi için medya yaşamsal öneme sahipse, günümüzde reklam da kitle
iletişim araçları için önemli bir gelir kaynağıdır. Ancak medyanın tecimsel kaygılarla reklam
ve halkla ilişkiler iletileri arasındailişki kurması, medyanın güvenirliliğine olumsuz etkide
bulunur. Reklama oranla çok daha düşün maliyette gerçekleştirilen halkla ilişkiler
uygulamalarının medyada yer bulmasının reklamla herhangi bir ilişkisi olmamalı, ve
işletmeler reklamveren olarak görülmek yerine güvenilir haber kaynakları olarak iletişim
kanallarında yer bulmalıdır(Peltekoğlu, 2010).
23
Her ne tür ayrım yapılırsa yapılsın, medya planlamasında temel prensip iletişim kanalının söz
konusu reklam için en düşün maliyetle en yüksek erişimi sağlayan reklam ortamı olmasıdır.
Sinema, yazılı basın,radyo, televizyon, outdoor gibi komisyonlu iletişim araçları çizgi üstü
iletişim araçları olarak adlandırılırken, kitle iletişim araçları dışında kalan komisyon ödemeyi
gerektirmeyen broşürler, dosyalar, telefon fıhristleri, basılı materyaller, satış noktası
materyalleri, takvimler,cd, cdrom, ses ya da video kasetleri gibi iletişim araçları çizgi altı
reklam medyası olarak tanımlanmaktadır. Medya planlamacılarının kararını etkileyecek
öncelikli ilke, en düşün maliyete en geniş hedef kitleye ulaşmaktır. Kuşkusuz kampayanın
özelliği de, yararlanılacak iletişim aracını belirleyici olmaktır(Peltekoğlu, 2010).
3.1.MEDYA PLANLAMA
Medya planlama yaratıcı mesajı etkili ve yeterli bir biçimde hedef kitleye ulaştırmak üzere bir
plan geliştirmektir. Planlamada önemli olan hem satıcının hem de müşterinin rolünü
oynamasıdır. Medya planlaması, bir reklam kampanyasını kitle iletişim araçları kullanarak en
doğru olan tüketiciyle karşılaştıracak çalışmalar bütünüdür. Pazarlama hedeflerini
gerçekleştirmek için bütünleşik kampanyanın; ne zaman ve nerede kullanılması gerektiğini
gösteren çalışmalar bütünü olarak görülebilir. Medya planlama; en çok mesajı, en sık
biçimde, en doğru olası tüketiciye, en ekonomik bütçeyle ulaştırma yoludur. Reklam ile hedef
kitle arasında olan bu iletişim kanalının etkin işlemesi için reklam mesajının doğru hedef
kitleye, doğru iletişim kanalı aracılığıyla, doğru bir şekilde ulaştırılması gerekmektedir.
Medya planlama çabaları, bir reklam kampanyası içinde başlı başına bir planlama ve
uygulama alanıdır. Tıpkı bir reklamın ortaya çıkış sürecinde olduğu gibi medya planlama
çabalarında da araştırma yapmak, hedefleri belirlemek, uygun medya stratejisini seçmek,
yaratıcı medya uygulamalarında bulunmak, reklamın yayınlanacağı ortamı belirlemek, gerekli
denetimleri yapmak gibi pek çok karar ve eylem alanı bulunmaktadır. En doğru stratejiyle
hazırlanmış en iyi reklam bile hedef kitle tarafından duyumsanıp algılanmadığı ve hatta doğru
yer ve zamanda hedef kitleye ulaşmadığı takdirde pek bir anlam ifade etmemektedir.
3.1.1.Medya Planlamaya Ait Kavramlar
24
3.1.1.1. Erişim
Bir reklam ortamında yayınlanan reklam belli sayıda kişiye ulaşmakta, başka bir ifadeyle belli
sayıdaki insan tarafından görülmekte, duyulmaktadır. Erişim (ulaşma, varış), belli bir zaman
periyodunda bir reklam mesajı ya da medya programına en az bir ya da daha fazla sayıda
maruz kalan bireylerin sayısı ve yüzdesini ifade eder. Genellikle televizyon ve radyo için dört
hafta, dergi ve gazete için her sayının piyasada kaldığı süre olarak ifade edilen bir zaman
periyodunda ulaşılabilen farklı izleyici / okuyucu sayısını belirleyen bir ölçü birimi olan
erişim genellikle yüzde (%) cinsinden ifade edilmektedir.
3.1.1.2. Sıklık
Belli bir zaman aralığında (genellikle televizyon ve radyo için dört hafta, dergi ve gazete için
her sayının piyasada kaldığı süre) reklamlar aracılığıyla ulaşılan insanların söz konusu
reklamlarla kaç kez karşı karşıya kaldığı ile ilgili bir kavramdır. Tekrarın önemini vurgulayan
bir terimdir. Reklamların amaçlarına ulaşmasının sağlanmasında mesajın tekrarının önemli
bir payı bulunmaktadır. Çeşitli araştırmalara göre bir nesneye tekrar tekrar maruz kalma, o
nesnenin sevilme olasılığını arttırmaktadır.
