Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
-
Upload
arko-brakel-van -
Category
Business
-
view
648 -
download
1
description
Transcript of Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop
![Page 1: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/1.jpg)
Leergang Online Marketing
Klantgericht ondernemen in spannende tijden…
“Out of the Box!”
Arko van Brakel
![Page 2: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/2.jpg)
Dagindeling Ochtend
Introductie, intake, etc.
Jullie Online marketing plan….
Trends;
Online zaken doen in de veranderende samenleving
WEB2.0
10 tips!
Koffiepauze
![Page 3: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/3.jpg)
Dagindeling Middag Vervolg web2.0 trendsCommunity marketingViral marketingAffiliate marketingNog meer trendsThe big Picture
Koffiepauze
![Page 4: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/4.jpg)
Verkoopproces op Internet
Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen
Komen # bezoekers op de websiteKijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoektKiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt(terug)Komen # herhalingskopers
![Page 5: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/5.jpg)
Drie Processen
• Communicatie Proces – Hoe trek ik meer bezoekers?
– Doelstelling in termen van bereik
• Transactie Proces– Hoe zorg ik dat bezoekers kopers worden?
– Doelstelling in termen van omzet
• Interactie Proces– Hoe zorg ik dat deze kopers terug blijven komen?
– Doelstelling in termen van relaties
![Page 6: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/6.jpg)
Opzet Leergang Online Marketing
Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen
Dag 1: Masterclass “Online Marketing Trends & Issues”
Dag 6: Presentatie Persoonlijke Online Marketingplannen
Dag 2Inleiding Dag 3
Communicatie Dag 4
Transactie Dag 5
Interactie
![Page 7: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/7.jpg)
Verkoopproces op Internet
Komen Kijken Kiezen Kopen(terug)Komen
Komen # bezoekers op de websiteKijken # bezoekers dat bepaalde website onderdelen bezoektKiezen # bezoekers dat het product ‘in het mandje doet’Kopen # bezoekers dat het product daadwerkelijk koopt = betaalt(terug)Komen # herhalingskopers
Communicatie Transactie Interactie
![Page 8: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/8.jpg)
Online Marketing Plan
1. Uitgangspositie
2. Doelstelling
3. Doelgroep
4. Strategie
5. Budget
6. Organisatie
7. Planning
![Page 9: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/9.jpg)
1. Wat is je Uitgangspositie
a. Omschrijf je huidige marketing situatie
– Is er een heldere marketing strategie?
– Is er een helder mediaplan?
– Is er een visie op de rol van online media in het mediaplan?
– Voor welke doelgroep?
– Wat is daar uniek aan?
– Is er budget?
– Welke interne projectpartners heb je?
– Welke externe project partners heb je?
Opdracht
![Page 10: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/10.jpg)
1. Wat is je Uitgangspositie (2)
b. Omschrijf je huidige online propositie:
– Wat is de functie van je website?
– Wat heb je te bieden?
– Welke behoefte bevredigt het?
– Voor welke doelgroep?
– Wat is daar uniek aan?
– Waarom gebruik je daar het Internet voor?
Opdracht
![Page 11: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/11.jpg)
2. Doel: waar wil je heen?
Omschrijf de rol en de plaats die online markting volgens jou moet spelen in jouw organisatie? Waar wil je over een jaar staan met jouw organisatie?
Hoe belangrijk acht jij online marketing voor jouw organisatie?
In hoeverre is jouw organisatie klaar voor online marketing? Welke aspecten koeten worden ingevuld om dit voor elkaar te krijgen?
- wanneer is er voldoende kennis?
- Zorg voor voldoende capaciteit?
- Zorg voor een duidelijke taakverdeling?Opdracht
![Page 12: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/12.jpg)
Doelstelling
Bepaal je online marketing doelstelling:
– Kwantitatief?
– Kwalitatief?
– Prioriteit
wat is het vereiste budget?
Opdracht
![Page 13: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/13.jpg)
Doelstelling = SMART
• Specifiek
• Meetbaar
• Actiegericht
• Redelijkerwijs haalbaar
• Tijdgebonden
![Page 14: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/14.jpg)
Doelstellingen
Komen Kijken Kiezen Kopen Terugkomen
100%
80 %
60 %
15 %
10%
![Page 15: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/15.jpg)
3. Doelgroep
• Vaststellen profiel aan de hand van uiterlijke
kenmerken, gedragingen en voorkeuren
• Hoe gebruikt men Internet in het
aankoopbeslissingsproces?
