Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus...

23
Frågor och svar Köpare Upphandling HVB för barn och unga 2017 SKL Kommentus Inköpscentral AB Namn: Köpare: Tomas Swenson Handläggare: Referensnr: 10353 +46 (0)8 709 55 11 Telefon: Beskrivning: SKL Kommentus Inköpscentral AB är till för kommuner, landsting, regioner och deras tomas.swenson@sklkommentus .se E-post: Alla 2018-06-05 10:57 Datum: Till: Från: Publikt informationsmeddelande SKL Kommentus Inköpscentral AB I punkt 3.7.2 Ekonomisk och finansiell ställning framgår bland annat följande: Om lägre riskklassificering än "Kreditvärdig" påvisas ska anbudsgivaren ändå anses uppfylla kravet om anbudsgivaren till anbudet bifogar ett av nedanstående två bevis som styrker att kravet på ekonomisk stabilitet är uppfyllt. 1. Förklaring från leverantör som tidigare har erhållit rating "Kreditvärdig" men som tillfälligt har en lägre rating/saknar rating. Förklaringen ska inkluderar orsaken till den uppkomna situationen och hur anbudsgivaren åter ska bli kreditvärdig. Förklaringens trovärdighet kommer då att bedömas av SKI. 2. Intyg från moderbolag, koncern eller annan garant där garanten ansvarar fullt ut för anbudsgivarens förpliktelser under avtalstiden från avtalsstart. Intyget ska vara undertecknat av behörig företrädare för garanten. Moderbolaget eller annan garant ska vara en juridisk person och uppfylla minst kravet på ovan angiven rating "Kreditvärdig", SKI förtydligar att p.1 enligt ovan omfattar även företag som på grund av att de är nystartade inte kan erhålla rating ”Kreditvärdig” av Creditsafe. Alla 2018-06-13 15:35 Datum: Till: Från: Publikt informationsmeddelande SKL Kommentus Inköpscentral AB Rättat utkast av bilaga 04 Ramavtalsutkast Av misstag hade SKI bifogat en ofärdig version av bilaga 04 Ramavtalsutkast. Se rättat utkast i bifogad fil. Inga materiella skillnader har gjorts. Bilaga 04 Ramavtalsutkast HVB Barn och unga Rättat utkast.docx Alla 2018-06-21 13:00 Datum: Till: Från: Publikt informationsmeddelande SKL Kommentus Inköpscentral AB En anbudsgivare har upptäckt ett fel i till upphandlingsdokumentet bifogad bilaga 06 "Täthetsschema med sammanställning". Felet kan påverka de i sammanställningen redovisade nyckeltalen om antalet i täthetsschemat redovisad personal överstiger 15 stycken. Ni ska därför om så är fallet använda er av här bifogad version och bifoga den ifyllda Excel-filen till p 6.27. Den rätta Excel-filen är daterad 2018-06-21. Bilaga 06 Täthetsschema180621.xlsm Alla 2018-06-25 16:25 Datum: Till: Från: Publikt informationsmeddelande SKL Kommentus Inköpscentral AB Förtydligande Utföraren ska enligt ramavtalets punkt 5.6.3 besvara SKIs årliga enkät, se ramavtalsversion bifogat till informationsmeddelande publicerat 2018-06-13. Förtydligandet innebär att utföraren ska lämna in detta enkätsvar även om verksamheten inte haft placering utifrån ramavtalet. Alla 2018-05-28 10:32 Datum: Till: Från: Publik fråga 1 Vilka är de deltagande kommunerna? Sida 1 av 23 Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Transcript of Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus...

Page 1: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Frågor och svar

Köpare Upphandling

HVB för barn och unga 2017SKL Kommentus Inköpscentral

AB

Namn:Köpare:

Tomas SwensonHandläggare: Referensnr: 10353

+46 (0)8 709 55 11Telefon: Beskrivning: SKL Kommentus Inköpscentral AB är till för

kommuner, landsting, regioner och deras

tomas.swenson@sklkommentus

.se

E-post:

Alla

2018-06-05 10:57Datum:

Till:Från:

Publikt informationsmeddelande

SKL Kommentus Inköpscentral AB

I punkt 3.7.2 Ekonomisk och finansiell ställning framgår bland annat följande:

Om lägre riskklassificering än "Kreditvärdig" påvisas ska anbudsgivaren ändå anses uppfylla kravet om

anbudsgivaren till anbudet bifogar ett av nedanstående två bevis som styrker att kravet på ekonomisk

stabilitet är uppfyllt.

1. Förklaring från leverantör som tidigare har erhållit rating "Kreditvärdig" men som tillfälligt har en lägre

rating/saknar rating. Förklaringen ska inkluderar orsaken till den uppkomna situationen och hur

anbudsgivaren åter ska bli kreditvärdig. Förklaringens trovärdighet kommer då att bedömas av SKI.

2. Intyg från moderbolag, koncern eller annan garant där garanten ansvarar fullt ut för anbudsgivarens

förpliktelser under avtalstiden från avtalsstart. Intyget ska vara undertecknat av behörig företrädare för

garanten. Moderbolaget eller annan garant ska vara en juridisk person och uppfylla minst kravet på ovan

angiven rating "Kreditvärdig",

SKI förtydligar att p.1 enligt ovan omfattar även företag som på grund av att de är nystartade inte kan

erhålla rating ”Kreditvärdig” av Creditsafe.

Alla

2018-06-13 15:35Datum:

Till:Från:

Publikt informationsmeddelande

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Rättat utkast av bilaga 04 Ramavtalsutkast

Av misstag hade SKI bifogat en ofärdig version av bilaga 04 Ramavtalsutkast. Se rättat utkast i bifogad fil.

Inga materiella skillnader har gjorts.

Bilaga 04 Ramavtalsutkast HVB Barn och unga Rättat utkast.docx

Alla

2018-06-21 13:00Datum:

Till:Från:

Publikt informationsmeddelande

SKL Kommentus Inköpscentral AB

En anbudsgivare har upptäckt ett fel i till upphandlingsdokumentet bifogad bilaga 06 "Täthetsschema med

sammanställning". Felet kan påverka de i sammanställningen redovisade nyckeltalen om antalet i

täthetsschemat redovisad personal överstiger 15 stycken. Ni ska därför om så är fallet använda er av här

bifogad version och bifoga den ifyllda Excel-filen till p 6.27. Den rätta Excel-filen är daterad 2018-06-21.

Bilaga 06 Täthetsschema180621.xlsm

Alla

2018-06-25 16:25Datum:

Till:Från:

Publikt informationsmeddelande

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Förtydligande

Utföraren ska enligt ramavtalets punkt 5.6.3 besvara SKIs årliga enkät, se ramavtalsversion bifogat till

informationsmeddelande publicerat 2018-06-13. Förtydligandet innebär att utföraren ska lämna in detta

enkätsvar även om verksamheten inte haft placering utifrån ramavtalet.

Alla

2018-05-28 10:32Datum:

Till:Från:

Publik fråga 1

Vilka är de deltagande kommunerna?

Sida 1 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 2: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-28 10:32

SKL Kommentus Inköpscentral AB

De deltagande kommunerna framgår av upphandlingsdokumentets bilaga 01 - Avropsberättigade

parter.

Alla

2018-05-28 11:17Datum:

Till:Från:

Publik fråga 2

Vårt bolag har två enheter under samma tillståndsbevis, enheterna skiljer sig inte åt med undantag av

åldern där den enheten har placerade 15 - 19 år och den andra enheten 18 - 23 år. Enheterna ligger väldigt

nära geografisk och har erbjuder samma evidensbaserade modell. Vill upphandlande myndighet att vi lämnar

två anbud en på respektive enhet eller kan vi lämna ett anbud?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-28 11:17

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Om ni har ett gemensamt tillstånd för två enheter med samma föreståndare och samma personal är

det möjligt att lämna ett anbud för de två enheterna. Det är dock även möjligt att lämna ett anbud per

enhet. Anbudsgivaren får i detta fall avgöra vilket av de två alternativen som blir tydligast.

Alla

2018-05-28 12:43Datum:

Till:Från:

Publik fråga 3

Hej!

Blir lite osäker när jag läser vilka kommuner som är delaktig i upphandlingen och då det står stödboende på

vissa.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-28 12:43

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Denna upphandling avser enbart verksamheter med HVB-tillstånd.

Alla

2018-05-29 12:29Datum:

Till:Från:

Publik fråga 4

Hur många leverantörer, givet att de kvalificerat sig, kommer upphandlande myndighet teckna avtal med?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-29 12:29

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Samtliga antas som uppfyller ställda krav.