3.1.1.3. Etkili Sıklık ve Erişim
Medya planlamada, yayınlanacak reklamların hedef kitleyle en az kaç kez buluşmasının etkili
olacağının bilinmesi önemli bir gerekliliktir. Bu nedenle medya planlamacılar etkili sıklık ve
etkili erişim kavramlarını geliştirmişlerdir. Etkili sıklık (effective frequency) kavramı, bir
reklamın etkili olabilmesi için reklamın gerekli olan minimum (en az sayıda) tekrarıdır. Etkili
erişim ise (effective reach) bir reklamın bilinirlik düzeyinde, tutumda yaratmak istediği
değişimi veya amaçladığı davranışı sağlayacak sıklıkta onunla karşılaşmış kişilerin hedef kitle
içindeki yüzdesi olarak tanımlanmaktadır. Medya planlamada etkili sıklık ve erişim
kavramları birbirleriyle bağlantılıdır. Örneğin; bir ürünün reklamının hatırlanmasında üç
sıklık düzeyinden on sıklık düzeyine kadar olan bölümün etkili olduğu kararına varılırsa bu
durumda bu ürün için üç ile on arasındaki sıklık sayıları etkili sıklık sayılacaktır. Bu iki sıklık
düzeyindeki erişim oranı da etkili sıklık olarak ifade edilecektir.
25
3.1.1.4. Koveraj
Koveraj (coverage) bir coğrafik bölgede, belirli bir iletişim aracının ulaştığı kişilerin ya da bir
reklamın ulaştığı olası alıcıların sayısı ya da toplam içindeki yüzdesidir. Koveraj, bir kitle
iletişim aracının ulaştığı kişi sayısının, hedef kitleyi oluşturan tüm kişilere bölünmesiyle elde
edilmektedir.
3.1.1.5. Rating
Medya planlama çalışmalarında olduğu kadar gündelik hayatta da oldukça sık kullanılan
rating kavramı, bir televizyonu ya da radyoyu belli bir zaman diliminde izleyenlerin yüzde
cinsinden ifadesidir. Rating hesapları, geneli yansıtacak şekilde belli kıstaslara göre
belirlenmiş bir grup izleyicinin yani örneklemin evine yerleştirilen cihazlar aracılığıyla
yapılmaktadır. Örneğin; bir futbol karşılaşmasının % 70 rating aldığının söylenmesi o
karşılaşmanın televizyonda yayınlandığı süre içinde hedef kitleyi temsil eden örneklemdeki
her yüz kişiden yetmişi tarafından izlendiği anlamına gelmektedir. Türkçeye
izlenme/dinlenme oranı olarak da çevrilen rating kavramı gerek medya planlama uzmanları
gerekse de reklamverenler için çekici bir reklam ortamı olmak isteyen radyo ve televizyonlar
ile bunlara program üreten yapımcı firmalar açısından oldukça önemsenmektedir.
3.1.1.6.Pay
Pay, bir televizyonu ya da radyoyu belli bir zaman diliminde izleyenlerin, dinleyenlerin yüzde
cinsinden ifadesidir. Pay, rating’e yakın bir kavram olmakla birlikte bir özelliği ile ondan
ayrılmaktadır. Hatırlanacağı üzere rating hesaplanırken örneklemi oluşturan tüm haneler
dikkate alınmakta ve yüzdelik rakam buna göre hesaplanmaktadır. Pay hesaplanırken ise
örneklemi oluşturan tüm haneler yerine o anda televizyonu/radyosu açık olan haneler dikkate
alınmaktadır. Sözgelimi bir televizyon programının izlenme payının % 25 olması, o zaman
diliminde televizyonu açık olan her dört haneden birinde o programının izlenmiş olduğunu
ifade etmektedir.
26
3.1.1.7.Bin Kişi Maliyeti
Bin kişi maliyeti, belli bir kitle iletişim aracında yayınlanan reklamın bin kişiye erişim
maliyetidir. Birim reklam yayınlatma maliyetinin ulaşılan kişi sayısına bölünüp binle
çarpılmasıyla elde eilen bin kişi maliyetinin hesaplanmasındaki amaç; belli bir reklam
ortamıyla bin kişiye ulaşmanın ne kadarlık bir maliyete neden olduğunun anlaşılarak en doğru
reklam ortamını seçmektir
Kimi zamanlar bir reklam ortamında reklam yayınlatmanın maliyeti bir başkasına oranla daha
yüksek olabilmektedir. Ancak her iki ortamın bin kişiye ulaşma maliyeti hesaplandığı zaman,
pahalı bir görünüm reklam ortamının aslında bin kişi başına daha az bir maliyete neden
olduğu anlaşılabilmektedir. Medya planlamacı reklam bütçesini daha doğru bir şekilde
kullanabilmek için CPT reklamına gereksinim duymaktadır.
