Titel der Präsentation - meduniwien.ac.at · Meningokokkenprophylaxe Definition des Kreises der...

Post on 10-Sep-2019

4 views 0 download

Transcript of Titel der Präsentation - meduniwien.ac.at · Meningokokkenprophylaxe Definition des Kreises der...

Meningitis update

O. Janata

Meningitis

• Diagnostik

• Therapie

Fig. 1

Clinical Microbiology and Infection 2018 24, 166-170DOI: (10.1016/j.cmi.2017.06.021)

Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial

meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)

Fig. 1

Clinical Microbiology and Infection 2018 24, 166-170DOI: (10.1016/j.cmi.2017.06.021)

Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial

meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)

Bakterielle Meningitis bei CRP < 10 / 100

NEIN !

Fig. 1

Clinical Microbiology and Infection 2018 24, 166-170DOI: (10.1016/j.cmi.2017.06.021)

Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial

meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)

Fig. 2

Copyright © 2017 European Society of Clinical Microbiology and Infectious Diseases Terms and

Conditions

Early versus late diagnosis in community-acquired bacterial

meningitis: a retrospective cohort study J. Bodilsen, Clinical Microbiology and Infection (February 2018)

Meningitis

Diagnostik

Dexamethason bei Meningitis

Meningitis

Pharmakokinetik

AURES 2016

Meningitis

Diagnostik

Date of download: 12/17/2017 Copyright © 2008 American Medical

Association. All rights reserved.

From: Serum Procalcitonin Level and Other Biological Markers to Distinguish Between Bacterial and Aseptic

Meningitis in ChildrenA European Multicenter Case Cohort Study

Arch Pediatr Adolesc Med. 2008;162(12):1157-1163. doi:10.1001/archpedi.162.12.1157

Meta-analysis of the relationship between bacterial meningitis and procalcitonin level in each center and for the pooled data. DOR

indicates diagnostic odds ratio; CI, confidence interval; and BM, bacterial meningitis.

Figure Legend:

Date of download: 12/17/2017 Copyright © 2008 American Medical

Association. All rights reserved.

From: Serum Procalcitonin Level and Other Biological Markers to Distinguish Between Bacterial and Aseptic

Meningitis in ChildrenA European Multicenter Case Cohort Study

Arch Pediatr Adolesc Med. 2008;162(12):1157-1163. doi:10.1001/archpedi.162.12.1157

Receiver operating characteristic curves of the best predictors differentiating bacterial from aseptic meningitis. AUC indicates area

under the receiver operating characteristic curve; PCT, procalcitonin; CRP, C-reactive protein; CSF, cerebrospinal fluid; and ANC,

absolute neutrophil count. *P = .001.

Figure Legend:

Meningitis – nicht nosokomial

Erreger

• Streptococcus pneumoniae.

• Neisseria meningitidis

• Listeria monocytogenes

• Haemophilus influenzae

• Streptococcus agalactiae

• Escherichia coli

Liquor

Meningitis

Diagnostik

Meningitis

Diagnostik

Meningitis

Diagnostik

Evaluation of a Rapid and Completely Automated Real-Time Reverse

Transcriptase PCR Assay for Diagnosis of Enteroviral Meningitis Frederick S. Nolte Journal of Clinical Microbiology, Feb. 2011

Site-specific and overall performance characteristics of the

Xpert Enteroviral assay for diagnosis of enteroviral meningitis (n = 434)

Fig. 5. Frequency distribution of pathogens detected in 709 stool samples by diagnostic approach employed: local laboratory protocol vs. FilmArray GI Panel. EAEC,

enteroaggregative Escherichia coli; EIEC, enteroinvasive Escherichia coli; EPEC, enteropathogenic...

Spectrum of enteropathogens detected by the FilmArray GI Panel in a multicentre

study of community-acquired gastroenteritis

Clinical Microbiology and Infection, Volume 21, Issue 8, 2015, 719–728

Meningitis

Diagnostik – wie verlässlich ist die Diagnostik

im DSP?

• „Standard-Kultur/PCR“

PCR-Methode?

Kultur-Sensitivität/Spezifität

LoD?

Validierung? Ringversuch?

• Biofire

Publiziert

Validierung gegen „Haus-Standard“?

nicht geeignet für nosokomiale Meningitis

Meningitis

Diagnostik – FDA approval

Meningitis

Diagnostik – FDA approval

• Kein Ersatz für konventionelle Kultur/Diagnostik

Nur Erreger des Panel – „Breitspektrum-PCR“ (AKH)

Nur bekapselte Erreger (E. coli K1, Meningokokken)

Kein Antibiogramm

Keine Mykobakterien, Borrelien, LUES, …

• Keine weitere HSV-Panel Diagnostik bei negativem MEPP

• Einzel-HSV-Test zur Bestätigung

• Kein Nachweis von West-Nil-Virus, …

MEPP (Meningitis/Encephalitis Pathogen Panel)

Meningitis

empirische Therapie

Meningitis

Resistenzen Pneumokokken

Meningitis & BK

Resistenzen Pneumokokken

Meningitis

Resistenzen Meningokokken

Meningitis

empirische Therapie

Meningitis

Listerien

• Neonaten

• Schwangere

• Alkohol (& Quargel)

• Alter > …

• Immunsuppression

• Ondulierende Symptomatik!