• Heeft de onlinedoelgroep hetzelfde profiel
als de offlinedoelgroep?
• Is er een primaire en secundaire doelgroep?
Bepaal en beschrijf je onlinedoelgroep(en)
Opdracht
![Page 16: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/16.jpg)
Type Internetgebruikers (Multiscope)
• Infoseeker
• Professional
• Soapie
• Chatterbox
• Functionalist
• Yup
• Young Housewife
• Conversationalist
• Specialist
![Page 17: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/17.jpg)
4. Strategie
• Aansluitend op ondernemingsstrategie• Lange termijn visie ontwikkelen.• Lange termijn = 2 jaar of langer
![Page 18: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/18.jpg)
5. Budget
• Prijsmodellen:– Fixed fee– Cost Per Mille (1000 impressies)– Cost Per Action (CPC-CPL-CPS)– Hybride modellen
![Page 19: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/19.jpg)
Budget
• Budget voorbeeld– Doelstelling: 100 inschrijvingen– Ervaringscijfers:
Clickratio: 0,43%Conversieratio: 5%Cost Per Mille (CPM): Euro 40
– Nodig:2.000 bezoekers465.000 views (465.000 * 0,0043 = 2.000)Budget Euro 18.600 (465 * 40)
![Page 20: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/20.jpg)
6. Organisatie
• Zorg dat je online mediaplan aansluit bij het online
marketingplan en het algehele mediaplan
• Acties kunnen (onverwacht veel) reacties oproepen; zorg dat
je organisatie hierop is voorbereid en ingericht!
• Laat creaties door meerdere mensen in je organisatie
toetsen.
• Zorg dat het resultaat van je campagnes inzichtelijk wordt.
Breng dus meetsystemen aan in je organisatie!
![Page 21: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/21.jpg)
7. Planning
• Aansluiting bij offline campagnes• Mediadruk
– Continu– Onderbroken– Burst
• Zorg voor tussentijdse evaluaties; Internet is het medium bij uitstek om tussentijds je campagne aan te passen
![Page 22: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/22.jpg)
Doelstelling = SMART
• Specifiek
• Meetbaar
• Actiegericht
• Redelijkerwijs haalbaar
• Tijdgebonden
![Page 23: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/23.jpg)
Nog Vragen?
!!??
![Page 24: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/24.jpg)
2.0
![Page 25: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/25.jpg)
Citaat:
“America’s main business problem is that it is entering the 21th century with companies designed during the 19th century with the extra complication that these structures are frozen in internal IT systems”.
Source:D. Hammer and J. Champy“Reengineering the coorporation”
![Page 26: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/26.jpg)
We moeten meer presteren dan ooit, Op het meest competitieve
podium ooit….
Voor het meest verwende, kritische publiek dat er ooit is
geweest….
Terwijl nieuwe, onverwachte concurrenten Nieuwe spelregels
introduceren….
![Page 27: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/27.jpg)
Citaat: de klant op de balans?
'In de westerse wereld zijn aanbod en concurrentie in iedere sector erg groot. De klanten zijn eigenlijk het schaarse goed. Dan is het toch raar dat ondernemingen exact weten wat hun investeringen doen, maar geen benul hebben welke waarde hun klantenkring vertegenwoordigd.'
'Evenals een mandje aandelen meer oplevert dan alleen maar rente en dividend, bestaat de waarde van een klantenbestand uit meer dan alleen maar de omzet. Hun tevredenheid bijvoorbeeld is van essentiële waarde.’
Don Peppers
![Page 28: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/28.jpg)
“…Wie orde zaait, zal chaos oogsten…”
Prof. Walter Baets
![Page 29: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/29.jpg)
![Page 30: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/30.jpg)
Web 2.0 Bedrijven…
![Page 31: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/31.jpg)
Web 2.0 Mensen…
![Page 32: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/32.jpg)
Het draait om “YOU”
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1569514,00.html
![Page 34: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/34.jpg)
Michael Porter - 1985
Value chain (best belangrijk)
“connecting knowledge”
![Page 35: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/35.jpg)
Waar is de consument?