Bin kişi maliyeti medya planlama çabalarında önemli olmakla birlikte reklam ortamının
belirlenmesinde tek kıstas olarak görülmemelidir. Medya planlamacı, reklamın yayınlanacağı
yeri belirlerken şu kıstasları da göz önünde bulundurmalıdır.
• Reklam ortamının izleyici kitlesinin reklamı yapılan ürün ya da kurumun hedef
kitlesiyle ne kadar eşleştiği.
• Reklam ortamının, kampanyanın hedefleri ve stratejisi ile ne kadar eşleştiği.
• Reklam ortamının hedef kitleye dair ne derecede bir dikkat, etki ve motivasyon
vaadinde bulunduğu.
3.1.1.8. Brüt İzlenme Oranı Maliyeti
Brüt izlenme oranı maliyeti iletişim aracının etkiliğini belirlemek amacıyla bir izlenme oranı
elde etmenin maliyeti biçiminde hesaplanan değerdir. Örneğin bir reklam aralığının maliyeti
100 tl ise ve reklam aralığı için brüt izlenme oranı 10 ise, izlenme oranı maliyeti 100 tl’nin
10’a bölümesiyle elde edilen 10 tldir.
3.1.1.9. Medya Planlama Süreci
27
Etkili bir yönetim süreci, örgütsel ya da belli bir konuyla ilgili faaliyetleri önceden
tanımlanmış ve kararlaştırılmış amaçlara yönelten planlama işlevi ile başlamaktadır. Yönetim
sürecinin en temel işlevlerinden biri olan planlama ile geleceğe yönelik alternatif hareket
biçimleri arasında seçim yapılmaktadır.
Reklam kampanyaları kapsamında gerçekleştirilen medya planlama çabaları da planlama
kavramının mantığına uygun olarak çeşitli faktörler göz önünde bulundurularak çeşitli
hedefler doğrultusunda geliştirilen stratejileri, yapılan uygulamaları ve söz konusu
uygulamalar sonrası ortaya çıkan duruma ilişkin değerlendirmeleri kapsamaktadır. Bu
doğrultuda medya planlama çabalarının belli bir süreç olarak işlediğini ve çeşitli aşamalardan
oluştuğunu söylemek mümkündür.
PazarAnalizi
Medya Hedefler
i-nin Belirlen-
mesi
Medya stratejisi-
nİn geliştirilme-si ve uygulam
a
Değerlendir-me ve
takip
Medya Planının Geliştirilmesi
a)Pazar Analizi
Pazar analizi medya planlamanın ilk aşamasıdır. Tüm planlama süreci açısından bir temel
oluşturur. Bu kapsamda elde edilen bilgiler daha sonraki aşamalarda alınacak kararların
şekillenmesinde birinci derecede rol oynamaktadır.
Durum analizi kapsamında öncelikle reklamı yapılan ürünün medya planına olan etkisinden
söz etmek gerekirse ilk olarak her ürünün belli bir hayat eğrisi bulunduğu bilgisini vermekte
yarar vardır. Buna göre ürünler tıpkı canlılar gibi belli bir dönemde doğmakta, gelişmekte ve
bir gün yok olmaktadır. Reklam stratejileri de ürünün içinde bulunduğu döneme göre
28
değişmektedir. Örneğin olgunluk döneminde olan piyasada tanınmış, marka ismi pazarda
konumlandırılmış bir ürün için reklam stratejisi belirlenirken hedef kitle sadece ürünü
kullananları kapsamaktadır. Çünkü buradaki amaç kullanıcılara ürünü hatırlatmak ve diğer
ürünlere duyulan eğilimi en aza indirgemektir.
Ürün özelliklerinin medya planlamaya olan etkisinin bir başka boyutu da ürün satışlarının
mevsimlere ve bölgelere göre değişip değişmediğidir. Bazı ürünler tüketiciler tarafından
belirli dönemlerde daha çok ilgi görür. Soğuk içecekler ve dondurmalar gibi. Medya planlama
çalışmaları yapılırken bu özellikler göz önünde bulundurulmalıdır.
Bir başka kavram da hedef kitledir. Hedef kitlenin kimlerden oluştuğu, nerede yaşadığı, ne
işle uğraştığı, ne zaman alışveriş yaptığı yani bu kitleye ulaşmanın en iyi yolu belirlenmelidir.
b)Medya Hedeflerinin Belirlenmesi
İkinci aşama medya hedeflerinin belirlenmesidir. Medya planlamasının hedefler bölümü, o
medya planlamasıyla ne elde edilmek istendiğinin anlatılmasıdır. Bir medya planlamasında
hedefler şu şekillerde örneklendirilebilir;
• Hedef kitle: Üst gelir ve eğitim düzeyinde olanlara özel bir ilgi göstererek 35 ve üzeri
yaşta erkeklere ulaşmak.
