Jalase2 bank etelaaty

25
1/6/2016 Telegram Web https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 11/37 9:59:42 PM 9:59:49 PM 10:00:27 PM 10:00:56 PM 10:01:14 PM 10:01:43 PM 10:01:54 PM 10:02:08 PM 10:02:19 PM 10:02:42 PM 10:02:48 PM 10:02:56 PM 10:03:16 PM 10:03:24 PM 10:03:57 PM 10:04:05 PM ﺧﺸﻨﻮﺩ ﭘﻮﺭ ﻣﺎﺯﯾﺎﺭ ﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻋﺰﯾﺰ ﺷﺐ ﺑﺨﻴﺮ ﺑﺎ ﺟﻠﺴﻪ ﺩﻭﻡ ﺍﺯ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﺍﻁﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺑﺎﻧﮏ ﺍﻁﻼﻋﺎﺗﯽ ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﺳﺮﻭﺭﺍﻥ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﻫﺴﺘﻢ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺭﺍﯾﻪ ﺷﺪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺑﺎﻧﮏ ﺍﻁﻼﻋﺎﺗﯽ ﺑﻮﺩ ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﭘﺎﯾﮕﺎﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﺭﺑﻄﯽ ﺑﻪ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ ﺷﻤﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩN. Seddighi ﺧﺸﻨﻮﺩ ﭘﻮﺭ ﻣﺎﺯﯾﺎﺭ ﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻋﺰﯾﺰ ﺳﻼﻡ ﺍﺳﺘﺎﺩ! ﺧﺪﺍ ﻗﻮﺕ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﭘﻮﺭ ﻣﺎﺯﯾﺎﺭ ﻣﺮﺳﯽ ﺧﺎﻧﻢ ﻣﻬﻨﺪﺱ ﺻﺪﯾﻘﯽ ﺩﺭ ﺟﻠﺴﻪ ﻗﺒﻞ ﺗﺎ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻣﺪﻝ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﯾﻢ ﺍﻣﻴﻨﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺳﻼﻡ. ﻏﺰﻟﻴﻨﺎ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﭘﻮﺭ ﻣﺎﺯﯾﺎﺭ ﯾﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺪﻝ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍﯼ ﻣﺪﻟﯽ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﻫﺎﯼ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺳﻼﻡ ﺑﻪ ﺳﺮﻭﺭﺍﻥ ﮔﺮﺍﻣﯽ ﻣﻦ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﺒﺤﺚ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺕ ﺟﻠﺴﻪ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺭﻭ ﻣﺮﻭﺭ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ﺍﻣﻴﻨﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ ﺍﺻﻼ ﻣﺪﻝ ﺩﺍﺩﻩ ﭼﻴﺴﺖ ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻥ ﭼﻴﻪ؟

Transcript of Jalase2 bank etelaaty

Page 1: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 11/37

9:59:42 PM

9:59:49 PM

10:00:27 PM

10:00:56 PM

10:01:14 PM

10:01:43 PM

10:01:54 PM

10:02:08 PM

10:02:19 PM

10:02:42 PM

10:02:48 PM

10:02:56 PM

10:03:16 PM

10:03:24 PM

10:03:57 PM

10:04:05 PM

خشنود پور مازیار 

سالم به همه دوستان عزیز

شب بخير

با جلسه دوم از تبادل اطالعات در خصوص بانک اطالعاتی در خدمتسروران گرامی هستم

آنچه در جلسه گذشته ارایه شد

مفاهيم اوليه بانک اطالعاتی بود

یادمان باشد که مفاهيم پایگاه داده ربطی به زمينه برنامه نویسیشما ندارد

N. Seddighi

خشنود پور مازیار سالم به همه دوستان عزیز

سالم استاد!خدا قوت

خشنود پور مازیار 

مرسی خانم مهندس صدیقی

در جلسه قبل تا مفهوم مدل رابطه ای رسيدیم

امينا محمدی

سالم.

غزلينا

خشنود پور مازیار 

یادمان باشد که مدل رابطه ای مدلی براساس استاندارد های ریاضیخواهد بود

سالم به سروران گرامی

من قبل از شروع مبحث توضيحات جلسه گذشته رو مرور می کنم

امينا محمدی

اصال مدل داده چيست و انواع آن چيه؟

Page 2: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 12/37

10:04:11 PM

10:05:10 PM

10:05:16 PM

10:06:05 PM

10:06:39 PM

10:07:11 PM

10:07:51 PM

10:08:12 PM

10:08:53 PM

10:09:02 PM

10:09:25 PM

10:10:06 PM

10:11:18 PM

10:11:51 PM

خشنود پور مازیار 

مدل داده ای روشی است برای دسترسی یه رکورد ها

حسين زاده

سالم به اساتيد وبزرگواران

خشنود پور مازیار 

البته انتخاب این مدل به ساختمان داده انتخابی شما بستگی دارد

که در کتاب مدرسه رابطه ای انتخاب شده است

در تعریف پایگاه داده مفهوم اوليه محيط عملياتی است

محيطی که قرار است برای آن پایگاه داده تشکيل بدهيم

جلسه قبل جناب مهندس محمدی چند ترسيم ERD بسيار کامل ارایهکردند

در یک محيط عملياتی مهمترین بخش موجودیت یا موجودیت هاییاست که به محيط عملياتی ما ربط دارند