Alla

2018-05-30 09:18Datum:

Till:Från:

Publik fråga 5

Vi har tillstånd för 0-12 år med föräldrar. Kan vi ändå delta i upphandlingen. Detsamma gäller 0-17 år.

Vi har tillstånd 13-17 år kan vi vara med då?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-30 09:18

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ja det är möjligt. Enligt punkt 5.1.2 är det möjligt att begränsa målgruppen till del av för

anbudsområdet efterfrågat åldersspann.

Alla

2018-05-30 09:20Datum:

Till:Från:

Publik fråga 6

Vilket avtal kommer gälla efter den 1/1 2019 I de fall vi redan har ett avtal med någon av de deltagande

kommunerna?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-29 14:52

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Sida 2 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 3: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Detta måste avgöras i varje enskilt fall utifrån innehållet i avtalen.

Denna upphandling resulterar inte i ett för kommunerna förpliktigande ramavtal och en kommun kan

inte bryta mot detta ramavtal genom att använda ett annat avtal. Ytterligare information om parallella

avtal finns i SKIs allmänna villkor, som kommunerna godkänner i samband med avropsanmälan:

www.sklkommentus.se/contentassets/1047168b276b48d382f26c2125e87f5a/vart-arbetssatt/filer/ski-

allmanna-villkor-april-2016.pdf

I bilaga 01 framgår när respektive kommuns tidigare ramavtal löper ut.

Alla

2018-05-30 10:40Datum:

Till:Från:

Publik fråga 7

Skall extern handledare redovisas som underleverantörer enligt 3.5 och 3.5.1?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-30 10:40

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej.

Alla

2018-05-31 14:21Datum:

Till:Från:

Publik fråga 8

Ska extern psykolog, anlitat för att uppfylla krav, redovisas under 3.4 eller 3.5?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-31 08:43

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Extern psykolog ska redovisas som underleverantör vid p 3.5.1 om de inte åberopas för att uppfylla

kvalificeringskrav. Om så är fallet ska de i stället redovisas under p. 3.4.

Alla

2018-05-31 14:32Datum:

Till:Från:

Publik fråga 9

Ni har lagt in en formell på 0,3 och 0,5 under "Kvantitet". Innebär det att ni ändå kräver en

prisjustering/rabatt på medföljande barn och en andra förälder?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-30 16:25

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Att ange rabatt är inte obligatoriskt utan ska ses som en möjlighet för anbudsgivaren.

Viktningen gällande prismodellen för anbudsområdena b, d och f är till för att får fram ett

utvärderingstal som tar hänsyn till samtliga anbudspriser för anbudsområdet. Tanken är att detta

utvärderingstal kan användas för urvalsdatabasen för att inbördes ordna inkomna antagna anbud

som komplement till ordning utifrån lämnat anbudspris.

Alla

2018-05-31 14:35Datum:

Till:Från:

Publik fråga 10

Vi tar emot akut på vår enhet som har HVB-tillstånd för EKB med eller utan PUT. Efterfrågas denna målgrupp

i upphandlingen?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-30 16:15

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ensamkommande barn och unga kan inkluderas i denna upphandling i den mån barnet/den unga har

behov av här efterfrågade insatser.

Alla

2018-05-31 14:40Datum:

Till:Från:

Publik fråga 11

Vårt HVB har tillstånd för både akut, utredning och behandling. Behöver vi lägga 3 separata anbud då om vi

vill vara med på alla tre?

Sida 3 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 4: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-30 16:01

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, det är möjligt för ett HVB (verksamhet) att i samma anbud lämna anbud för ett eller flera

anbudsområden.

Alla

2018-05-31 15:51Datum:

Till:Från:

Publik fråga 12

Vi har flera behandlingshem med olika inriktningar. Behöver jag då ha flera konton för att lämna anbud på de

olika anbudsområdena?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-31 15:51

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Kontakta TendSigns support så bör de kunna hjälpa er.

Alla

2018-06-01 10:41Datum:

Till:Från:

Publik fråga 13

Det står i kravspecifikationen att samtliga måste vara kryssade. Vi har ej tillstånd för 18-20 år. Innebär det

att vi inte alls kan ansöka?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-01 10:41

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Om du syftar på punkt 1.1.3.2 Anbudsområde så är kravet att svara Ja för det/de anbudsområden

anbudet avser.

När ni skapar ert anbud ska ni i TendSign välja vilka anbudsområden ni önskar lämna anbud på.

Enbart de frågor som är kopplade till det/de anbudsområde anbudet avser kommer vara möjliga att

besvara. Det vill säga om ni ej avser att lämna anbud på anbudsområde g till och med i så väljer ni

inte dessa anbudsområden och kommer således inte behöva besvara frågor kopplade till dessa

anbudsområden.

Om ni behöver teknisk hjälp kring er anbudsinlämning hänvisar vi er till TendSign-support, se punkt

2.2.1.

Alla

2018-06-01 11:00Datum:

Till:Från:

Publik fråga 14

Jag blir lite osäker på hur jag ska märka de olika utbildningsnivåerna (nivå 1 eller 2).

Jag utläser att ni har benämnt dem på olika sätt under punkt 5.1.11 och 6.27. Min fråga är alltså vilket av

utbildningsnivåerna som är nivå 1 respektive nivå 2?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-30 15:38

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ni kan bortse från numreringen av utbildningsnivåerna som framgår i ovan nämnda punkter. Det

väsentliga i kravet är vilken utbildningsnivå personalen har. I Bilaga 06 - Täthetsschema så finns

följande 3 alternativ att välja på. Som synes är dessa inte numrerade eller beskrivna med nivå X eller

liknande:

- Högskola 180 hp

- 2 år eftergymn. utb.

- Ingen efterfrågad utb.

Alla

2018-06-01 13:44Datum:

Till:Från:

Publik fråga 15

Våra verksamheter har tillstånd i ålderspannet 16 tom 20 år. Så ser de flesta tillstånd ut. Betyder det att vi

måste lägga 2 anbud i tex HVB behandling? Ett för 0-17 år och ett för 18-20 eftersom vårt ålderspann

stäcker sig över båda kategorierna?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-01 11:11

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Sida 4 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 5: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Enligt 1.1.3.1 lämnar man ett anbud per verksamhet. Enligt 1.1.3.2 kan anbudet omfatta ett eller flera

anbudsområden. Enligt 5.1.2 har verksamheten rätt att begränsa målgruppen till del av för

kategorin/anbudsområdet efterfrågat åldersspann. Detta innebär att anbudsgivaren till exempel kan

begränsa sig till målgruppen 5-17 år om anbudsområdet avser 0-17 år. Eventuellt medföljande

föräldrar ska här ej inkluderas.

Alla

2018-06-01 14:04Datum:

Till:Från:

Publik fråga 16

Avseende 2.1.3 samt 2.1.4

Kan ni definiera behörig företrädare (2.1.3.f) respektive avtalsansvarig (2.1.4.a)?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-01 14:04

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Detta är en intern fråga inom er organisation.

Alla

2018-06-04 09:01Datum:

Till:Från:

Publik fråga 17

Vi har tillstånd för personer från 18 år och uppåt, kan vi svara på denna upphandling, samt vad anger vi då

för värde i åldersspannet?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-04 09:01

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ja, då kan ni vid punkt 5.1.2 ange 18 tom 20 år.

Alla

2018-06-04 16:55Datum:

Till:Från:

Publik fråga 18

Frågor gällande den historiska data som presenterar i bilaga 1 och definieras under punkt 1.1.6

1. Innefattar data samtliga nio anbudsområden, presenterat som en enda summa per kommun?

2. Innefattar data även HVB-placeringar för ensamkommande barn och unga? Detta har tidigare utgjort en

stor andel av totala HVB-placeringarna för en kommun. Vänligen förtydliga.

3. Hur många vårddygn har nuvarande SKL avtal omfattat per år?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-05-30 16:12

SKL Kommentus Inköpscentral AB

1. Ja

2. SKI har efterfrågat volym utifrån den målgrupp/inriktning upphandlingen omfattar, i vissa fall har

dock kommuner angivet att redovisat belopp även inkluderar HVB-placeringar för ensamkommande, se

bilaga 01.

3. Nuvarande avtal är ointressant då det omfattar färre och andra kommuner. Den saknar relevans för

upphandlingen.