• Coğrafya: Ulusal düzeyde gerçekleştirilecek reklam yayınının yanı sıra tarihsel olarak
en yüksek satışların gerçekleştiği bölgelere ek yayınlar koymak
• Mevsimsellik: Tarihsel eğilimlerin gösterdiği satış düzeylerine uygun olan zamanlama
ile tüm yıl içinde reklam yayınlamak.
• Süreklilik ya da Dönüşümlü Yoğunluk: Yıl içinde düzenli bir şekilde reklam
yayınlamak.
• Yaratıcı Sınırlamalar: Ürünün özelliğini görsel olarak sergileyebilen mecralar
kullanmak.
29
c)Medya Stratejisinin Geliştirilmesi ve Uygulama
Bu aşama medya hedeflerine ulaşmayı sağlayacak stratejinin belirlenmesi ve ardından da
medya planının uygulamaya konulmasıdır. Stratejinin belirlenmesi bir reklam kampanyasının
başarısı üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Medya stratejisinin belirlenmesi aşamasında
göz önünde bulundurulması gereken konular şöyledir;
• Medya Karması
• Hedef Pazar Kapsama Alanı
• Coğrafi Kapsama Alanı
• Programlama
• Erişime Sıklık
• Yaratıcılıkla İlgili Konular ve Atmosfer
• Esneklik
• Bütçe
Bütçe: Medya stratejisi geliştirilirken üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri
de bütçedir. Medya harcamaları bir reklam kampanyasının en büyük gider kalemidir. Bir
reklam kampanyasında medya harcamaları için ayrılan bütçe, kampanya kapsamında
yayınlanacak reklamların yayınlandıkları ortamları ve yayınlanma sayılarını doğrudan
etkilemektedir. Bu nedenle medya planlamacı elindeki bütçeyi dikkate alarak en az
harcamayla en etkili reklam sonuçlarına ulaşmanın yollarını aramalıdır.
Medya bütçesinin belirlenmesinde ise stratejik olarak, yıl içinde satışların en yüksek olduğu
dönemler, satışların en fazla gerçekleştiği pazarlar, ve ürünü gerçekten satın alan hedef
kitlenin kim olduğunun dikkate alındığı görülmektedir. Yıl içinde belli reklam ortamlarının
fiyatlarındaki değişimler ve reklamverenin satışların düştüğü dönemlerde ya da yeni ürün
lansmanlarında medya bütçesini arttırması durumu da medya planlama stratejisinde bütçenin
belirlenmesi açısından göz önüne alınan noktaları oluşturmaktadır.
3.1.2. Reklam Bütçesinin Belirlenmesi
30
Reklam kampanyasının amaçlanan hedefleri gerçekleştirebilmesi için reklamverenin çeşitli alt
kalemlere ayrılan bir bütçeyi kampanyaya yönlendirmesi gerekmektedir. Kampanyanın
gerçekleştirilebilirliği ve devamlılığının sağlanması açısından reklam kampanya bütçesinin
hangi kalemlerden oluştuğu, ödemelerin nerelere ne zaman yapılması gerektiği, bütçeye dahil
her ödeme miktarının sayısal olarak belirlenmesi ve her alt kalem için bütçeden yeterli
miktarda bir payın ayrılması gerekliliği ile beklenmedik durumlar için bir miktar kriz payına
bütçede yer verilmesi gibi hususların reklam bütçesinin planlanması sırasında göz önüne
alınması gerekmektedir.
Bu açıdan bütçenin planlılık, sayılabilirlik ve yeterlilik gibi üç önemli özelliğe sahip bir
reklam kampanya bütçesi olarak belirlenmesine dikkat edilmelidir.
İşletmenin tüm reklam faaliyetleri için yapacağı harcamalar, reklam harcamaları olarak
tanımlanır. Reklam bütçesi diğer satış faaliyetleri ile birlikte düşünülmesi gereken bir
düzenlemedir. En basit tanımıyla reklam programının veya planın rakamlandırılmış şeklidir.
Başka bir deyişle reklam programının mali yönünü gösteren bir plandır.
Reklam kampanyasının gerçekleştirilmesi için reklamverenin belli bir süre boyunca yapılacak
reklam harcamalarına ayırdığı para olarak tanımlanan reklam bütçesini belirlemekte
kullanılan yöntemler şu şekilde özetlenebilir.
• Öznel Bütçelendirme/ Gelişigüzel Yöntem: Reklamverenin diğer harcamalardan artan
tutarla reklam ödeneği belirlemesidir. Tamamıyla yöneticinin kararına kalmış bir
bütçelendirme yöntemi olduğu için öznel olarak nitelendirilir.
• Değerlendirme Yöntemi: Reklam ödeneğini, en son bütçe döneminde satılan birim
başına bir tutar ekleyerek belirleme yöntemidir.