صفحه 13 کتاب با ترسيم شکل این مفهوم رو توضيح داده است

و در تمرین 12 کتاب همان صفحه محيط عملياتی مدرسه را شرح داده

Page 3: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 13/37

10:11:51 PM

10:12:03 PM

10:12:23 PM

10:12:49 PM

10:13:53 PM

10:15:12 PM

10:15:44 PM

10:16:22 PM

10:16:53 PM

10:17:09 PM

10:17:23 PM

10:17:46 PM

10:18:13 PM

10:18:21 PM

10:18:46 PM

10:18:49 PM

10:18:55 PM

است

سوال اول

در دنيای اطراف ما کلی موجودیت وجود دارد

کداميک یا کدام ها را برای محيط عملياتی مورد نظر انتخاب کنيم

Samira

فقط خواهشا مدرسه رو انتخاب نکنيد,خيلی تکراری شده

غزلينا

خشنود پور مازیار کداميک یا کدام ها را برای محيط عملياتی مورد نظر انتخاب کنيماونایی که ميخواهيم اطالعاتشون را ذخيره و بازیابی کنيم.مثال مدرسه

Samira

غزلينا…اونایی که ميخواهيم اطالعاتشون را ذخيره و بازیابی کنيم.مثال مدر

خشنود پور مازیار 

آقا ی مهندس محمدی لطفا کمک کنيد

F Avaznezhad

خشنود پور مازیار Photo

تو این مدل آیا نميشه یک باشگاه چند مربی داشته باشه ؟

امينا محمدی

محيط عملياتی، محيطی است که داده های مورد نظر ما در اون محدودمی شه

مثال بيمارستان

آیا داروخانه موجود در بيمارستان هم شامل محيط عملياتیبيمارستان می شه؟

خشنود پور مازیار 

همکاران گرامی پاسخ بدهند

قرار تعامل کنيم

غزلينا

به نظر من بله

خشنود پور مازیار 

من فکر کنم داروخانه خودش یه محيط عملياتی

درون بيمارستان

Page 4: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 14/37

10:19:03 PM

10:19:13 PM

10:19:19 PM

10:19:28 PM

10:19:41 PM

10:19:56 PM

10:20:07 PM

10:20:16 PM

10:20:27 PM

10:20:33 PM

10:20:46 PM

10:20:54 PM

10:21:05 PM

Samira

داروخانه جداست

غزلينا

خشنود پور مازیار من فکر کنم داروخانه خودش یه محيط عملياتی

منم همين نظرو دارم

Samira

خيلی گسترده ميشه

امينا محمدی

F Avaznezhadتو این مدل آیا نميشه یک باشگاه چند مربی داشته باشه ؟تو این مثال منظور من سرمربی بوده. اگه قرار باشه مربی تيم باشه

اون موقع چندتا ميشه

خشنود پور مازیار 

دقيقا

F Avaznezhad

امينا محمدیتو این مثال منظور من سرمربی بوده. اگه قرار باشه مربی تيم باش

متشکرم

غزلينا

امينا محمدی…آیا داروخانه موجود در بيمارستان هم شامل محيط عملياتی بيمار

من فکر کردم منظور یه محيط عملياتی جدا است

خشنود پور مازیار 

ما به داروخانه یک زیر محيط عملياتی می گویيم

غزلينا

خشنود پور مازیار ما به داروخانه یک زیر محيط عملياتی می گویيم

خشنود پور مازیار 

که درون یک محيط عملياتی بزرگ تر هستش

امينا محمدی

اینجا بحث بانک های اطالعاتی چندپایگاهی مطرح می شه

خشنود پور مازیار 

دقيقا

لطفا ادامه بدهيد

Page 5: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 15/37

10:22:55 PM

10:24:03 PM

10:24:09 PM

10:24:16 PM

10:24:44 PM

10:24:54 PM

10:25:05 PM

10:25:17 PM

10:25:27 PM

10:26:46 PM

10:27:16 PM

10:27:49 PM

10:28:22 PM

10:28:49 PM

10:29:51 PM

10:30:14 PM

10:30:23 PM

امينا محمدی

در مورد مدل داده باید بگم هر مدل داده از سه جز تشکيل می شه ­۱ساختار داده ­۲ عمليات بر روی داده ­۳ قوانين جامعيت داده

خشنود پور مازیار 

Voice message  4 KBPlay

امينا محمدی

چهار نوع مدل داده معروف داریم. مدل داده سلسله مراتبی.مدل دادهشبکه ای. مدل داده ای رابطه ای. مدل داده رابطه ای شی گرایی

خشنود پور مازیار 

شرمنده ام

امينا محمدی

ببخشيد من این دو مورد را مطرح کردم. چون در کتاب از اینها اسم بردهولی نگفته چی هستند