Alla

2018-06-07 09:39Datum:

Till:Från:

Publik fråga 19

Angående tätschemat: Då verksamheten har ett rullande 6-veckors schema. Får jag själv välja vilken vecka

som skall redovisas i tätschemat?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-05 11:15

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Punkt 5.1.11 Täthetsschema med sammanställning

Ja, det går bra under förutsättning att vald vecka representerar en tänkt genomsnittlig vecka under

avtalstiden.

Alla

2018-06-07 14:22Datum:

Till:Från:

Publik fråga 20

Ska Bilaga 05 Sanningsförsäkran bifogas till anbudet?

Sida 5 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 6: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 11:24

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, däremot ska anbudsgivaren vara beredd att inkomma med denna försäkran, se punkt 3.6.1.

Alla

2018-06-07 14:25Datum:

Till:Från:

Publik fråga 21

Vi har inte samma beteckningar på tjänster som de som finns i bilaga 6. Har det någon betydelse vilken

tjänstebeteckning vi väljer eller är det viktigast med utbildningsnivån?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 10:18

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Om ni i er verksamhet har snarlika beteckningar jämfört med dem som finns i bilaga 06 föreslås att ni

då väljer dem. Alternativt kan ni istället välja alternativet "Övriga kategorier". Personalens

utbildningsnivåer är det viktiga.

Alla

2018-06-07 14:58Datum:

Till:Från:

Publik fråga 22

Bilaga 06 täthetsschema: Hur kan jag specificera de utbildningar vår personal har som är förenligt med

verksamhetens och vårt behandlingsprogram? Ni har bara gett 3 alternativ utifrån utbildningslängd men

utbildningens innehåll är ibland kanske kortare men dock väldigt relevant. Kan vi deklarera ngn annanstans?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 10:14

SKL Kommentus Inköpscentral AB

I täthetsschemat anger ni per personal ett av tre alternativ. Under utbildning specificerar ni därefter

relevant högskoleutbildning om ni angivit högskoleutbildning, om ni i stället angivit eftergymnasiala

utbildningen specificerar ni denna. Om ni i stället angivit det tredje alternativet ”Ingen efterfrågad

utbildning” krävs ingen specificering under utbildning, dock finns en teknisk möjlighet. Informationen

om utbildning för alternativet ”Ingen efterfrågad utbildning” kommer inte att ingå i utvärdering.

Utbildning avseende de metoder som används i verksamheten kommer indirekt framgå av ert svar i

punkt 5.1.5, då metoderna som anges kräver relevant utbildning.

Alla

2018-06-07 15:10Datum:

Till:Från:

Publik fråga 23

• 3.10 Tillsynsprotokoll

Är en skrivelse från IVO med rubrik Kommunicering med möjlighet till yttrande, där huvudmannen ges

möjlighet att yttra sig över IVO:s tjänsteanteckningar ett tillsynsprotokoll?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 15:10

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Det framgår av punkt 3.10 vad SKI efterfrågar.

Alla

2018-06-07 15:48Datum:

Till:Från:

Publik fråga 24

Frågor om Bilaga 06 - täthetsschema:

1. Hur definierar ni;

a. "schemalagd personal",

b. "arbetstid för vård och behandling" Återfinner ej begreppet i upphandlingsdokumentet. Vänligen återkom

med en specificering.

c "utbildning"?

2. Vi här ex en kock samt lokalvårdare anställda vilket leder till att behandlingspersonalen helt ägnar sig åt

de som placeras, detta blir svårt att framhålla om övrig personal inte ska redovisas men blir en stor skillnad i

behandlingsintensitet.

3. Föreståndarens arbetstid för vård och behandling behöver definieras, innebär exempelvis

metodhandledning och utvärderingar vård och behandling?

Sida 6 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 7: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

4. Hur mycket ska redovisas under "utbildning", även metodutbildningar utöver de grundläggande

utbildningarna? Kompetens i form av erfarenhet - ska den inte redovisas någonstans?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-05 15:36

SKL Kommentus Inköpscentral AB

1 a Se punkt 1.3 def av begreppet personal.

1 b i förväg fastställd arbetstid i huvudsak avsedd för vård och behandling av verksamhetens

placerade barn/unga.

1 c Med utbildning gällande bilaga 06 menas specificering av genomgången relevant utbildning.

2. Täthetschemat ska inte omfatta arbetstiden som kock alternativt lokalvårdare, se punkt 1.3 def av

begreppet personal samt p 5.1.11.

3. Enligt p 1.3 och p 5.1.11 ska endast den del av föreståndarens schemalagt tid som gäller vård och

behandling av placerade redovisas.

4. Se svar fråga 22.

Alla

2018-06-07 15:52Datum:

Till:Från:

Publik fråga 25

Under 5.1.23 Statistik gällande sammanbrott så ska man ange sammanbrott i procent. Det står i skalan att

100% är bäst. Borde det inte vara tvärtom, att inga sammanbrott är bäst?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-05 14:30

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Punkt 5.1.23. Detta är en teknikalitet i TendSign. Oavsett detta önskar vi här få andelen sammanbrott

i procent. Andelen sammanbrott kommer dock inte att utvärderas. Informationen blir däremot

tillgänglig i SKIs urvalsdatabas för placerande kommuner.

Alla

2018-06-07 15:55Datum:

Till:Från:

Publik fråga 26

1. Vi har andra benämningar på tjänsterna vissa finns inte med på bilaga 6, hur gör vi då.

2. Vi har sovande jour på vissa enheter hur registrerar vi det?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-05 15:06

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Bilaga 06 Täthetsschema med sammanställning

1. Se svar på fråga 21.

2. Se p. 5.1.11.

Alla

2018-06-07 15:58Datum:

Till:Från:

Publik fråga 27

1. Vi har inte samma beteckningar på tjänster som de som finns i bilaga 6. Har det någon betydelse vilken

tjänstebeteckning vi väljer eller är det viktigast med utbildningsnivån?

2. Hur redovisas sovande jour?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 15:58

SKL Kommentus Inköpscentral AB

1. Se svar på fråga 21.

2. Hänvisar till p. 5.1.11.

Alla

2018-06-07 15:59Datum:

Till:Från:

Publik fråga 28

Vi är ett företag med flera Hvb-verksamheter varav en nystartad verksamhet ligger på tillståndsprövning hos

IVO och vi räknar med att den ska vara klar under hösten/vintern. Kan vi ändå lägga anbud för den

verksamheten och komplettera med tillstånd när det är klart?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-05 12:10

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Enligt punkt 3.9 ska anbudsgivaren ha gällande tillstånd vid anbudstillfället för den verksamhet

anbudet omfattar. Detta innebär att ni enbart kan lämna anbud för de av era HVB-verksamheter som

vid anbudstillfället har gällande tillstånd.

Sida 7 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 8: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Alla

2018-06-07 16:53Datum:

Till:Från:

Publik fråga 30

Vi är ett företag med flera Hvb-verksamheter varav en nystartad verksamhet ligger på tillståndsprövning hos

IVO och vi räknar med att den ska vara klar under hösten/vintern. Kan vi ändå lägga anbud för den

verksamheten och komplettera med tillstånd när det är klart?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 16:53

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, enligt punkt 3.9 omfattar denna upphandling endast tillståndspliktiga HVB. Anbudsgivaren ska ha

ett gällande tillstånd vid anbudstillfället. En pågående ansökan om tillstånd hos IVO är därmed

otillräckligt.

Alla

2018-06-08 13:58Datum:

Till:Från:

Publik fråga 31

Gällande den årliga uppföljningsenkät som nämns i underlaget, till vilken person skickas denna?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 12:56

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Den brukar i utgångspunkt skickas till respektive verksamhets föreståndare.

Alla

2018-06-08 15:06Datum:

Till:Från:

Publik fråga 32

7.5 Omkostnader

Om den placerade/vårdnadshavaren under placeringstiden uppbär arbetsinkomst, pension, sjukpenning,

barnbidrag eller annan motsvarande ersättning regleras detta mellan uppdragsgivaren och den

placerade/vårdnadshavaren. Kan ni förtydliga detta, ska uppdragsgivaren avkräva att

placerad/vårdnadshavare betalar del av vårddygnskostnaden? Om så gäller detta enbart i de fall barn är

placerat tillsammans med sin vårdnadshavare som uppbär någon form av inkomst eller även då barn är

ensamplacerade och vårdnadshavare har någon form av inkomst?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-08 15:06

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Detta påverkar varken kommunens ersättning till utföraren eller utförarens kostnader.