• Birikim Yöntemi: Çeşitli kitle iletişim araçlarına ödenek ayırdıktan sonra bunları
toplayarak reklam ödeneğini belirleme yöntemidir.
• Rekabetsel Eşitleme Yöntemi: Reklam ödeneğini, rakiplerin yapacağı tahmin edilen
reklam harcamasını ya da Pazar ortalamasını temel alarak belirleme yöntemidir.
Reklam harcamaları ya da harcama oranları, rakiplerin yapacağı tahmin edilen
harcama tutarına ya da oranlarına eşitlenir.
31
• Bileşik Yöntem: Reklam ödeneğini, çeşitli etmenleri göz önüne alarak belirleme
yöntemidir.
• Deneysel Yöntem: Reklam bütçesini belirlemek için deneylerden yararlanma
yöntemidir. Bu bütçeleme yönteminde çok harcama testi ve az harcama testi
yöntemlerinden yararlanılır. Çok harcama yönteminde reklamveren kimi bölgelerde
reklam harcamalarını arttırır; bu bölgelerdeki satışlar önemli oranda artarsa, eski
reklam bütçesinin tüm bölgelerde arttırılması gerektiği ortaya çıkar. Az harcama
testinde ise, reklamveren kimi bölgelerde reklam harcamalarını arttırırken, kimi
bölgelerde azaltır. Reklam harcamalarını arttırdığı bölgelerde satışları önemli oranda
artmaz, reklam harcamalarını azalttığı bölgelerdeki satışlar da önemli oranda
değişiklik olmazsa, eski reklam bütçesinin gereğinden yüksek olduğu ve yeni reklam
bütçesinin tüm bölgelerde azaltılması gerektiği ortaya çıkar. Bu tür sonuçlara
varabilmek için deney koşullarının çok iyi denetlenmesi ve deneyin oldukça uzun bir
süre sürdürülmesi gerekir. Ne var ki, tüm bu koşullar sağlansa bile, pazarda çok sayıda
denetlenmez etmen bulunduğu için reklamın satışlara etkisini ölçmek oldukça zordur.
• Birim Başına Harcama Yöntemi: Reklam bütçesini üretilen ya da üretilmesi planlanan
her birim için belirli bir miktar para ayırarak hesaplama yöntemidir.
• Tarihsel Yöntem: Reklam ödeneğini bir önceki yılın reklam ödeneğinde yükselen
giderleri göz önüne alarak oluşturma yöntemidir.
• Dereceli Yöntem: Çizgi üstü reklam harcamalarını satışlarla doğru orantılı biçimde
azar azar arttırma yöntemidir.
• Kar/Kazanç Yöntemi: Reklam yatırımının karşılığında kazanılan gelir bağlamında
bütçe belirleme yöntemidir.
• Beklenen Ciro Yüzdesi Yöntemi: Reklam bütçesini o yıl için sağlanması beklenen
cironun yüzdesi olarak belirleme yöntemidir.
• Pazarlama Bütçesinin Yüzdesi Yöntemi: Reklam bütçesini, o yıl için ayrılan
pazarlama bütçesinin bir yüzdesi olarak belirleme yöntemidir.
• Önceki Ciro Yüzdesi Yöntemi: Reklam bütçesini, gelecekteki satışlarda olabilecek bir
artışı hesaba katmadan bir önceki yıl gerçekleştirilen cironun yüzdesi olarak belirleme
yöntemidir.
32
• Yeniden Yatırım Yöntemi: Belirli bir dönem içinde sağlanan net kazancın tümünü
başa baş noktasına ulaşıktan sonra bile birkaç yıl boyunca yeniden reklam bütçesine
aktarma yöntemidir.
• Nicelendirme Yöntemi: Reklam bütçesini reklam ajansının sunduğu alternatif reklam
kampanyaları içinde en etkili olanın gereklerine göre belirleme yöntemidir.
• Önceki Yılın Kazancı Yöntemi: Reklam ödeneğini bir önceki yıl elde edilen
kazançlara dayanarak belirleme yöntemidir.
Reklam kampanyasının oluşum ve uygulama süreci açısından önem taşıyan ve reklam
bütçesine konu olan alt kalemler aşağıdaki gibidir;
• Reklam ajansına ödenen tutar,
• Prodüksiyon şirketine ödenen tutar,
• Bir araştırma şirketi ile çalışılıyorsa ödenen tutar,
• Bir medya planlama ajansı ile çalışılıyorsa ödenen tutar,
• Casting, dekor, reklam müziği vb. yaratıcı çalışmaların hayata geçirilmesi için ödenen
tutar,
• Medya kanallarına reklamın yayınlanması için ödenen tutar,
• Reklam kampanyasının etkinliğini arttıracağı düşünülen başka tutundurma faaliyetleri
yürütülüyorsa bunlara bütçeden ayrılan tutar.
Reklam kampanyaları belirlenen reklam bütçesinin miktarı açısından üç sınıfta değerlendirilir.