خشنود پور مازیار 

البته در کتاب 3 مورد رو نوشته

صفحه 11 کتاب

اما شرح مهندس کامال صحيح

در خصوص داروخانه

داروخانه یک زیر سيستم است برای سيستم بيمارستان

پس به بيمارستان ربط دارد ولی باید جدا گانه بررسی گردد

وقتی موجودیت ها رو تشخيص دادیم

باید برای هر ویژگی خصوصيت یا خصوصيت هایی رو در نظر بگيریم

برای مثال در همان محيط بيمارستان

موجودیتی بنام پزشک

Page 6: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 16/37

10:30:37 PM

10:30:45 PM

10:30:48 PM

10:30:53 PM

10:30:56 PM

10:31:00 PM

10:31:08 PM

10:31:15 PM

10:31:48 PM

10:32:05 PM

10:32:28 PM

10:33:25 PM

10:33:32 PM

10:35:03 PM

10:35:07 PM

10:35:23 PM

10:35:38 PM

دارای خصوصيات زیر است

کد نظام پزشکی

نام

نام خانوادگی

نام پدر

کد مدرک

نوع تخصص

کد اشتغال

برای اینکه راحت تر با موجودیت ها برخورد کنيد و بررسی نمایيد

از نمودار ERD استفاده می کنيم

سوال ؟

N. Seddighi

خشنود پور مازیار نام پدر

این خصوصيت الزمه؟واسه دانش آموز الزم نبود.

خشنود پور مازیار 

الزم

برای صدور مدارک تحصيلی الزم هستش

Page 7: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 17/37

10:35:55 PM

10:35:58 PM

10:36:22 PM

10:36:45 PM

10:37:00 PM

10:38:00 PM

10:38:16 PM

10:38:25 PM

10:38:37 PM

10:39:02 PM

10:39:21 PM

10:39:31 PM

10:40:14 PM

10:40:19 PM

10:40:46 PM

10:40:55 PM

N. Seddighi

ممنون

خشنود پور مازیار 

سوال

در شکل مهندس محمدی و خودم چرا این شکل ها آورده شده است

چرا از پنج ضلعی استفاده نکردیم

چرا از مثلث استفاده نشده است ؟

امينا محمدی

صفات، موجودیت ها، ارتباط بين موجودیت ها دارای شکل هایهندسی استانداردی هستند مثل فلوچارت ها

صفت= بيضی و دایره

موجودیت= مستطيل

رابطه= لوزی

خشنود پور مازیار 

صفحه 15 کتاب

صفحه 16 کتاب

دوستان یه توصيه پزشکی

N. Seddighi

امينا محمدیرابطه= لوزی

عملکرد=لوزیرابطه=خط

؟؟؟؟

Zeinab Hydari

ارتباط = خط

خشنود پور مازیار 

دم کرده آویشن با نبات برای جلوگيری از سرما خوردگی عالير

Page 8: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 18/37

10:41:01 PM

10:41:06 PM

10:41:23 PM

10:41:30 PM

10:41:30 PM

10:41:44 PM

10:41:49 PM

10:41:51 PM

10:41:58 PM

10:42:03 PM

10:42:03 PM

10:42:39 PM

10:42:55 PM

10:42:59 PM

Zeinab Hydari

عملکرد=لوزي

خشنود پور مازیار 

هوا بسيار آلوده است

Zeinab Hydari

خشنود پور مازیار دم کرده آویشن با نبات برای جلوگيری از سرما خوردگی عالير

امينا محمدی

خط در واقع موجودیت هایی که با هم ارتباط دارند را به هم وصل میکنه. اما لوزی فعل ارتباط را نشون می ده

خشنود پور مازیار 

ببخشيد

دقيقا

امينا محمدی

خشنود پور مازیار دم کرده آویشن با نبات برای جلوگيری از سرما خوردگی عالير

خشنود پور مازیار 

صفحه 16 کتاب

نکته

N. Seddighi

امينا محمدی…خط در واقع موجودیت هایی که با هم ارتباط دارند را به هم وصل م

ممنون

Zeinab Hydari

با عسل مفيد تره

خشنود پور مازیار 

ماهيت ارتباط روی خطوط متصل بين موجودیت ها در دو طرف شکللوزی ذکر می گردد

امينا محمدی

مثال ممکنه سه موجودیت در یک ارتباط باشند که با خط هر سهموجودیت به یک لوزی وصل می شوند

خشنود پور مازیار 

Page 9: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 19/37

10:43:19 PM

10:43:27 PM

10:43:51 PM

10:43:52 PM

10:44:14 PM

10:44:28 PM

10:44:49 PM

10:44:59 PM

10:45:02 PM

10:45:19 PM

10:46:35 PM

مرسی از همه

ابن یه کالس عالی

امينا محمدی

مثال: دانشجو x درس y را با استاد z انتخاب می کند.

خشنود پور مازیار 

توضيح صفحه 16 کتاب

این تایيد گفته مهندس محمدی هستش

آقا ی مهندس محمدی

سوال

اصوال چرا ما باید ERD بکشيم ؟

امينا محمدی

خشنود پور مازیار بکشيم ؟ ERD اصوال چرا ما باید

نموادر er مدل سازی معنایی داده ها است تا بر اساس آن محيطعملياتی، مدل شود و بر اساس آن بانک اطالعاتی طراحی شود

Page 10: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 20/37

10:46:58 PM

10:47:11 PM

10:47:41 PM

10:48:40 PM

10:48:44 PM

10:49:01 PM

10:49:52 PM

10:50:32 PM

10:50:50 PM

10:51:25 PM

10:51:46 PM

10:52:06 PM

10:52:45 PM

10:52:57 PM

10:53:12 PM

خشنود پور مازیار 

سوال بعدی

از ERD به کجا می رسيم ؟

امينا محمدی

خشنود پور مازیار به کجا می رسيم ؟ ERD از

در مدل رابطه ایی به تعدادی رابطه( جدول)