Alla

2018-06-08 15:07Datum:

Till:Från:

Publik fråga 33

Behövs det referenser från tidigare uppdrag?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-08 15:07

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, i denna upphandling har vi inga krav på referenser.

Alla

2018-06-08 15:10Datum:

Till:Från:

Publik fråga 34

Under punkt 1.1.1 står "Att vara avropsberättigad innebär en möjlighet att avropa från tecknade ramavtal,

dock ingen skyldighet". Vill ni utveckla?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-08 15:10

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Att vara avropsberättigad i denna upphandling innebär att kommunen som anmält sig till detta har för

avsikt att använda ramavtalet under avtalsperioden. Se information om egna avtal eller eventuella

avgränsningar i användande i bilaga 01 avropsberättigade parter. Avropsberättigade kommuner har

dock ingen skyldighet att använda ramavtalet. De är därmed inte tvungna att använda det under

ramavtalsperioden.

Sida 8 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 9: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Läs mer om att använda ramavtal på vår hemsida:

https://www.sklkommentus.se/upphandling-och-ramavtal/vara-ramavtal-och-upphandlingar/for-uppha

ndlare/avropsanmalan-bekrafta-intresse-for-att-anvanda-ett-ramavtal/

Alla

2018-06-11 10:46Datum:

Till:Från:

Publik fråga 35

Finns det någon utförare av verksamheten idag?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-11 10:46

SKL Kommentus Inköpscentral AB

SKI gjorde år 2013 en ramavtalsupphandling gällande HVB för barn och unga, ramavtalen löper ut i

september 2018.

Alla

2018-06-12 10:01Datum:

Till:Från:

Publik fråga 36

Under punkt 5.1.12 och 5.1.13 så kommer ett meddelande upp att det är nätverksproblem. Det går inte att

fylla i talet ej heller med decimaler.

Har varit i kontakt med Tendsigns support/tekniker med dom kan inte göra något förrän ansvarig

upphandlare tar kontakt med dem.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-12 10:01

SKL Kommentus Inköpscentral AB

SKI har haft kontakt med TendSign Support gällande denna problematik. Deras tekniker arbetar nu

med att lösa problemet. Förhoppningsvis kommer detta att få en lösning under dagen, 2018-06-12.

Alla

2018-06-12 12:53Datum:

Till:Från:

Publik fråga 37

Under 5.1.22 Utslussning vill ni ha en beskrivning men ger bara möjlighet till ja- eller nej-svar. Man kan då

inte svara med annat än ja eller nej. Hur lämnas beskrivning?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-12 10:19

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Som ni skriver har punkt 5.1.22 där SKI önskar beskrivning fått svarsalternativet ja/nej. Det går också

att lämna ett fritextsvar.

Besvara först frågan med ja eller nej. Ett fält med möjlighet att kommentera ert svar blir därmed

tillgängligt. Använd detta fält för en kort beskrivning hur utslussningen för den placerade från er

verksamhet ser ut.

Alla

2018-06-12 14:30Datum:

Till:Från:

Publik fråga 38

Hej

Vi har tillståndsansökan som ligger hos IVO. Handläggnings tiderna är utdragna vilket innebär att ett

nystartade företaget utesluts. Kan ni tänka er att ompröva kravet och istället teckna avtal först när man har

beviljats tillstånd?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-12 14:30

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Punkt 3.9 HVB-tillstånd

Kravet står fast. Anbudsgivaren ska bifoga gällande tillstånd, alternativ anmälan om kommunal regi.

Alla

2018-06-12 14:36Datum:

Till:Från:

Publik fråga 39

Det känns orimligt att diskvalificera ansökanden som har ett/flera pågående ansökningar hos IVO som kan

vara klara till årsskiftet innan planerad startdag för denna upphandling. IVO har haft otroligt långa

väntetider och många aktörer får vänta 9-14 månader på att få en ansökan behandlad.

Sida 9 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 10: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Vi har exempelvis tre tillstånd idag men två ansökningar som kommer att behandlas färdigt under

augusti/september.

Det vore rimligt att acceptera att leverantörer som inkommer med tillståndsbevis innan den planerade

startdagen för denna upphandling godkänns. Denna typ av lösning återfinns i många upphandlingar.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-12 14:36

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Se svar, fråga 38.

Alla

2018-06-12 14:37Datum:

Till:Från:

Publik fråga 40

Hej,

Det känns orimligt att diskvalificera ansökanden som har ett/flera pågående ansökningar hos IVO som kan

vara klara till årsskiftet innan planerad startdag för denna upphandling. IVO har haft otroligt långa

väntetider och många aktörer får vänta 9-14 månader på att få en ansökan behandlad.

Vi har exempelvis tre tillstånd idag men två ansökningar som kommer att behandlas färdigt under

augusti/september.

Det vore rimligt att acceptera att leverantörer som inkommer med tillståndsbevis innan den planerade

startdagen för denna upphandling godkänns. Denna typ av lösning återfinns i många upphandlingar.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-12 14:37

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Se svar fråga 38.

Alla

2018-06-12 15:20Datum:

Till:Från:

Publik fråga 41

Gällande anbudsområde utredningar, ingår där även neuropsykiatriska utredningar där eventuell diagnos

ska fastställas?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-07 12:52

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, denna upphandling avser endast utredning inom socialtjänstens ansvarsområde.

Alla

2018-06-12 15:47Datum:

Till:Från:

Publik fråga 42

p 5.1.24

Är det meningen att man ska göra en skattning utan vidare förtydliganden om vad lägst och högst

vårdtyngd innebär?

" Anbudsgivaren ska här skatta verksamhetens inriktning och förmåga att utifrån de tre områdena

riskbeteende, skyddsbehov och behandlingsintensitet klara placeringar med gott resultat utifrån anbudets

ramar i form av till exempel kompetens och bemanning.

Anbudsgivaren ska ange vårdtyngden utifrån en femgradig skala där 1 är lägst vårdtyngd och 5 är högst

vårdtyngd. Dessutom ska anbudsgivaren göra en sammanvägd bedömning utifrån de tre områdena. Det är

även möjligt att per område kortfattat kommentera skäl för egen bedömning."

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-08 15:51

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ja, observera att det finns utrymme för anbudsgivaren att kommentera egen skattning.

Sida 10 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 11: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Alla

2018-06-12 15:25Datum:

Till:Från:

Publik fråga 43

Avses med punkten 5.1.12 c den andel av sin totala arbetstid som föreståndaren är aktiv med ren vård och

behandling av de inskrivna?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-11 16:52

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, det avser hur många % totalt av en heltidsanställning som gäller det HVB-hem anbudet avser.

Alla

2018-06-12 15:27Datum:

Till:Från:

Publik fråga 44

Hej.

Gällande 5.1.1 Verksamhetens målgrupp utifrån HVB-tillstånd och de tre ja och nej frågor som finns. Vissa

tillstånd från IVO är kortfattande och det kan exempelvis stå flickor med psykosocial problematik. Kan man

då kryssa ja om man arbetar med problematiken som beskrivs i de tre frågorna?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-11 17:15

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, för p 5.1.1 krävs att det av ert HVB-tillstånd framgår att tillståndet gäller denna målgrupp. Ni kan

dock under p.5.1.1 d beskriva verksamhetens faktiska målgrupp utifrån en mer allmänt hållen

beskrivning av målgruppen i ert HVB-tillstånd.

Alla

2018-06-12 16:24Datum:

Till:Från:

Publik fråga 45

Vi har efter tillsyn från IVO fått ett antal handlingar titulerade: Möjlighet till yttrande samt Begäran om

yttrande. Är det dessa ni avser med Tillsynsprotokoll eller är detta en annan typ av handling?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-12 16:24

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Det framgår av punkt 3.10 vad SKI efterfrågar.

Alla

2018-06-13 15:27Datum:

Till:Från:

Publik fråga 46

Vi har tillstånd för en verksamhet som planeras att starta 1/1-2019. Kan jag under fråga 9.5 b uppge den

tänkta kompetensen som den personalen kommer att ha? Dvs att redovisa personalens utbildningar även

om de ännu inte är anställda?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-13 13:31

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ja

Alla

2018-06-14 09:11Datum:

Till:Från:

Publik fråga 47

Jag kan inte spara på 5.1.12, det står nätverksproblem.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 09:11

SKL Kommentus Inköpscentral AB

TendSign Support har meddelat att detta problem nu löst. Det bör därför nu vara möjligt att svara med

värden i decimalform.