1. Yeni bir ürün piyasaya sürüldüğünde yapılan tanıtım reklamı kampanyası
2. Tamamıyla tanıtıp duyuluncaya kadar yapılan yerleştirme kampanyaları
3. Bilinip tutunduktan sonra devamlılığı sağlama veya prestij kampanyaları
Birinci tipte kampanyalar genelde en fazla bütçe gerektiren kampanyalardır. İkinci tiptekiler
kendinden önce var olan bir ilk kampanyanın devamı niteliğindedir ve maliyetleri birinci
33
tiptekilere oranla daha düşüktür. Üçüncü tiptekiler ise tüketici belleğinde canlı kalma amaçlı
yapıldıklarından hem sıklık hem de yoğunluk itibariyle en az bütçeyi gerektiren
kampanyalardır(Elden, 2013).
4. İNTERNET REKLAM FİYATLARI
İnternet Reklam Fiyatları, birkaç farklı maliyet türüne göre hesaplanmaktadır. İnternet
Reklam Maliyetleri ve bu maliyetler üzerinden fiyatlandırma örnekleri aşağıda
açıklanmaktadır.
1. Görüntüleme Başına Maliyet
2. Tıklama Başına Maliyet
3. Dönüşüm Başına Maliyetler
4. Alternatif Reklam Maliyetleri
4.1. GÖRÜNTÜLENME BAŞINA MALIYET( CPM: COST PER MILE -THOUSAND
IMPRESSIONS- )
Reklamverenin, görüntülenme başına ödeme yaptığı sistemdir. İnternet reklamı, kullanıcılar
tarafından 1000 kez görüntülendiğinde, bu 1 ünite olarak sayılır ve reklam bu ünite üzerinden
fiyatlandırılır.
4.1.1. Uygulama Örnekleri:
Display Advertising olarak da adlandırılan Banner’lar ve Zenginleştirilmiş Medya
Uygulamaları ( Rich media ads ) genel olarak “görüntülenme başına maliyet” üzerinden
fiyatlandırılır.
4.1.2. Piyasa Standartları:
34
Görüntülenme Başına Maliyet uygulamalarında, piyasa standartları banner’ın büyüklüğüne ve
formatına göre değişmektedir. Genel bir standart henüz oturmamıştır fakat piyasada yaklaşık
olarak talep edilen ücretler, banner’ın büyüklüğüne göre 1 CPM: 2 $ ile 5 $ arasında
değişmektedir. Yayıncı, bu fiyat aralığını banner türüne ve sitesinin kalitesine göre artırabilir.
Örnekler:
728×90 piksel banner ( 1 CPM: 3 $ )
120×400 piksel banner ( 1 CPM: 2 $ )
728×90 piksel “expandable” banner ( 1 CPM: 4 $ )
Ad Corner ( 1 CPM: 5 $ )
Interstitial Banner ( 1 CPM: 5 $ )
4.1.3. Fiyatlandırma Örneği:
1 ünite CPM fiyatı 2 $ olan 1.000.000 görüntülenmede toplam maliyet 2.000 $’dır.
1.000.000 / 1.000 = 1.000 ünite
1.000 ünite X 2 $ CPM = 2.000 $
4.1.4. Avantajlar / Dezavantajlar:
“Görüntülenme Başına Maliyet” uygulamaları, yeni bir marka veya ürünün tanıtımında
farkındalık yaratmak için avantajlıdır. Bu tip uygulamaları Tıklama Başına Maliyet
uygulamaları ile beraber kullanmak, hem farkındalık yaratmak hem de web sitenize trafik
sağlamak için mantıklı bir yöntem olacaktır.
Görüntüleme başına maliyet uygulamalarının dezavantajı ise, Tıklanma Oranlarının çok
düşük olması ve web sitenize önemli bir trafik sağlamamasıdır. Bu uygulamalar, marka
bilinirliğini artırır ve uzun vadede avantaj sağlayabilir fakat kısa vadeli ve performans bazlı
kampanyalarda pek faydası olmaz.
4.2. TIKLANMA BAŞINA MALIYET( CPC: COST PER CLICK )
Reklamverenin, tıklanma başına ödeme yaptığı sistemdir. Bir site üzerinde bulunan reklam
35
formatlarına her tıklandığında yapılan ücretlendirmedir. Tıklanma başına maliyet; web sitesi
ziyaretçi sayısı, reklamın görüntülenme oranı vb. üzerine belirlenmez.
4.2.1. Uygulama Örnekleri:
Google Adwords Reklamları, Facebook Reklamları, Akıllı linkler ( Intellitxt ) ve benzeri
reklam formatları genel olarak “tıklama başına maliyet” üzerinden fiyatlandırılır.