Rahil Sh

ممنون

خشنود پور مازیار 

دقيقا

از تعداد رابطه ها جدول خواهيم داشت

امينا محمدی

رابطه یه مفهوم ریاضی است که در هنگام پياده سازی در کامپيوتر بهجدول تعبير می شه

به همين دليل به مدل رابطه ای، مدل جدولی هم می گند. البته یهاختالفاتی با هم دارند

خشنود پور مازیار 

مرسی مهندس محمدی

صفحه 18 کتاب روش تبدیل er رو به جدول گفته

یعنی همين شکلی که گذاشتم

در یک جدول یا رابطه

امينا محمدی

روش تبدیل er به جدول خيلی بحث داره که اصال در کتاب هيچی درموردش نگفته

خشنود پور مازیار 

مهمترین ویژگی یا صفت کليد هستش

Page 11: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 21/37

10:53:24 PM

10:53:31 PM

10:53:58 PM

10:54:06 PM

10:55:12 PM

10:55:41 PM

10:56:28 PM

10:56:45 PM

10:57:08 PM

10:57:21 PM

10:57:24 PM

10:57:46 PM

10:58:06 PM

10:58:06 PM

10:58:06 PM

10:58:06 PM

امينا محمدی…به جدول خيلی بحث داره که اصال در کتاب هيچی در er روش تبدیل

موافقم

اما اشاره کوتاهی کرده

من االن کتاب رو باز کردم

امينا محمدی

بهتره این موضوع بحث بشه. چون سوال کنکور هم ازش آمده

خشنود پور مازیار 

ميشه سوالش رو بزارید

N. Seddighi

امينا محمدیبهتره این موضوع بحث بشه. چون سوال کنکور هم ازش آمده

امينا محمدی

یه نمودار er رسم کرده بودند و گفته بودند به چند تا جدول تبدیل میشه

خشنود پور مازیار 

مهندس آگه سوال آماده نيست موکول کنيم به جلسه آینده

یادمان باشد که پایگاه داده جز کنکور هستس

امينا محمدی

باید بگردم پيداش کنم

ابوالفضل باقری

امينا محمدیرسم کرده بودند و گفته بودند به چند تا جدول تبدیل می er یه نمودار

سالم در سال 88

امينا محمدی

ابوالفضل باقریسالم در سال 88

سالم مهندس. کمک کنيد

ابوالفضل باقری

ارادت داریم . البته سوال بسيار سختی بود

خشنود پور مازیار 

عالی

سالم آقا ی مهندس

لطفا کمک کنيد

Page 12: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 22/37

10:58:14 PM

10:58:27 PM

10:58:30 PM

10:58:34 PM

10:59:11 PM

10:59:34 PM

10:59:42 PM

10:59:49 PM

11:00:16 PM

11:00:38 PM

11:01:01 PM

11:01:36 PM

11:01:50 PM

11:02:51 PM

ابوالفضل باقری

سالم

تا چند دقيقه دیگه ارسال می کنم

امينا محمدی

اتفافا سوال آسانی بود

خشنود پور مازیار 

ممنون

خب تا آون موقع بحث کليد رو بکنيم

کليد مهمترین ویژگی یک موجودیت هستش

امينا محمدی

در کتاب رانکوهی یک فصل در مورد تبدیل نمودار er به جدول توضيحداده

خشنود پور مازیار 

خشنود پور12/30/15 مازیار 

خشنود پور مازیار 

کليد چيست ؟

امينا محمدی

کليد اصلی یا کاندید؟

خشنود پور مازیار 

اول اصلی

امينا محمدی

بهتره اول تعریف کليد کاندید را داشته باشيم چون کليد اصلی نوعیکليد کاندید است

خشنود پور مازیار 

قبول

امينا محمدی

کليد کاندید ترکيب یک یا چند صفت از یک موجودیت است که دو

Page 13: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 23/37

11:03:21 PM

11:03:39 PM

11:04:06 PM

11:04:08 PM

11:04:11 PM

11:04:24 PM

11:04:36 PM

11:05:00 PM

11:05:25 PM

11:05:25 PM

11:06:00 PM

11:06:10 PM

11:06:28 PM

11:06:28 PM

11:06:31 PM

خاصيت باید داشته باشه­۱ منحصر به فرد باشه ­۲ کاهش ناپذیرباشه.

خشنود پور مازیار 

کاهش ناپذیر ؟

امينا محمدی

مثال ترکيب دو صفت( کد دانش آموز و فاميلی) کليد کاندید است؟

Zeinab Hydari

نه،چون قابل تجزیه است

خشنود پور مازیار 

نه

امينا محمدی

خشنود پور مازیار کاهش ناپذیر ؟

Minimality

خشنود پور مازیار 

تعریف کنيد لطفا

امينا محمدی

کليد کاندید ممکنه از چند صفت ترکيب بشه

خشنود پور مازیار 

فاميلی منحصر به فرد نيست

Zeinab Hydari

کد دانش آموز ب تنهایی منحصر به فردا،نيازی ب ترکيبی نيس

امينا محمدی

خشنود پور مازیار تعریف کنيد لطفا

اگر یک صفت از کليد کاندید کم بشه تکرار پذیر بشه. اون موقع می گندکاهش ناپذیره

خشنود پور مازیار 

اما با ترکيب کد دانش آموز که منحصر بفرد

هستش می تونه کليد کاندید باشه

مرسی استاد محمدی

Zeinab Hydari

درسته،ولی نياز نيس

امينا محمدی

من یه سوال دارم. قبل از سال ۱۳۶۸ ما ایرانی ها کد ملی نداشتيم.