Alla

2018-06-14 09:59Datum:

Till:Från:

Publik fråga 48

Fråga rörande 3.6.1 c. "Har leverantören vidtagit åtgärder för att visa sin tillförlitlighet (självsanering) enligt

Sida 11 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 12: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

13 kap. 5 § LOU?" Om leverantören inte är dömd för brott, skall denna fråga endast hoppas över då? Går

det? Vad man än svarar blir det ju konstigt när man inte är misstänkt eller dömd för brott.

Fråga rörande 5.1.14 "För de anbudsområden som gäller barn med förälder är anbudspriset lika med

utvärderingstalet", menas det nyckeltalet som blir eller vilket är utvärderingstalet?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 09:59

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Frågorna 3.6.1 b och 3.6.1 c har enbart betydelse om anbudsgivaren svarar Ja på 3.6.1 a. Om

anbudsgivaren svarar Nej på 3.6.1 a kan ni på 3.6.1 b svara tex med "ej relevant" och svaret på 3.6.1

c har då ingen betydelse.

Alla

2018-06-14 10:22Datum:

Till:Från:

Publik fråga 49

Finns det en senare version av bilaga 4, ramavtalsutkast?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 10:02

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ja, se nyligen publicerat informationsmeddelande med bilaga.

Alla

2018-06-14 10:51Datum:

Till:Från:

Publik fråga 50

Under punkten 5.1.11: "Om någon befattning/yrkeskategori för tillfället är vakant ska verksamhetens lägsta

kompetenskrav vid kommande anställningstillfälle anges för denna personal." Betyder det att man kan lägga

in vakanta tjänster i täthetsschemat så att de med för nyanställningen avsedd utbildningsnivå kommer att

ingå i de framräknade nyckeltalen?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-13 11:25

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ja, under förutsättning att denna personal är på plats vid avtalsstart.

Alla

2018-06-14 10:53Datum:

Till:Från:

Publik fråga 51

Vi har en verksamhet som är nystartad och därför finns det inte några tillsynsrapporter från IVO. Det har

heller inte förekommit några sammanbrott. Hur redovisar jag det under punkt 3.10 samt 5.1.23?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-13 12:37

SKL Kommentus Inköpscentral AB

3.10 a. Besvara då denna fråga med Nej.

5.1.23. Om verksamheten inte var aktiv under år 2017 besvarar ni denna fråga med 0 % och anger i

kommentersfältet vilket år verksamheten startade.

Alla

2018-06-14 11:01Datum:

Till:Från:

Publik fråga 52

Under punkt 3.9 kan man läsa att: ”anbudsgivaren ska bifoga samtliga sidor av gällande tillstånd med beslut

och eventuella bilagor”. Många av våra verksamheter har tillstånd som löper 10-15 år bakåt i tiden men där

vi i samband med förändringar av verksamheten löpande har fått beslut om godkända ändringar samt nya

tillståndsbevis. Är det de senaste av dessa beslut och bevis som avses eller önskas beslutet kring det

ursprungliga utfärdandet av tillståndet?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 08:54

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Det ska framgå av handlingarna aktuella uppgifter om verksamhetens namn, adress, föreståndarens

namn, inriktning/målgrupp samt platsantal.

Sida 12 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 13: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Alla

2018-06-14 11:09Datum:

Till:Från:

Publik fråga 53

3.10 Tillsynsrapport

Vi står under IVOs tillsyn och har aldrig fått något dokument titulerat Tillsynsprotokoll, vad gäller.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 09:24

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Rättelse gällande punkt 3.10 Tillsynsprotokoll

I fråga 3.10 används begreppet Tillsynsprotokoll, det rätta är att här efterfrågat dokument av IVO

benämns Tillsynsrapport.

Alla

2018-06-14 11:28Datum:

Till:Från:

Publik fråga 54

Under punkten 5.1.11: "Om någon befattning/yrkeskategori för tillfället är vakant ska verksamhetens lägsta

kompetenskrav vid kommande anställningstillfälle anges för denna personal." Betyder det att man kan lägga

in vakanta tjänster i täthetsschemat så att de med för nyanställningen avsedd utbildningsnivå kommer att

ingå i de framräknade nyckeltalen?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-13 11:31

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Se svar fråga 50.

Alla

2018-06-14 15:16Datum:

Till:Från:

Publik fråga 55

Är det "skallkrav" på biträdande föreståndare i förhållande till uppdraget?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 15:16

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Förtydliga/konkretisera din fråga.

Alla

2018-06-14 15:34Datum:

Till:Från:

Publik fråga 56

Punkt 5.1.1 - Verksamheten har HVB tillstånd för att ta emot ensamma barn, men det definieras inte mer än

så i tillståndet. Hur bör vi svara under punkterna a och b?

Punkt 5.1.4 - Verksamheten tar emot barn med social problematik i kombination med de problemområden

som finns i punkterna a-k, men dessa problemområden avser främst deras föräldrar som utifrån dessa

brister i omsorgen om sina barn. Kan vi fylla i ja utifrån att vi arbetar med föräldrarna utifrån angivna

problemområden?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 15:14

SKL Kommentus Inköpscentral AB

5.1.1 Vid denna punkt är syftet med informationen att underlätta handläggarens matchning utifrån

barnet/den ungas behov. Det är vid p. 5.1.1 d. möjligt utveckla/förtydliga verksamhetens målgrupp.

5.1.4 Även här är syftet med informationen är att underlätta handläggarens matchning utifrån

barnet/den ungas behov. Det är vid p. 5.1.4 m. möjligt utveckla/förtydliga verksamhetens innehåll och

inriktning.

Alla

2018-06-14 15:35Datum:

Till:Från:

Publik fråga 57

Vi har HVB-tillstånd för en verksamhet som startar 1/1-19. Kan jag under punkterna 3.5.1 och 3.5.2,

beträffande underleverantörer, redogöra för den kompetens jag kommer att ha vid startdatum.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 15:03

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Sida 13 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 14: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Ja, det är möjligt.

Alla

2018-06-14 15:45Datum:

Till:Från:

Publik fråga 58

Konsult/underleverantör

1. Om ett HVB anlitar en konsult/underleverantör med halvårsavtal som förnyas - och därmed inte kan

uppvisa ett avtal för en hel ramavtalsperiod - innebär det att konsultens timmar kan redovisas i

täthetsschemat eller under avsnitt 9.5 b) 10.5 b)?

2. Om konsulten inte tas upp som underleverantör i anbudet - kan HVB om uppdragsgivande kommun vill det

anlita denne ändå om priset är detsamma som i överenskommet ramavtal?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-14 11:31

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Konsult/underleverantör

1. Det är möjligt att redovisa konsult/underleverantör i täthetsschemat, p 5.1.11, om hen är redovisad

under p 3.5.1 och under förutsättning att hen är schemalagd för verksamheten för vård, behandling

och/eller utredning av den placerade. Hens kompetens kan även redovisas under 9.5 b och/eller 10.5

b.

2. Nej, konsulten/underleverantören för vård, behandling och/eller utredning av den placerade måste

tas upp som underleverantör vid p 3.5.1 för att rymmas inom ramavtalet.

Alla

2018-06-15 13:14Datum:

Till:Från:

Publik fråga 59

Gällande Fråga 55. Jag tror de menar om det är ett skall-krav att det ska finnas en biträdande föreståndare

eller om man kan skriva exempelvis Inte aktuellt om man inte har en biträdande föreståndare?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-15 13:14

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, biträdande föreståndare är inget krav. Det går bra att skriva "Inte aktuellt" om så är fallet.

Alla

2018-06-15 14:15Datum:

Till:Från:

Publik fråga 60

Fråga rörande 5.1.14 "För de anbudsområden som gäller barn med förälder är anbudspriset lika med

utvärderingstalet", menas det nyckeltalet som blir eller vilket är utvärderingstalet?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-15 13:59

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, utvärderingstalet är för de anbudsområden som gäller barn med föräldrar beräknat belopp utifrån

efterfrågade tre anbudspris och i upphandlingsdokumentet redovisad kvantitet (viktning).

Exempel: Anbudspriset (barn med en förälder = 1000 SEK/dygn, per ytterligare förälder = 500

SEK/dygn, per ytterligare barn = 300 SEK/dygn)

Utvärderingstal: (1 * 1000) + (0,3 * 500) + (0,5 * 300) = 1000 + 150 + 150 = 1 300

Utvärderingstalen kommer att redovisas i urvalsdatabasen.