• Kultur

Liquor

Blut

Stuhl

• Serologie ?

• SWAB 2012 guidelines

• … However, L. monocytogenes

meningitis also occurs in

previously healthy adults without

risk factors.

• Therefore age and

immunocompromised status

cannot be used to rule out L.

monocytogenes meningitis

Meningitis Listerien

Meningitis Listerien

Nationale Referenzzentrale fur Listeriose

Jahresbericht 2016

Meningitis Listerien

Meningitis Listerien

Nachweis

• 36 x BK

• 5 x Liquor

• 1 x Gelenk

• 2 x Pleura

• 1 x Aszites

Risikoprofil

• 32 x Alter > 65 Jahre

• 20 x Immunsuppression

• 2 Pts < 65 & keine

Immunsuppression

• keine Schwangere!

Meningitis

Listerien – Donauspital 2000 bis 2017

• 12 Patienten mit Listerien

• 11 x positive BK

• 3 x LP

• 2 x Listerien im Liquor

• 1 x Liquor ohne BK (Risiko 1 Fl Wodka täglich)

Meningitis

empirische Therapie

• Bei schlechtem AZ, Bewusst-

seinstrübung, trübem Liquor

VOR Beginn der antibiotischen Therapie 10

mg Dexamethason i.v. alle 6 h fur 4 d

Nach Ausschluss Pneumokokken -->

Stopp Dexamethason

• empirische AB

< 50 J, keine Immunsuppression Ceftriaxon

2 g alle 12 h iv

> 50 J oder Immunsuppression

wie < 50 J + Amoxicillin 2 g alle 4 h iv

• Bei Penicillinallergie mit

Anaphylaxie:

Vancomycin 20 mg/kg KG alle 12 h iv &

Trimethoprim/Sulfamethoxazol 5 mg

TMP/kgKG alle 6 h iv

Meningitis

gezielte Therapie

Meningitis

Therapie

Meningitis

gezielte Therapie

Ceftriaxon …

• … cefotaxime, ceftriaxone penetrates poorly into

cerebrospinal fluid (CSF) of animals with uninflamed

meninges

• but it reaches therapeutically effective concentrations in

those with bacterial meningitis

• in humans, there is only 1.5% penetration of drug into the

CSF in those with uninflamed meninges

Chandrasekar et al., 1984

Meningitis

Pharmakokinetik

Meningitis

Pharmakokinetik

Substanz Ohne Entzündung

AUC mening/AUC Blut

Mit Entzündung

AUC mening / AUC Blut

Penicilline 2 % 20 %

Cephalosporine 0,7 % 15 %

Cefotaxim 12 % 4-17%

Ceftriaxon

0,7% ?

Meropenem 0,5 % 39%

Chinolone 30-70 % 70-90 %

Cotrimoxazol 12-18 % 20-50 %

Meningitis

Pharmakokinetik

Meningitis

Pharmakokinetik

Substanz CSF/Blut Ratio bei Inflammation

Penicillin G 5-10 %

Ampicillin 13-14 %

Cefotaxim 10 %

Ceftriaxon 8-16 %

Meropenem 2 % (?)

Levofloxacin 30-50 %

Moxifloxacin > 50 %

Cotrimoxazol 40-50 %

Linezolid 60-70 %

Metronidazol 45-90 %

nach Sanford Guide 2017

Antibiotika bei Meningitis

• Meropenem =

• Ceftriaxon

plus

• Listerien

• PrPneumokokken

• PrMeningokokken

• Nosokomiale Erreger

Meningokokken Prophylaxe

Meldepflicht! bei Diagnose!

Familie versorgen

Rest ad Amtsarzt – nicht einmischen!

Meningokokkenprophylaxe

Definition des Kreises der engen Kontaktpersonen

• alle Haushaltsmitglieder

• enge Freunde, Intimpartner, Mitschüler, Verwandte, Spielkameraden, enge

Kontakte (z.B. Disco)

• Kinder / Personal in Betreuungseinrichtungen (Hort, Internat,

Kindergarten,Tagesmütter und deren Pfleglinge)

• Hobby-, Freizeit-, Sportgruppen, Kasernen, Jugendwohnheime, Arbeitsplatz

etc.

• Medizinisches Personal, sofern Exposition gegenüber nasopharyngealen

Sekreten des Patienten (für übriges Betreuungspersonal geringes Risiko)

Meningokokken-Prophylaxe in der Praxis …

Pneumokokken Prophylaxe ?

• Zweitinfekte kommen (eigentlich) nicht vor

• Theoretisch für enge Kohorten

Kaserne

Mienenarbeiter

Gefängnis

• Rifampicin 2 x 600 mg für 2 Tage

Schädelbasisfraktur mit Liquorrhöe

• Es gibt keine prospektiv kontrollierten Studien

Metaanalysen … von schlechten Studien

• Üblicherweise Ceftriaxon

Alternative Cotrimoxazol

• Dauer ?

Theoretisch 7 Tage

Schädelbasisfraktur mit Liquorrhöe

Danke