Page 14: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 24/37

11:06:57 PM

11:07:05 PM

11:07:27 PM

11:07:30 PM

11:07:43 PM

11:07:50 PM

11:07:52 PM

11:08:04 PM

11:08:12 PM

11:08:19 PM

11:08:26 PM

11:08:36 PM

11:08:55 PM

11:08:58 PM

چطوری یه ایرانی از بقيه شناخته می شد؟ منظورم فيلدهای هویتیاست

خشنود پور مازیار 

نام نام خانوادگی

نام پدر

Zeinab Hydari

شماره شناسنامه داشتيم ولی یکتا نبود،تکراری بود

هر سه تا نام و نام خانوادگی و.نام پدر ميتونن تکراری باشن

امينا محمدی

خشنود پور مازیار نام نام خانوادگی نام پدر

نه. مثال علی احمدی نام پدر رضا فقط یکی بوده!!!

خشنود پور مازیار 

نه

ولی ترکيب این سه

Rahil Sh

امينا محمدی!!!نه. مثال علی احمدی نام پدر رضا فقط یکی بوده

همراه با شماره شناسنامه

خشنود پور مازیار 

می تونست یک کليد کاندید باشه

امينا محمدی

خوب پس این سه فيلد نمی تونند با هم کليد کاندید باشند

خشنود پور مازیار 

دقيقا

امينا محمدی

پس چی؟

خشنود پور مازیار 

چون ممکن تکرار ی باشه

Zeinab Hydari

مشخصات بيشتری،مثل شماره شناسنامه و سال تولد و....

Rahil Sh

امينا محمدیپس چی؟

نام نام خانوادگی همراه با شماره شناسنامه

Page 15: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 25/37

11:09:00 PM

11:09:03 PM

11:09:12 PM

11:09:17 PM

11:09:43 PM

11:09:50 PM

11:11:00 PM

11:11:35 PM

11:11:52 PM

11:11:59 PM

11:12:58 PM

11:13:26 PM

11:13:26 PM

11:13:44 PM

Konkor91.pdf ()  396 KBDownload ()

11:13:45 PM

11:14:06 PM

خشنود پور مازیار 

باید فيلد های دیگر رو اضافه کنيم

Zeinab Hydari

باهمديگه

امينا محمدی

نه

اینها جواب نيست

Rahil Sh

همراه با محل صدور شاید

یا تاریخ تولد

امينا محمدی

محل تولد، سال تولد، شماره شناسنامه

این سه فيلد برای همه ایرانی ها منحصر به فرد است

منظورم اینه که هر سه فيلد با هم. توجه کنيد

خشنود پور مازیار 

دقيقا

امينا محمدی

مثال در کاشان سال 1360 خيلی ها بدنيا آمدند. اما فقط یه نفر هستکه سال 1360 در کاشان با شماره 122 بدنيا آمده

N. Seddighi

امينا محمدیمحل تولد، سال تولد، شماره شناسنامه

یعنی شماره شناسنامه ها تو یکسال تکراری نبوده؟؟

امينا محمدی

یا در کاشان شماره شناسنامه 122 خيلی هستند اما متولد 1363 یهنفر بيشتر نيست.

N. Seddighiیعنی شماره شناسنامه ها تو یکسال تکراری نبوده؟؟

برای یک شهرستان دقيقا

ابوالفضل باقری

ابوالفضل باقریKonkor91.pdf

تست 173

Page 16: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 26/37

11:14:09 PM

11:14:53 PM

11:15:06 PM

11:15:08 PM

11:15:44 PM

11:16:08 PM

11:16:27 PM

11:16:49 PM

11:16:51 PM

11:17:01 PM

11:17:01 PM

11:17:10 PM

11:17:35 PM

11:17:43 PM

11:17:46 PM

11:18:09 PM

امينا محمدی

حاال مفهوم کليد کاندید ترکيبی را متوجه شدید؟

حاال یه سوال از این سه فيلذ( شهر، شماره شناسنامه، سال تولد)هر کدوم را برداریم رکوردها تکرار پذیر می شوند درسته؟

خشنود پور مازیار 

بله

Rahil Sh

بله

N. Seddighi

ابوالفضل باقریتست 173

به تعداد موجودیت هاش جدول ایجاد ميشه. مگه نه؟؟

امينا محمدی

پس این سه فيلد برای کليد کاندید کاهش ناپذیرند

N. Seddighiبه تعداد موجودیت هاش جدول ایجاد ميشه. مگه نه؟؟

نه. این موضوع بحث داره به موقع بهش می پردازیم

خشنود پور مازیار 

بلهو

بله

امينا محمدی

حاال باز هم یه سوال: در محيط مدرسه ( کد دانش آموز و فاميلی) باهم کليد کاندید است؟