4.2.2. Piyasa Standartları:
Google Adwords Reklamları
Google Adwords reklamlarında standart bir maliyet yoktur. Tıklama maliyetleri, seçilen
“anahtar kelimelere” göre “açık artırma” yolu ile değişken olarak ücretlendirilir. Minimum
harcama zorunluluğunuz yoktur. Google AdWords Reklamları için ödeyeceğiniz tutarı
belirlemek size kalmıştır. Örneğin 10 YTL’lik günlük bütçe ve reklamınıza yönelik her
tıklama için maksimum 15 kuruşluk bir maliyet belirleyebilirsiniz.
Facebook Reklamları
Facebook Reklamları ( Facebook Ads ) hedef kitle seçerek, “açık artırma” yolu ile değişken
olarak ücretlendirilir. Facebook reklamlarında da “anahtar kelimeler” tıklama maliyetleri
açısından önem taşımaktadır.
Akıllı Linkler
Web sitesi sayfalarında; metinsel içeriğe entegre edilen “Akıllı link” uygulamalarında
“Tıklama başına Maliyetler” sabittir, yani bir reklam vermeden önce her tıklama başına ne
kadar ödeyeceğinizi bilirsiniz. Akıllı link uygulamalarında, piyasa standartı yaklaşık olarak
0.40 TL civarındadır. Elbette, bu rakam akıllı linkler ile yayınladığınız reklam kutusu
formatına göre ( statik imaj, flash animasyon, video vb. ) değişkenlik göstermektedir.
36
4.2.3. Avantajlar / Dezavantajlar:
“Tıklama Başına Maliyet” uygulamaları, yeni bir marka veya ürünün tanıtımında ve
performans bazlı kampanyalarda hızlı trafik sağlamak adına çok faydalıdır. Bu uygulamalar,
bütçenizle paralel performans sağlar ve reklamınız daha yayına girmeden bütçeniz
karşılığında yaklaşık olarak ne kadar trafik alacağınızı bilirsiniz.
Tıklama Başına Maliyet uygulamalarında dezavantaj sayılmayan fakat dikkat edilmesi
gereken konu, Dönüşüm Oranlarıdır. Eğer bir kampanya esnasında tıklamalar üzerinden gelen
ziyaretçilerin dönüşüm oranı çok düşükse kampanyanın içeriğini ve reklam araçlarınızı
gözden geçirmek en doğru yaklaşım olacaktır.
4.3.DÖNÜŞÜM BAŞINA MALIYETLER:
Aşağıda bulunan maliyet türleri “Dönüşüm Başına Maliyet” olarak tanımlanmaktadır.
4.3.1. Aksiyon Başina Maliyet( Cpl: Cost Per Lead / Cpa: Cost Per Action )
Kullanıcının, internet reklamına tıklayarak siteye geldiğinde reklamveren tarafından
tanımlanmış aktiviteyi gerçekleştirmesinde alınan ücrettir. Bu aktiviteler, e-bülten aboneliği,
site üyeliği vb. kullanıcının siteye belirli bir bilgiyi kayıt etmesinden oluşur. Satın alma, para
transferleri gibi işlemler bu maliyet türüne dahil değildir.
“Aksiyon başına maliyet” uygulamalarında, reklamveren daha çok kontrole sahiptir.
Reklamın hangi siteler üzerinde yayınlandığını belirler ve sürekli kontrol edebilir. Bunun
sebebi, belirlenen aksiyonun ( site üyeliği, bülten üyeliği vb. ) genellikle ücretsiz olmasından
kaynaklanmaktadır.
Uygulama Örnekleri:
“Aksiyon başına maliyet” uygulamaları; banner’lar, Google Adwords veya akıllı linkler vb.
tüm internet reklam araçları üzerinden uygulanabilir. Aksiyon başına maliyet uygulamaları;
37
görüntüleme veya tıklama maliyetleri üzerinden değil, sadece belirlenen aksiyonun
gerçekleştirilmesi üzerinden fiyatlandırılır. Kullanıcın gerçekleştirdiği her aksiyon başına bir
ünite fiyatı belirlenir ve bu fiyatlandırma uygulanır.
4.3.2. Piyasa Standartları:
Aksiyon başına maliyet uygulamalarında hiçbir piyasa standardı yoktur. Bu uygulamalar,
belirlenen aksiyonun detayına göre tamamen reklamveren ve yayıncının pazarlığı üzerinden
belirlenir.
4.3.3. Avantajlar / Dezavantajlar:
“Aksiyon başına maliyet” uygulamaları, İnternet Reklamcılığında en faydalı yöntemlerden
biridir. Bunun sebebi, reklam aracıyla bağımsız olarak trafik hangi kaynaktan gelirse gelsin,
sadece belirlediğiniz amaç yani aksiyon gerçekleştiğinde fiyatlandırılmasıdır.
Aksiyon başına maliyet uygulamalarında dezavantaj sayılabilecek bir konu, bu uygulamalarda
belirlediğiniz aksiyonun net bir tarih aralığında tamamlanmasının mümkün olmamasıdır. Bu
uygulama uzun süreli ve dönemsel bir reklam stratejisi dahilinde kullanılmalıdır çünkü kısa
vadeli kampanyalarda istenilen sonucun alınıp alınamayacağı kesin değildir.