“connecting knowledge”
![Page 36: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/36.jpg)
Alleen producten uitstorten?
“connecting knowledge”
![Page 37: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/37.jpg)
Alleen zenden?
![Page 38: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/38.jpg)
Afnemer in de primaire processen
Digitale informatie netwerken
![Page 40: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/40.jpg)
![Page 42: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/42.jpg)
Symptomen WEB2.0
Collective intelligence / wisdom of crowdsCollaboration / sharingReviewing / ranking / ratingCommunity / social softwareEnabling / empowering usersPower to the Prosumers!
![Page 43: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/43.jpg)
Opdracht A1. Geef voor élk van de symptomen van WEB2.0
aan of, en op welke wijze, dit toepasbaar is voor Jouw bedrijf.
2. Bedenk tenminste 1 nieuw verdienmodel voor jouw bedrijf, op basis van WE2.0
3. Wat zijn de drie belangrijkste aspecten die veranderen in de marketing van jouw bedrijf?
4. Hoe verandert jouw eigen rol?5. Wat wordt er gevraagd van het management?
![Page 44: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/44.jpg)
10 tips…
![Page 45: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/45.jpg)
1. Formuleer een helder DOEL
![Page 46: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/46.jpg)
Maak dat doel in 1 zin 100% duidelijk. Voor iedereen…..
![Page 47: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/47.jpg)
Maar 11% van de Nederlanders heeft zijn doel scherp!
![Page 48: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/48.jpg)
2. Formuleer een heldere “one-line pitch”!
![Page 49: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/49.jpg)
Want als je jezelf niet in 1 zin kunt presenteren…
![Page 50: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/50.jpg)
Lukt het ook niet in een uur…..!
![Page 51: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/51.jpg)
3. One-line strategy!Verne Harnish (Growth Guy)
![Page 52: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/52.jpg)
“Invest in customer experience & culture…
…Not in Marketing!”
Tony Hsieh – Zappos.com
Tip 4:
![Page 53: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/53.jpg)
“Culture eats strategy for Breakfast!”
Tom Wujec
Tip 5:
![Page 54: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/54.jpg)
Tip 6: Durf de spelregels van succesvolle Internet bedrijven ALTIJD toe te passen!
![Page 55: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/55.jpg)
(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating
common interest.2. Pamper superconnectors and mavens.3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask
back a little.4. Define data security as your core competence.5. Define virality as your core business.6. Invent a compelling member-get-member mechanism.7. Optimize features that facilitate members to organize
themselves in sub-communities.8. Blend your community with things happening in the real
world.9. Offer customer/member service delight.10.Let management and staff handle their own
conversations with members.
![Page 56: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/56.jpg)
(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating
common interest. TOON Interesse!2. Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun
WAARDE3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask
back a little. GUL4. Define data security as your core competence. RESPECT5. Define virality as your core business. LOSLATEN 6. Invent a compelling member-get-member mechanism.
SOCIAAL7. Optimize features that facilitate members to organize
themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER8. Blend your community with things happening in the real
world. AUTHENTIEK en REALISTISCH9. Offer customer/member service delight. GASTVRIJ10.Let management and staff handle their own conversations
with members. COMMUNICEER TRANSPARANT
![Page 57: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/57.jpg)
(Online) community management1. Build your community around a long lasting, fascinating
common interest. TOON Interesse!2. Pamper superconnectors and mavens. HERKEN hun
WAARDE3. Be generous, and - if you're in it for the money - only ask
back a little. GUL4. Define data security as your core competence. RESPECT5. Define virality as your core business. LOSLATEN 6. Invent a compelling member-get-member mechanism.
SOCIAAL7. Optimize features that facilitate members to organize
themselves in sub-communities. ENABLE, FACILITEER8. Blend your community with things happening in the real
world. AUTHENTIEK en REALISTISCH9. Offer customer/member service delight. GASTVRIJ10.Let management and staff handle their own conversations
with members. COMMUNICEER TRANSPARANT
![Page 58: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/58.jpg)
7. Herken en begrijp de belangrijkste innovatie-drijvers
![Page 59: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/59.jpg)
=Plan onder in de la!