خشنود پور مازیار 

3 فيلد خوب

بله

چون ترکيب اونها کاهش ناپذیر هستش

Rahil Sh

امينا محمدیحاال باز هم یه سوال: در محيط مدرسه ( کد دانش آموز و فاميلی)  …

خود کد دانش آموز گمونم کليد اصلی باشه درمدرسه

امينا محمدی

خير. چون فاميلی را ازش برداریم باز هم منحصربه فرد است

خشنود پور مازیار 

خب

Page 17: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 27/37

11:18:33 PM

11:18:40 PM

11:18:45 PM

11:19:08 PM

11:19:21 PM

11:19:36 PM

11:19:40 PM

11:19:53 PM

11:19:58 PM

11:20:14 PM

11:20:27 PM

11:20:36 PM

11:20:51 PM

11:21:08 PM

11:21:26 PM

11:21:34 PM

پس نام خانوادگی اضافی هستش

چون منحصر بفرد

امينا محمدی

پس ترکيب (کد دانش آموز و فاميلی) درسته منحصر به فرد است امابود و نبود فاميلی تاثيری تو منحصر به فرد بودن آن نداره. پس می شه

فاميلی را حذف کرد.

Rahil Sh

پس کاندید نيست اصليه

امينا محمدی

پس ( کد دانش آموز و فاميلی) منحصر به فرده . اما کاندید نيست.درسته؟

Rahil Sh

بله

امينا محمدی

پس چيه؟

ابوالفضل باقری

کليد مرکب

امينا محمدی

(super Key) اینو بهش می گند ابر کليد

خشنود پور مازیار 

کليد کاندید ترکيب یک یا چند صفت از یک موجودیت است که دوخاصيت باید داشته باشه­۱ منحصر به فرد باشه ­۲ کاهش ناپذیر

باشه.

با توجه به این تعریف کاندید نيست

اما ابر کليد هستش

امينا محمدی

ابر کليد ترکيب یک یا چند فيلد است که خاصيت منحصر به فرد بودن رادارد اما ممکنه خاصيت کاهش ناپدیری را نداشته باشه

Rahil Sh

بله ابر کليد ميتونه کاهش پذیر باشه

امينا محمدی

خوب حاال یه جدول (رابطه) ممکنه چندین ابر کليد داشته باشه.درسته؟

خشنود پور مازیار 

درسته

Page 18: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 28/37

11:21:38 PM

11:21:40 PM

11:21:52 PM

11:22:00 PM

11:22:26 PM

11:22:44 PM

11:22:58 PM

11:22:59 PM

11:23:08 PM

11:23:19 PM

11:23:24 PM

11:23:32 PM

11:23:33 PM

11:23:42 PM

11:23:45 PM

11:23:46 PM

Rahil Sh

دقيقا

خشنود پور مازیار 

مثال

کد پرسنلی و نام خانوادگی

امينا محمدی

از بين ابرکليد ها اون کليدی که خاصيت کاهش پذیری را داره بهش میگند کليد کاندید.

غزلينا

هر کليدی که کليد اصلی جزئی از اون باشه ابر کليده؟

کليد کاندید منظورمه

Rahil Sh

امينا محمدی…از بين ابرکليد ها اون کليدی که خاصيت کاهش پذیری را داره بهش 

خاصيت کاهش پذیری داره یا نداره؟؟؟

امينا محمدی

غزليناهر کليدی که کليد اصلی جزئی از اون باشه ابر کليده؟

نه کاندید جزئش باشه بهتره

Rahil Shخاصيت کاهش پذیری داره یا نداره؟؟؟

داره

خشنود پور مازیار 

داره

مثل

امينا محمدی

یه جدول ممکنه چند تا کليد کاندید داشته باشه. درسته؟

خشنود پور مازیار 

کد پرسنلی و نام خانوادگی

بله درسته

مثال

امينا محمدی

خشنود پور مازیار کد پرسنلی و نام خانوادگی

این ابر کليد است

Page 19: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 29/37

11:24:18 PM

11:25:10 PM

11:25:21 PM

11:26:07 PM

11:26:25 PM

11:26:37 PM

11:26:53 PM

11:26:58 PM

11:27:26 PM

11:28:10 PM

11:28:31 PM

11:28:39 PM

11:28:48 PM

11:29:10 PM

مثال جدول زیر را درنظر بگيرید:

Student( .کد دانش آموز . کد ملی . نام . فاميلی. شماره شناسنامه(محل تولد. سال تولد. نام پدر . رشته تحصيلی

کليد کاندیدها را نام ببرید؟

غزلينا

کد دانش آموز,کد ملی.شماره شناسنامه و سال تولد و محل تولد

سه تا گفتم

امينا محمدی

پس سه تا کليد کاندید داره. یکی از کليد کاندیدها ترکيبی است.درسته؟

غزلينا

امينا محمدیپس سه تا کليد کاندید داره. یکی از کليد کاندیدها ترکيبی است. د

بله

امينا محمدی

البته تعداد ابر کليد ها خيلی می شه.