4.4. SATIN ALMA BAŞINA MALIYET( CPA: COST PER ACQUSITION )
Kullanıcının, internet reklamına tıklayarak siteye geldiğinde reklamveren tarafından
tanımlanmış “satın almayı” gerçekleştirmesinde alınan ücrettir. Satın alma, para transferleri
gibi işlemler bu maliyet türüne dahildir.
“Satın alma başına maliyet” uygulamalarında, reklamveren daha az kontrole sahiptir.
Reklamın hangi siteler üzerinde yayınlandığını belirlemez ve sürekli kontrol etmek
durumunda kalmaz. Bunun sebebi, belirlenen “satın alma” işleminin ücretli olmasından
kaynaklanmaktadır.
4.4.1. Uygulama Örnekleri:
38
“Satın alma başına maliyet” uygulamaları; banner’lar, Google Adwords veya akıllı linkler vb.
tüm internet reklam araçları üzerinden uygulanabilir. Satın alma başına maliyet uygulamaları;
görüntüleme veya tıklama maliyetleri üzerinden değil, sadece belirlenen satışın
gerçekleştirilmesi üzerinden fiyatlandırılır. Kullanıcıların gerçekleştirdiği her satın alma
başına bir ünite fiyatı belirlenir ve bu fiyatlandırma uygulanır.
4.4.2. Piyasa Standartları:
Satın alma başına maliyet uygulamalarında da hiçbir piyasa standardı yoktur. Bu
uygulamalar, yapılan satışın detayına göre tamamen reklamveren ve yayıncının pazarlığı
üzerinden belirlenir.
4.4.3. Avantajlar / Dezavantajlar:
Satın alma başına maliyet uygulamaları, İnternet Reklamcılığında en faydalı yöntemdir.
Bunun sebebi, reklam aracıyla bağımsız olarak trafik hangi kaynaktan gelirse gelsin, sadece
belirlediğiniz satış gerçekleştiğinde fiyatlandırılmasıdır.
Satın alma başına maliyet uygulamalarında da dezavantaj sayılabilecek konu, bu
uygulamalarda belirlediğiniz satışın net bir tarih aralığında tamamlanmasının mümkün
olmamasıdır. Bu uygulama uzun süreli ve dönemsel bir reklam stratejisi dahilinde
kullanılmalıdır çünkü kısa vadeli kampanyalarda istenilen sonucun alınıp alınamayacağı kesin
değildir.
4.5. ALTERNATIF REKLAM MALIYETLERI
İnternet Reklam Fiyatları dahilinde, henüz bir standarta oturtulmamış ve Hizmet aldığınız
reklam firmaları veya yayıncılar tarafından uygulamanın çeşitine gore tamamen kendi
insiyatiflerine göre fiyatlandırma alternatifleri de bulunmaktadır. Bu maliyetlerin örnekleri
aşağıdadır:
– Arama Motoru Optimizasyonu ( SEO ) Maliyetleri
– E-Posta Gönderim Maliyetleri
– Advergames Maliyetleri
– Online PR / Sosyal Medya Pazarlama Maliyetleri
– Satış Ortaklıkları ( Affiliate Marketing ) Maliyetleri
39
5.SONUÇ
40
KAYNAKÇA
Kitaplar
Balta Peltekoğlu, Filiz (2010), Kavram ve Kuramlarıyla Reklam, İstanbul: Beta Basım.
Elden, M. (2013). Reklam ve Reklamcılık (2. Baskı) İstanbul: Say Yayınları
Makaleler
Ceran, Y. & Karaçor, S. (2013). ‘’PAZARLAMA İLETİŞİMİ ARACI OLARAK REKLÂM:
REKLÂM MALİYETLERİ VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ’’, Niğde Üniversitesi İİBF
Dergisi, 2013, Cilt: 6, Sayı: 1
İnternet Kaynaklari
http://www.alyldrm.com/dunyada-ve-turkiyede-reklamciligin-ekonomi-politigi/
http://www.iaatram.com/reklam_istatistikleri2.asp, 01/05/2006;23:10
http://www.hurriyetkurumsal.com/tr/reklam.asp, 05/05/2007,12:30)
http://www.hurriyetkurumsal.com/tr/reklam.asp, 05/05/2007, 13:25)
http://www.connectedvivaki.com/reklamcilar-dernegi-2015-ilk-yariyil-yatirimlarini-acikladi/
http://onedio.com/haber/204-yilinca-en-fazla-reklam-harcamasi-yapan-sirketler-544872
http://www.mediacatonline.com/makale/dunyadaki-en-buyuk-25-reklam-pazari/
http://akademikperspektif.com/2015/05/21/turkiyede-reklam-sektoru/