=snelle start, stuurloosdobberen
=frustratie
& onrust!
basisenergieën van innovatie & ondernemerschap:
een heldere gedeelde visie
vermogen om te veranderen
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +
druk om te veranderen
vermogen om te veranderen
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +
druk om te veranderen
een heldere gedeelde visie
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + +
druk om te veranderen
een heldere gedeelde visie
vermogen om te veranderen+ + + =tredmolen
ruimte richting realisatie rekenschap
druk om te veranderen
een heldere gedeelde visie
vermogen om te veranderen
1e stap/actie, die resultaat effect heeft+ + + =innoveren
Bron: T. Van Rooijen, Innoversity
![Page 60: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/60.jpg)
Current position
getting new business ideas require a breakthrough of traditional thinking
Innovateimprove
gro
wth
pote
nti
al
ch
an
ge
time time
barrier of traditional mindset’
Future position
Current positionmarket attactiveness
competiveness,deploing resources
Future position
Ambition
gro
wth
pote
nti
al
ch
an
ge
Tip 8: durf te dromen!
![Page 61: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/61.jpg)
Tip 9. Durf nieuwe interne en externe combinaties aan te gaan!
![Page 62: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/62.jpg)
Tip 10: JIJ bent verantwoordelijk!
![Page 63: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/63.jpg)
be the cause…
![Page 64: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/64.jpg)
or you’ll be the effect
![Page 65: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/65.jpg)
Hype 2.0 of Trend 2.0?
![Page 66: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/66.jpg)
Buzz 2.0?
![Page 67: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/67.jpg)
Business Model
![Page 68: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/68.jpg)
Opdracht B
Maak groepjes van 3 personen1. Noem 2 kansen en 2 bedreigingen die WEB2.0 oplevert voor
Jouw bedrijf (naar keuze)2. Noem tenminste 1 (potentiële) WEB2.0 concurrent.3. Stel, je wilt veranderen in een 2.0-bedrijf: Omschrijf op welke
wijze WEB2.0 impact heeft op de belangrijkste bedrijfsprocessen.
4. Geef per bedrijfsproces het belangrijkste aspect dat verandert, of dat zal moeten veranderen.
5. Welke bedrijfsprocessen worden niet of nauwelijks beïnvloed door WEB2.0?
![Page 69: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/69.jpg)
Hoe doet Google dat?
• Google richt zich niet op grote klanten, The Head, maar op: • The Long Tail, de kleinere ondernemingen, dus op 90% van de
traffic. • prijsbepaling door klanten ( nooit gezeur over de prijs)• Prijs is afhankelijk behaalde resultaat.• Core competence van Google: zeer strak, efficiënt, volledig
ICT-driven kernproces.
![Page 70: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/70.jpg)
Nog meer trucs van Google:• Google Controleert data, maar bezit ze niet • Vrjjwel alle data die Google tot Google maken zijn van de
community. • Er wordt (werd?) nauwelijks energie besteed aan bezitsdrang.• En juist daarom heeft (had?) iedereen vertrouwen in Google.
Het moet dan wel goed zijn!• Google wordt beter en bruikbaarder wanneer meer mensen
er gebruik van maken• Google gebruikt de Collective intelligence. • Open source kenmerken: The Community ontwikkelt mee aan
![Page 71: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/71.jpg)
Citaat: Malcolm Gladwell:
"Everything in the world is now real time. So when a certain type of shoe isn’t selling at your corner shop, it’s not six months before the guy in China finds out. It’s almost instantaneous."
![Page 72: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/72.jpg)
Opdracht CMaak nieuwe groepenBedenk en presenteer in maximaal 10 minuten een
WEB2.0 alternatief voor de kilometerheffing.Besteed daarbij in ieder geval aandacht aan:• Doel en missie• De symptomen van WEB2.0• Geef concreet aan wat er anders is dan het plan van
nú.• Laat vooral het verdienmodel zien!
![Page 73: Ab 010210 Lom Nieuwestijl Workshop](https://reader035.fdocuments.net/reader035/viewer/2022062418/5556d267d8b42abb428b57f0/html5/thumbnails/73.jpg)
SUCCES!!!!!!!!