Alla

2018-06-15 14:22Datum:

Till:Från:

Publik fråga 61

Undrar över 3.6.1. e där jag tänkt mig svara JA enl. kravet. Jag tycker mig ha fyllt i alla frågor i avsnittet

innan. men får ingen möjlighet att kunna svar på ovan nämnda fråga. Vad tror Ni är problemet?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-15 14:22

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Fråga 3.6.1 e. är en typ av fråga som SKI ska besvara vid prövning/utvärdering av inkomna anbud.

Den ska inte besvaras av anbudsgivaren.

Sida 14 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 15: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Alla

2018-06-15 14:47Datum:

Till:Från:

Publik fråga 62

I frågor om täthetsschemat ska man svara på: "Andel redovisad schemalagd tid som utförs av personal som

genomgått minst motsvarande 2 år på heltid relevant eftergymnasial utbildning av den totala schemalagda

tiden, bilaga 06 punkt B". Men andel som har MINST 2 år på heltid relevant eftergymnasial utb borde väl

även innefatta minst 180hp och därmed borde väl bilaga 06 punkt D vara där man hämtar procentsatsen för

att svara på frågan?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-15 14:47

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, "minst" i fråga 5.1.13.b syftar på minst 180 hp, vilket innebär att även de som har fler än 180 hp

ska inkluderas här. Så den andel som ska redovisas vid 5.1.13 b. är det värde som framgår av bilaga

06 p C. Det belopp som redovisas i bilaga 06 punkt D är summan av de värden som ska redovisas

under 5.1.13 a och 5.1.13 b.

Alla

2018-06-19 09:11Datum:

Till:Från:

Publik fråga 63

Hur tänker upphandlade myndighet gällande avtalsvillkoren som reglerar prisjustering och provision? På

grund av att priserna är fasta i två år och att det sedan är maximalt en procents prisökning så måste

leverantörerna ta höjd för, bland annat, lönerevisioner för fyra år. Detta innebär att dygnspriserna i början

kan komma att vara högre än vad de måste vara. Kan ni tänka er att ändra dessa villkor?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-18 09:11

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, detta står fast.

Alla

2018-06-19 09:16Datum:

Till:Från:

Publik fråga 64

1. I nystartad verksamhet, där all personal ännu inte är anställd, kan jag inte redovisa namn. Är det

tillräckligt att redovisa titel på biträdande på fråga 4.2 n?

2. Eftersom biträdande inte är anställd finns heller inget telefonnummer eller e-postadress, vad skriver jag

som svar på frågorna 4.2.n-p?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-18 09:21

SKL Kommentus Inköpscentral AB

1. Vi efterfrågar inte namn. Det är i denna upphandling tillräckligt att redovisa personalen i

täthetsschemat utifrån angivna alternativa yrkeskategorier (titlar).

2. Förslagsvis kan ni vid 4.2. n-p ange "vakant".

Alla

2018-06-19 09:27Datum:

Till:Från:

Publik fråga 65

Hej!

Gällande 5.1.10 a. "Ska verksamheten under avtalstiden använda ett standardiserat bedömningsinstrument

för uppföljning för att utvärdera effekt av egen insats? Om ja, ange bedömningsinstrument/system, om nej

anges i stället alternativt bedömningsinstrument/system i fritextfältet." Det finns inget fritextfält, hur ska vi

besvara frågan? Är det meningen att vi som leverantör ska klicka på "Kommentar.... " under frågan och

skriva där, eller är det enbart för upphandlingsenheten att kommentera där? Det blir förvirrat då det ibland

finns färdig fritextruta och ibland inte.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-18 12:46

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Använd kommentarsfältet för att där ange bedömningsinstrument.

Alla

2018-06-19 09:37Datum:

Till:Från:

Publik fråga 66

Vad ska räknas in i lokalkostnad fråga 11.6c? Om lokalkostnaden är låg i procent blir det bakvänt på skalan

dvs låg lokalkostnad ger ett dåligt reultat på skalan?

Sida 15 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 16: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 09:37

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Hänvisar till def. av lokalkostnader, se 1.3.

Alla

2018-06-19 09:42Datum:

Till:Från:

Publik fråga 67

5.1.2: Eftersom verksamheten är nystartad 2018 kan jag inte redovisa för genomsnittsåldern på dem som

var placerade i verksamheten under år 2017. Kan jag lämna tomt i svarsrutan på 5.1.2 c?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 09:42

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Svara med 0 år och ange i kommentarsfältet om möjligt "nystartat år 2018"

Alla

2018-06-19 09:55Datum:

Till:Från:

Publik fråga 68

Gällande 5.1.10 Information om insatsens resultat och b. Är resultatet på gruppnivå tillgängligt för

placerande kommun, exempelvis från verksamhetens hemsida? Menar ni där att resultatet på gruppnivå ska

finnas tillgängligt på en offentlig plattform eller räcker det att resultatet kan redovisas genom att placerande

kommun kontaktar oss?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 09:55

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, detta är enbart en möjlighet, inte ett krav. Svara Ja om resultatet är tillgängligt för placerande

kommun. Om det blir möjligt kan ni i kommentarsfältet ange hur det blir tillgängligt.

Alla

2018-06-19 16:05Datum:

Till:Från:

Publik fråga 69

Hej,

Vi har ett pågående Tillståndsansökan hos IVO för en ny HVB-enhet och med tanke på IVOs långa

handläggningstider undrar vi varför det inte är möjligt att lämna av IVO stämplad Tillståndsansökan i denna

upphandling? Fungerar i samtliga andra upphandlingar.

MVH

Susanne

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 16:02

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Se svar på fråga nr 28.

Alla

2018-06-19 16:20Datum:

Till:Från:

Publik fråga 70

Under rubriken "Omkostnader" så reagerar jag på att boendet enligt detta SKL-avtal ska stå för en

"fickpeng" till ungdomarna. Min erfarenhet har alltid varit att GM/vårdnadshavare har ombesörjt ekonomin

samt Migrationsverkets process. Detta har alltid varit två delar som man sagt att boendet inte ska

inkluderas i, för att på så sätt inte förvirra ungdomen om vem som har hand om vad. Jag tänker att många

boenden kommer att ha placeringar via detta avtal likväl som andra typer av placeringar, där man kanske

följer strukturen som tidigare gällt. Hur tänkte ni när ni valde att låta boendet ta denna del, med tanke på

de potentiella konflikter som kan uppstå?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 15:58

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Kravet kvarstår.

Sida 16 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 17: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Alla

2018-06-19 16:20Datum:

Till:Från:

Publik fråga 71

Av ramavtalsutkastet framgår att priserna kan justeras en gång per år i enlighet med Omsorgsprisindex

(OPI) vilket ju är vanligt i ramavtalsupphandlingar. De senaste 10 åren har detta OPI legat mellan 2,1 - 3,0

%. Hur tänker upphandlaren när man sätter detta index med reservationen att prisändringen dock får vara

maximalt 1 procent per år?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 15:55

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Kravet kvarstår.

Alla

2018-06-19 16:20Datum:

Till:Från:

Publik fråga 72

Hej,

Hur menar ni med denna formulering i avsnitt 5.1.3: Obs! Om anbudsgivaren svarar ja nedan på båda könen

får anbudsgivaren inte svara nej på enbart pojkar eller enbart flickor.

Om vi har en verksamhet som tar emot både pojkar och flickor måste vi väl fylla i "Nej" på att vi inte tar emot

enbart pojkar eller flickor?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 15:54

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ett ja på fråga c är motstridigt med ett ja på fråga a eller b.

Alla

2018-06-19 16:26Datum:

Till:Från:

Publik fråga 73

Följdfråga till fråga 9 och 60

Ber om förtydligande

Kommer utvärdering av anbud och rangordning ske efter

a) utvärderingstal, så som ni exemplifierar

b) anbudspris för barn med en förälder

Ska fakturering för familjemedlemmar ske enligt anbudspris eller viktat anbudspris?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 11:20

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Tanken är att det i urvalsdatabasen ska gå att ordna antagna anbud inom de anbudsområden som

avser familjeplacering efter både utvärderingstal och anbudspris för barn med en förälder.

Fakturering ska enbart ske utifrån anbudspriser, aldrig efter utvärderingstal.

Alla

2018-06-19 16:36Datum:

Till:Från:

Publik fråga 74

Avseende 1.1.8. Avropsförfarande

"De enskilda placeringarna/avropen på ramavtalet sker enligt en särskild fördelningsnyckel.