غزلينا

ترکيب کاندید با هر کدوم از فيلدها ابر کليد ميشه

امينا محمدی

طراح بانک از بين کليد کاندیدها فقط یکی را طبق دو شرط زیر به عنوانکليد اصلی انتخاب می کنه: ­1 توی محيط عملياتی مون مهمتر باشه

­2 کوتاه تر باشه

غزلينا

کد دانش آموز

امينا محمدی

پس هميشه فقط یک کليد اصلی بيشتر نداریم. و اون از بين کليدکاندید ها انتخاب می شه. اوکی؟

غزليناکد دانش آموز

تو مدرسه. بله

خشنود پور مازیار 

Page 20: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 30/37

11:29:10 PM

11:29:11 PM

11:29:48 PM

11:30:01 PM

11:30:27 PM

11:30:49 PM

11:31:01 PM

11:31:21 PM

11:31:28 PM

11:31:42 PM

11:31:49 PM

11:32:07 PM

غزلينا

غزليناکد دانش آموز

توی محيط عملياتی مدرسه

امينا محمدی

خشنود پور مازیار Photo

دقيقا مهندس

خشنود پور مازیار 

مرسی

امينا محمدی

خشنود پور مازیار مرسی

مهندس ببخشيد من اینقدر توضيح دادم

خشنود پور مازیار 

بله دقيقا که این کليد در er با مستطيل خط چين نمایش داده می شه

اتفاقا کالس متعلق به شماست

امينا محمدی

خشنود پور مازیار اتفاقا کالس متعلق به شماست

نه مهندس. من فقط سوال شما را دنبال کردم

خشنود پور مازیار 

مرسی

شما استادی و من شاگردم

Rahil Sh

ببخشيد من ی سوالی مربوط ب قسمت کاندید ذهنم رومشغول کردهمنظورتون از کاهش پذیر،خاصيت کمينگی اجزایی هست؟یعنی

باازدست دادن یک فيلد ديگه کاندید نباشه؟

امينا محمدی

Rahil Shببخشيد من ی سوالی مربوط ب قسمت کاندید ذهنم رومشغول کر …

دقيقا

Page 21: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 31/37

11:32:15 PM

11:32:28 PM

11:32:46 PM

11:33:07 PM

11:33:15 PM

11:33:16 PM

11:33:30 PM

11:33:35 PM

11:33:44 PM

11:33:48 PM

11:33:48 PM

11:34:06 PM

11:34:06 PM

11:34:13 PM

Rahil Sh

اوکی

امينا محمدی

خشنود پور مازیار شما استادی و من شاگردم

چوب کاری می کنی مهندس.

Rahil Sh

هردوتون خيلی عالی توضيح ميدید

چه اشکالی داره در تدریس وبحث مشارکت کنيد

مابهتر یاد ميگيریم

غزلينا

خيلی خوبه دوتا استاد داریم

Rahil Sh

ممنون ازهردواستاد بزرگوار

امينا محمدی

فکر کنم کليد کاندید و کليد اصلی و ابر کليد را همکاران االن تفاوتش رابيشتر درک کنند

خشنود پور مازیار 

کاهش ناپذیر ی یعنی اینکه اگر حداقل یک ی از این عناصر رو حذفکنيم زیر مجموعه باقی مانده خاصيت یکتایی مقدار نداشته باشد

Rahil Sh

وچه گروه مفيدی هستش 

امينا محمدی

بحث کليد خارجی یه کم بيشتر است.

Rahil Sh

خشنود پور مازیار …کاهش ناپذیر ی یعنی اینکه اگر حداقل یک ی از این عناصر رو حذف 

خشنود پور مازیار 

صفحه 298 کتاب جناب آقا ی مهندس رانکوهی

غزلينا

امينا محمدیفکر کنم کليد کاندید و کليد اصلی و ابر کليد را همکاران االن تفاوت

منکه خوب یاد گرفتم

Page 22: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 32/37

11:34:34 PM

11:34:36 PM

11:35:00 PM

11:35:06 PM

11:35:13 PM

11:35:58 PM

11:36:01 PM

11:36:25 PM

11:37:09 PM

11:37:21 PM

11:38:09 PM

11:38:26 PM

11:39:30 PM

خشنود پور مازیار 

قسمت 2­7 کليد کاندید

امينا محمدی

ولی فکر کنم بحث تبدیل نمودار ER به جدول دنبال بشه بهتره اول

من یه توضيح هم در مورد مدل داده بدهم؟؟؟

خشنود پور مازیار 

هر سوپر کليد لزوما کليد کاندید نيست .

بفرمایيد استاد

امينا محمدی

مدل داده گفتم چهار نوع داریم. من یه توضيح کوچيک در مورد هر کدوممی دهم تا درک بهتری از اینها داشته باشيم

خشنود پور مازیار 

خوشحال ميشم

امينا محمدی

در مدل داده رابطه ای برای ذخيره موجودیت ها و صفات و رابطه بين آنهااز جدول استفاده می شه درسته؟

خشنود پور مازیار 

درسته

امينا محمدی

در مدل داده سلسه مراتبی برای ذخيره موجودیتها و صفات و رابطه بينآنها از ساختمان داده درخت استفاده می شده

این مدل به دليل مشکالتی که در طراحی داشته منقرض شده

مثال هر دانش آموز را با یک گره از درخت نشون می دادند و برای اینکهبگند فالن دانش آموز فالن درس را گرفته از گره دانش آموزه به گره

درس یه لينک وصل می شده

Page 23: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 33/37

11:39:32 PM

11:39:52 PM

11:39:52 PM

11:40:28 PM

11:40:40 PM

11:41:19 PM

11:41:31 PM

11:42:06 PM

11:42:15 PM

11:42:47 PM

11:43:09 PM

11:43:30 PM

11:43:52 PM

11:44:04 PM

11:44:19 PM

11:44:33 PM

اوکی؟

غزلينا

امينا محمدی

بحث درخت ها تو ساختمان داده که یادتون هست

در مدل داده شبکه ای برای ذخيره موجودیت ها و صفات و رابطه بينآنها از گراف استفاده می شده

این هم به دليل مشکالت طراحی منقرض شده.