Fördelningsnyckeln utgår från SoL och innebär att det är individens specifika behov samt

vårdnadshavarens och individens önskemål som styr vilken verksamhet som

får placeringen. Bedömningen av den placerades behov görs av placerande nämnd.

Som stöd för placering har den placerande kommunen tillgång till den information som anbudsgivaren

lämnar i avsnitt 4 och 5 i detta upphandlingsdokument då denna information kommer att vara tillgänglig

i urvalsdatabasen, se punkt (p) 5.1.

Om behovsbedömningen leder till en placering som två eller flera verksamheter tillhandahåller ska

hänsyn tas till priset vid val av verksamhet. Vad som är lägst pris avgörs utifrån ramavtal."

samt avsnitt 2.1 i utkast till Ramavtalsvillkor

"De upphandlande myndigheterna avropar från ramavtalet enligt den ordning som anges i

förfrågningsunderlaget. "

Vill ni förtydliga om avropsordning kommer ske efter

1. Nyckeltal som anges i avsnitt 5.1.12, 5.1.13, 5.1.14 samt 5.1.24

2. Lägsta anbudspris

Sida 17 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 18: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-18 09:43

SKL Kommentus Inköpscentral AB

1. Det är omöjligt att generellt svara vilken information eller nyckeltal en upphandlande myndighet

kommer att ta hänsyn till vid matchning, tanken är att bedömningen görs utifrån individens behov och

önskemål och en sammanvägning av anbudets samlade information om verksamheten inklusive

redovisade nyckeltal.

2. Om behovsbedömningen leder till en placering som två eller flera verksamheter tillhandahåller ska

hänsyn tas till priset vid val av verksamhet. Vad som är lägst pris avgörs utifrån ramavtal.

Alla

2018-06-20 09:08Datum:

Till:Från:

Publik fråga 75

Täthetsschema: Vi har två fastigheter i en och samma verksamhet/tillstånd, och dem har två separata

scheman med egen personal i varje hus. Det blir som två personalgrupper på samma tillstånd. Hur ska jag

redovisa detta i täthetsschemat? Vad jag förstår så går det att bifoga endast ETT täthetsschema i systemet?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-19 11:30

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Enligt p. 1.1.3.1 i förfrågningsunderlaget är en verksamhet en enhet som har samma föreståndare,

personal, lokal och HVB-tillstånd. Enligt svar på fråga nr 2 kan verksamheter som har olika lokaler ses

som en verksamhet om de har samma föreståndare, personal och tillstånd och ligger nära varandra

geografiskt. Verksamheter som inte har samma personal är dock separata verksamheter.

Alla

2018-06-20 09:12Datum:

Till:Från:

Publik fråga 76

Vår verksamhet har tre enheter under samma organisationsnummer och samma tillstånd.

Enheterna har även samma målgrupp och personal men HVB-hemmen finns på tre olika geografiska platser

(dock nära varandra). Skall vi lämna ett anbud per organisationsnummer och ange förtydligande i delarna

(urvalsökning mm) eller ska vi lämna in ett anbud per HVB-hem?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-18 09:06

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Se svar på fråga nr 2 och på fråga 75.

Alla

2018-06-20 09:55Datum:

Till:Från:

Publik fråga 77

Jag har av misstag markerat att vi tar emot akut placerade 0-17 år.punkt 1,1,3,2 När jag försöker ta bort

detta går det ej utan jag måste klicka på nej och då blir det fel eftersom det är ett skall krav. Min fråga är

hur får jag rutan obesvarad?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-20 09:55

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Kontakta TendSign Support.

Alla

2018-06-20 11:03Datum:

Till:Från:

Publik fråga 78

5.1.1 Verksamhetens målgrupp utifrån HVB-tillstånd

Under c. Familjer där föräldrarna brister i omsorg om sina barn.

Menar ni att familjerna är inskrivna på HVB i heldygnsvård, eller kan barnen vara inskrivna och att arbete

sker med familjerna i öppenvård?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-20 09:32

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Samtliga anbudsområden i denna upphandling avser inskrivna på HVB för heldygnsvård, oavsett om

de inskrivna är barn, unga eller familjer.

Sida 18 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 19: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Alla

2018-06-20 10:59Datum:

Till:Från:

Publik fråga 79

Gällande 5.1.12 Nyckeltal för personalbemanning och fråga a om nyckeltal. Vi har där enligt bilagan

täthetsschema ett nyckeltal strax över 3,5. Kan vi då fylla i detta tal som överstiger 3.5? Vi undrar detta

därför intervallet i frågan är 0-3,5

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-20 10:59

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ange i detta fall 3,5 på fråga 5.1.12. Om det är möjligt kan ni i kommentarsfältet ange det korrekta

värden, alternativt kan ni till anbudet bifoga bilaga med det korrekta värdet. SKI kommer senare i

urvalsdatabasen ändra från 3,5 till korrekt värde.

Alla

2018-06-21 11:53Datum:

Till:Från:

Publik fråga 80

Summeringen i Täthetsschemat är felaktig från rad 250 och nedåt. Kan vi justera detta själva?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 11:08

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, justera inte själv. Använd i stället bifogad justerad version som ni bifogar ifylld till anbudet. Felet

kan beröra de anbudsgivare som registrerar fler än 15 personal i täthetsschemat.

Bilaga 06 Täthetsschema180621.xlsm

Alla

2018-06-21 15:16Datum:

Till:Från:

Publik fråga 81

Hej

Har sammanställt mitt täthetsschema och skulle skicka in upphandlingen för att gå på semester då jag ser i

frågor och svar att ni skickat ut en ny bilaga. Denna felaktighet av er mall, innefattar mig (över 15 anställda)

innebär att jag måste göra om HELA bilaga 6.

Anser därför att det vore rimligt att ni förlängde anbudstiden 1-2 veckor.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 15:12

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Anbudstiden kommer inte att förlängas.

Det går enkelt att kopiera över informationen mellan den gamla och den nya korrekta versionen.

Bifogar här en manual hur detta kan gå till.

Instruktion överföring till ny fil.docx

Alla

2018-06-21 15:26Datum:

Till:Från:

Publik fråga 82

Avseende 2.1.3.c Postadress

Vi bedriver flera verksamheter på samma organisationsnummer men med separata tillstånd och lämnar

separata anbud.

Ska vi ange postadressen för den aktuella verksamheten eller postadressen för vårt huvudkontor?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 15:26

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ange vid 2.1.3.c huvudkontorets postadress. Verksamhetens postadress anger ni vid punkten 4.2 c.

Alla

2018-06-21 15:31Datum:

Till:Från:

Publik fråga 83

Ber om förtydligande avseende information som publicerades idag, 21/6

Fråga: betyder det att verksamheter som har upp till och med 15st anställda INTE behöver fylla i den nya

bilagan?

Sida 19 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 20: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 15:31

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Ja

Alla

2018-06-25 14:05Datum:

Till:Från:

Publik fråga 84

Fråga rörande 10.8 a Anbudspris

Frågor kring priser för familjer har ställts tidigare men svaren har inte skapat klarhet för oss. De priser som vi

som leverantör anger i kolumnen "Pris per enhet (SEK)*", är det dessa priser som blir den faktiska

vårddygnsavgift som avtalet kommer att ange, dvs det pris som placerande kommun skall betala per

"enhet"? Eller är det viktade priset i kolumnen "Totalpris" som är det faktiska avtalspriset kommunen skall

betala per "enhet"?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 08:50

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Det är det pris som ni som leverantör anger i kolumnen "Pris per enhet (SEK)" som är det pris som blir

den faktiska vårddygnsavgift som avtalet kommer att ange, dvs det pris som placerande kommun skall

betala per vårddygn.

Alla

2018-06-25 14:19Datum:

Till:Från:

Publik fråga 85

Ang 5.1.1 För att kryssa JA här för frågorna a, b och c krävs att det av anbudsgivarens HVB-tillstånd för

verksamheten framgår att tillståndet gäller för denna målgrupp.

Eftersom, vilket påpekats i en tidigare fråga, tillstånden är allmänt hållna gällande målgrupp så heter det ju i

tillstånden ofta "psykosocial problematik" exempelvis. Och psykosocial problematik kan ha sitt ursprung

både i och vara en följd av både a och c, vilket gör att jag tycker att det "framgår att tillståndet gäller för

denna målgrupp". Eller menar ni att det ordagrant i tillståndet ska stå enligt a och c? Är ju märkligt att svara

nej på a och c när det är så att 9 av 10 placerade hör dit och därför har psykosocial problematik.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 09:47

SKL Kommentus Inköpscentral AB

För att kryssa JA för frågorna a, b och c krävs att det av anbudsgivarens HVB-tillstånd för

verksamheten framgår att tillståndet gäller för denna målgrupp. Däremot har ni vid d möjlighet att fritt

beskriva egen målgrupp. Det är även möjligt att av IVO få sitt tillstånd ändrat så att er målgrupp

tydliggörs. Om detta sker har ni då möjlighet att få uppgifterna korrigerade i urvalsdatabasen.

Alla

2018-06-25 14:32Datum:

Till:Från:

Publik fråga 86

1. Enligt punkt 3.9 anges att anbudsgivaren vid anbudstillfället måste ha gällande tillstånd. Då kravet på

gällande tillstånd vid anbudstillfället är omotiverat, hemställer vi härmed om att formuleringen under punkt

3.9 ändras så att betydelsen blir, att gällande tillstånd ska innehas vid avtalsstart.

2. Enligt punkt 11.2 anges att kravställningen i upphandlingen har som huvudsyfte att säkerställa leverans

av högkvalitativ behandlingsverksamhet. Punkt 11.5 står dock i direkt motsats till punkt 11.2 då resultatet

av att samtliga omkostnader ska ingå i anbudspriset blir att den anbudsgivare som väljer att satsa ett

högre belopp på omkostnader och därmed erbjuder en högre kvalitet i sin tjänst får ett högre anbudspris.

Då det inte är rimligt att en anbudsgivare som erbjuder högre kvalitet samtidigt ska få en sämre rangordning

hemställer vi härmed om att anbudspriset ändras till att exkludera omkostnader.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 09:56

SKL Kommentus Inköpscentral AB

1. Kravet kvarstår.

2. För att anbudspriserna ska vara jämförbara ska samtliga omkostnader inkluderas i priset om annat

inte anges. Vid denna upphandling kommer antagna anbud inte att inbördes rangordnas. Däremot

kommer anbuden i urvalsdatabasen kunna ordnas per anbudsområde, se p. 2.10.6. Avropsförfarandet

regleras av p 1.1.8.

Sida 20 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 21: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Alla

2018-06-25 14:34Datum:

Till:Från:

Publik fråga 87

Hej

Jag har ingen möjlighet att lägga till alla personalens utbildning då fältet är för smalt. Hur gör jag då? Ex:

Alla våra behandlare har en grundutbildning samt en påbyggnads utbildning, ex alkohol och drogterapeut

och kriminalitet som livsstil alt gestalt terapeut.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 11:12

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Tanken är inte att ni ska registrera personalens samtliga utbildningar i täthetsschemat utan endast

specificera deras relevanta högskoleutbildning, respektive relevante eftergymnasiala utbildning. Det

är dock möjligt att även registrera annan relevant utbildning inom ramen för fältets utrymme.

Alla

2018-06-25 14:35Datum:

Till:Från:

Publik fråga 88

Under 4.2 Verksamhet och punkt q placeringsansvarig. Kan man där ange exempelvis koordinatorer som

hjälper till med första kontakterna gällande nya placeringar men som inte är ansvariga för inskrivning etc?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 11:16

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nej, här bör registreras den som har rollen som placeringsansvarig.

Alla

2018-06-25 14:37Datum:

Till:Från:

Publik fråga 89

Gällande 2.10.7 Rabatter, kan ni förtydliga vilken text ni önskar om eventuell rabatt? Skulle man exempelvis

kunna skriva att man vid minskad vårdtyngd och/eller en längre tids placering kan erbjuda rabatt i dialog

med beställaren? Skulle detta räcka eller måste vi ange rabatten mer specifikt?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 11:18

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Anbudsgivaren har här möjlighet att själv utforma/formulera eventuell rabatt.

Alla

2018-06-25 14:40Datum:

Till:Från:

Publik fråga 90

Hej. Gällande punkt 3.9 Tillstånd. Om vi har ett tillstånd från IVO där föreståndaren inte längre är aktuell och

vi antingen har en tillförordnad föreståndare och/eller har ansökt om ändring av föreståndare. Ska vi då

bifoga dokumentation gällande detta eller räcker att vi i 4.2 k skriver att föreståndaren är tillförordnat?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 11:29

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Bifoga här ert tillstånd samt gärna en kompletterande bilaga där ni klargör situationen.

Alla

2018-06-25 14:45Datum:

Till:Från:

Publik fråga 91

Vi vill bara uppmärksamma er på om man i täthetsschemat har all personal med efterfrågad utbildning så blir

det i sammanställningen under punkt D resultatet #####. Dock när man för musen över så står det 100%.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-21 15:19

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Som framgår av frågan påverkar detta inte beräkningen. Beroende på in-zoomning och

skärmupplösning kan siffor visa sig lite olika på olika skärmar.

Vill du ändå se värdet/resultatet kan du antingen

- ändra in-zoomningen, eller

- ställa dig i cellen och avläsa ur formelfältet vad som står i cellen, eller

- ändra formatet från ”Tal” (Number på engelska) till ”Allmänt” (General på Engelska) i den aktuella

Sida 21 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 22: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

cellen.

Alla

2018-06-25 14:48Datum:

Till:Från:

Publik fråga 92

Vad räknar ni med schemalagd tid? På dagarna när klienterna har lektion/grupp har vi flest personal på plats

och (av naturliga orsaker) när klienterna sover minst. Hur påverkar detta vårt nyckeltal?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-25 09:12

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Nyckeltalet för bemanning påverkas av det totala antalet schemalagda veckotimmar för personal (se

def.) på plats oavsett när de utförs, och verksamhetens faktiska antal platser, se 4.2 j.

Alla

2018-06-25 14:53Datum:

Till:Från:

Publik fråga 93

Ang. 5.1.24, kan ni förtydliga er definition av områdena riskbeteende, skyddsbehov och

behandlingsintensitet?

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-25 10:14

SKL Kommentus Inköpscentral AB

De tre begreppen kommer här inte förtydligas. Anbudsgivaren har därför möjlighet att själv i

kommentarsfältet beskriva hur denne ser på begreppen och ange hur verksamheten klarar vårdtyngd

utifrån de tre perspektiven.

Alla

2018-06-25 15:00Datum:

Till:Från:

Publik fråga 94

Vi vill bara uppmärskamma er på att i den nya versionen av Täthetsschemat så visas värdet fel i vissa rutor.

Det gäller i alla fall måndag rad 3 klockan 19:00, rad 4 klockan 19:00 och rad 9 22:00. Fyller man i ett värde

för dessa timmar så får man ##. Uträkningen verkar dock ändå stämma då summan blir rätt och det ser rätt

ut i totalen.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-25 15:00

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Se svar på fråga 91.

Alla

2018-06-25 15:14Datum:

Till:Från:

Publik fråga 95

Enligt punkt 3.9 anges att anbudsgivaren vid anbudstillfället måste ha gällande tillstånd. Då kravet på

gällande tillstånd vid anbudstillfället är omotiverat, hemställer vi härmed om att formuleringen under punkt

3.9 ändras så att betydelsen blir, att gällande tillstånd ska innehas vid avtalsstart.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-25 10:28

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Se svar på fråga nr 86.

Alla

2018-06-25 15:15Datum:

Till:Från:

Publik fråga 96

Enligt punkt 11.2 anges att kravställningen i upphandlingen har som huvudsyfte att säkerställa leverans av

högkvalitativ behandlingsverksamhet. Punkt 11.5 står dock i direkt motsats till punkt 11.2 då resultatet av

att samtliga omkostnader ska ingå i anbudspriset blir att den anbudsgivare som väljer att satsa ett högre

belopp på omkostnader och därmed erbjuder en högre kvalitet i sin tjänst får ett högre anbudspris. Då det

inte är rimligt att en anbudsgivare som erbjuder högre kvalitet samtidigt ska få en sämre rangordning

hemställer vi härmed om att anbudspriset ändras till att exkludera omkostnader.

Från: Alla

Datum:

Till:

Publikt svar 2018-06-25 10:26

SKL Kommentus Inköpscentral AB

Sida 22 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54

Page 23: Frågor och svar - SKL Kommentus · Frågor och svar Köpare Upphandling SKL Kommentus Inköpscentral HVB för barn och unga 2017 AB Köpare: Namn: Handläggare: Tomas Swenson Referensnr:

Se svar på fråga 86.

Sida 23 av 23Utskrivet: 2019-02-20 11:54