اما مدل داده ی رابطه ایی به دليل پایه و بنيان ریاضی که داره هنوزپابرجاست و اصول پایگاه داده های فعلی است

می دونيد بنيان ریاضی اون چيه؟

ابوالفضل باقری

حاصل ضرب دکارتی

امينا محمدی

مجموعه

غزلينا

وقتی منقرض شده چرا اینقدر همه جا دربارش حرف ميزنن

امينا محمدی

در کتاب یه جا تو پاورقی اشاره کرده: رابطه حاصل ضرب دکارتی چندمجموعه است

غزليناوقتی منقرض شده چرا اینقدر همه جا دربارش حرف ميزنن

فقط برای اعالم تاریخچه آن است و کاربردی فعال نداره

امينا محمدیدر کتاب یه جا تو پاورقی اشاره کرده: رابطه حاصل ضرب دکارتی چن …

بدون اینکه دانش آموز بفهمه ضرب دکارتی چيه!!!!

غزلينا

امينا محمدیفقط برای اعالم تاریخچه آن است و کاربردی فعال نداره

امينا محمدی

فکر کنم همه رفتند استراحت

خشنود پور مازیار 

صفحه 17 کتاب پاورقی

Page 24: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 34/37

11:44:44 PM

11:45:10 PM

11:45:15 PM

11:45:17 PM

11:45:46 PM

11:45:53 PM

11:46:11 PM

11:46:14 PM

11:46:37 PM

11:46:41 PM

11:46:47 PM

11:47:01 PM

11:47:10 PM

11:47:14 PM

11:47:29 PM

امينا محمدی

خشنود پور مازیار صفحه 17 کتاب پاورقی

دقيقا

ابوالفضل باقری

امينا محمدی

حاال اگه الزم شد یه بار بحث ریاضی مدل رابطه ای را دنبال می کنيم.فعال نه

خشنود پور مازیار 

رابطه زیر مجموعه ای از حاصل ضرب دکارتی مجموعه ها است .

امينا محمدی

در ضمن من یه جمله هم قبلش گفته بودم

خشنود پور مازیار 

ببخشيد من داشتم کتاب آقا ی رانکوهی رو مطالعه می کردم

امينا محمدی

مدل داده از سه قسمت تشکيل می شه: ­1 ساختار داده ­2 عملياتبر روی داده ­3 قوانين جامعيت

غزلينا

این بحث تبدیل er به جدول را اگه مهمه توی کتاب توضيح نداده و تویکنکور مياد ميشه بذارید جلسه دیگه

امينا محمدی

در کتاب دقيقا این سه جز را دنبال کرده

خشنود پور مازیار 

مهندس محمدی

Rahil Sh

کاش ی نفر این مطالب رو دریک chanelی آرشيو ميکرد

کالمطالبی که تدریس ميشه

امينا محمدی

منظور از ساختار داده در مدل رابطه ایی همون جداولش است که ازنمودار ER بدست می آد

خشنود پور مازیار 

فکر کنم باید مبحث رو به جلسه بعد موکول کنيم

امينا محمدی

منظور از عمليات بر روی داده ها دستوارت SQL و کار بر روی داده ها

Page 25: Jalase2 bank etelaaty

1/6/2016 Telegram Web

https://web.telegram.org/#/im?p=s1007463447_13042894421489336842 35/37

11:47:32 PM

11:48:10 PM

11:48:33 PM

11:48:37 PM

11:48:47 PM

11:49:00 PM

11:49:01 PM

11:49:07 PM

11:49:10 PM

11:49:12 PM

11:49:53 PM

11:50:05 PM

11:50:22 PM

11:50:24 PM

11:50:31 PM

است

غزلينا

خشنود پور مازیار فکر کنم باید مبحث رو به جلسه بعد موکول کنيم

کااامال موافقم

خشنود پور مازیار 

دوستان کتاب پایگاه داده دکتر رانکوهی گفتار 4 رو مطالعه کنيد

امينا محمدی

منظور از قوانين جامعيت هم در مدل رابطه ایی همون بحث قوانينجامعيت است که در کتاب برای کليد خارجی و اصلی گفته. هر چند از

این فراتر است

خشنود پور مازیار 

و برای جلسه آینده ( هفته آینده ) ادامه خواهيم داد

امينا محمدی

بسيار ممنون

ابوالفضل باقری

عالی بود اساتيد محترم

خشنود پور مازیار 

مرسی و تشکر ویژه از جناب مهندس محمدی عزیز

عالی بود

Rahil Sh

خسته نباشيد اساتيد بزرگوار

امينا محمدی

خشنود پور مازیار مرسی و تشکر ویژه از جناب مهندس محمدی عزیز

خواهش می کنم مهندس.

خشنود پور مازیار 

تشکر ویژه از جناب مهندس باقری

بابت ارسال پی دی اف کنکور

ابوالفضل باقری

خواهش می کنم کار خاصی نبود

خشنود پور مازیار 

ممنون از همه سروران گرامی

که من رو تحمل کردید